کد خبر: ۱۰۱۵۳۲
تاریخ انتشار:۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳
هشدار! موج سوم كرونا در ۳ استان / شهرستان های استان خوزستان در صدر وضعیت قرمز کرونایی
بر این اساس خوزستان با ۱۲ شهرستان قرمز، سیستان و بلوچستان با ۸ شهرستان قرمز و بوشهر با ۷ شهرستان قرمز سه استانی هستند که بیشترین شهرستان‌های قرمز کرونایی را شامل می‌شوند.
پس از دو ماه که شیب نموداری کرونا در کشور سیر نزولی را طی می‌کرد، در چند روز گذشته با افزایش شمار مبتلایان، تعدادی از استان‌های کشور مجددا در وضعیت هشدار قرار گرفتند و در شرایطی که مردم دیگر شیوع کرونا و فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی نمی‌گیرند، آمار ابتلای روزانه در کشور از مرز دوهزار و ۸۰۰ نفر هم گذشت.

طبق اعلام وزارت بهداشت از پنج شنبه (۸ خرداد) تا جمعه (۹ خرداد) ۲۸۱۹ مورد جدید کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند. از بین مبتلایان جدید، ۵۴۷ مورد بستری و دو‌هزار و ۲۷۲ مورد از افراد در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. به این ترتیب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۱۴۶‌هزار و ۶۶۸ نفر رسید.

در این مدت ۵۰ بیمار نیز جان خود را از دست دادند و بر این اساس مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۷‌هزار و ۶۷۷ نفر رسید. همچنین کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت در توییتی اسامی استان‌هایی که بیشترین شهر قرمز را دارند اعلام کرد. 

بر این اساس خوزستان با ۱۲ شهرستان قرمز، سیستان و بلوچستان با ۸ شهرستان قرمز و بوشهر با ۷ شهرستان قرمز سه استانی هستند که بیشترین شهرستان‌های قرمز کرونایی را شامل می‌شوند.

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، نیز گفته است که خوزستان همچنان در شرایط «نگران‌کننده‌ای» به‌ سر می‌برد. برخی از استان‌هایی که تعداد بیماران در آنها افزایش یافته از جمله خوزستان، هرمزگان، خراسان شمالی و ایلام پیش از این کمترین آمار مبتلایان داشتند.

طبق آمار رسمي وزارت بهداشت شيوع کرونا در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان درحال ورود به موج دوم شيوع کرونا در کشور قرار دارند. همچنين طي هفته‌هاي گذشته آمار ابتلا به کرونا در استان زنجان روند کاهشي به‌خود گرفت، به‌طوري که با نزديک شدن اين آمار روزانه به کمتر از پنج مورد ابتلا، اميدواري‌ها به کنترل و مهار اين بيماري را افزايش داد درحالي که برخي بي‌توجهي‌ها به توصيه‌هاي بهداشتي و عادي‌سازي وضعيت در روزهاي اخير دوباره افزايش درگيري با اين بيماري را موجب شد و بر نگراني‌هاي متوليان حوزه سلامت افزود.

از سوي ديگر محمدحسين صومي، رئيس دانشگاه علوم پزشکي تبريز نيز از يک آمار نگران‌کننده خبر مي‌دهد، وي مي‌گويد: « شمار بيماران با آزمايش مثبت و قطعي مبتلا به کرونا در استان آذربايجان شرقي به مرز 9‌هزار نفر رسيده است و در اين استان تقريبا از هر 100 نفر 18 نفر آلوده به کرونا هستند.

همچنين دکتر صديق جديدالاسلامي، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکي کردستان نيز اعلام کرد که روند عادي‌سازي شرايط در سطح شهر و بي‌اهميتي از سوي مردم نسبت به دستورالعمل‌هاي بهداشتي، کردستان را با موج شديدتري از بيماري کرونا مواجه خواهد کرد و هم اکنون سنندج در مرز هشدار قرار دارد.

وي با تاکيد بر اينکه متوسط بستري شدگان در روزهاي اوج کرونا در استان کمتر از 100 نفر بود، تعداد بستري شدگان در کل استان را 138 نفر اعلام و اظهار داشت: 90 نفر از اين تعداد در بيمارستان توحيد سنندج بستري هستند.

اين اظهارات در حالي مطرح شده که طبق اعلام فرزين رضاعي رئيس دانشگاه علوم پزشکي کردستان در طول 24 ساعت گذشته (از 8 تا 9 خرداد) 178 بيمار مبتلا به کرونا در استان شناسايي شده و شمار بيماران کرونايي به دو‌هزار و 892 نفر رسيده است. وي با اعلام اينکه در سنندج 984 نفر، سقز 496 نفر، بانه 273 نفر، قروه 237 نفر، ديواندره 227 نفر، مريوان 221 نفر، کامياران 157 نفر، بيجار 152 نفر، دهگلان 114 نفر و سروآباد 31 نفر مبتلاي قطعي به کروناويروس هستند؛ اظهار کرده که از ابتداي شيوع اين بيماري تاکنون 10‌هزار و 434 نمونه آزمايش انجام شده که از اين تعداد دو‌هزار و 892 مورد مثبت، 7‌هزار و 392 مورد منفي و 152 مورد اعلام نشده و يک‌هزار و 558 بيمار مبتلا نيز بهبود يافته‌اند.

نظر وزير از دليل شيوع دوباره کرونا

در اين شرايطي که اکثر کارشناسان براين باورند که تنها راه پيشگيري از شيوع ويروس کرونا و قطع زنجيره انتقال آن رعايت فاصله‌هاي اجتماعي است و گرنه امکان کنترل بيماري وجود ندارد، سعيد نمکي وزير بهداشت در گفت‌وگوي تلفني با رئيس جمهور اعلام کرد: «اگر روند سفرهاي غيرضروري مردم در ايام تعطيلات پايان هفته‌ها و همچنين تعطيلات تابستاني، به همين صورت ادامه داشته باشد و پروتکل‌هاي بهداشتي به‌صورت کامل رعايت نشود، بار ديگر با اوج‌گيري ويروس کرونا در کشور مواجه خواهيم بود و ناچار مي‌شويم برخي محدوديت‌ها را دوباره اعمال کنيم.»

 در اين شرايط برخي از مسئولان بر اين باور هستند که 75‌درصد موج اپيدمي کرونا را گذرانده‌ايم. علي‌ اکبر حق‌دوست،‌ سرپرست کميته اپيدميولوژي ستاد مقابله با کرونا نيز اين آمار را تاييد مي‌کند و مي‌گويد: انتظار وقوع موج دوم براي فصل‌هاي پاييز و زمستان وجود دارد. در دو استان ايلام و خوزستان آمار همچنان بالا است که تلاش‌ها براي کنترل اين اپيدمي روي اين دو استان متمرکز شده است.

 او افزود: ايران بيش از 75‌درصد موج اپيدمي را گذرانده که اين آمار مربوط به 10 روز گذشته مي‌شود. اين مقام وزارت بهداشت همچنين از «کاهش شديد تعداد مبتلايان طي 10 روز گذشته خبر داد و اضافه کرد انتظار اين است تا پايان تابستان» موج ديگري از شيوع و مرگ و مير ناشي از اين ويروس وجود نداشته باشند.