کد خبر: ۱۱۱۱۳۹
تاریخ انتشار:۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
آقای شهردار؛ متولی نخل های میلیاردی اهواز کیست ؟

شوشان ـ محمد رضا ایزدی :

آقای شهردار ؛ نخل های کاشته شده در سطح شهر اهواز نیاز به متولی دارد ‌و حیف و میل کردن اموال مردم ، حق الناسی است که متوجه شماست و البته اعضای شورای اسلامی شهر هم در این حق الناس سهیم اند و یادمان باشد که احتمال بخشیدن همه ی گناهان از طرف خداوند ممکن است الا حق الناس !

در طول عمر شهرداری اهواز برای اولین بار ، تنها دوره ای که نخل بصورت وسیع و بیش از ۷۰۰ نفر از این درخت در شهر اهواز کاشته شد ، در سال های ۹۷ و ۹۸ بود و اینکه چرا هر ساله تعدادی نخل در کلانشهر اهواز کاشته نمی شود ، جای تآمل و بحث مفصلی دارد که در این مجال نمی گنجد .

طی دو سال یاد شده ، میلیاردها تومان برای کاشت نخل های موجود در سطح شهر اهواز هزینه شد و در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آنها ثمر داده اند اما به علت عدم توجه و عدم رسیدگی به آنها ، این درختان در معرض از بین رفتن ، ابتدا ثمر آن و بتدریج خود نخل ها خواهد شد .

نخل های کاشته شده در سطح شهر نیاز به کود ، هرس ، سم پاشی ، گرده تلقیح و آب به موقع دارد که متأسفانه نه کودی داده شده و نه هرسی و نه سمی و نه گرده افشانی برای تلقیح صورت گرفته و مسلم ، آب هم در زمان خاص و بموقع داده نمی شود .

بنده بعنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ اصحاب رسانه و یکی از نمایندگان افکار عمومی از جنابعالی و همچنین از رئیس محترم شورای شهر تقاضا دارم در اسرع وقت نسبت به رسیدگی از نخل های موجود در سطح شهر اقدام نمائید تا شاهد از بین رفتن آنها نباشیم .

در سال های ذکر شده در مناطق مختلف شهر اهواز نخل های زیادی کاشته شد اما در جاده ساحلی کیانپارس و در خیابان سلمان فارسی که عمده ی نخل ها در این دو منطقه کاشته شده ، در اسفند ماه سال جاری به بار نشسته و نیاز به نگهداری صحیح و رسیدگی به موقع دارد .

برای نگهداری از اینگونه درختان نیاز به متولی ، آن هم از نوع متخصص می باشد که در زمان خاص اقدام خاص خودش را انجام دهند .

در همین راستا پیشنهاد می شود در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری اهواز واحد تخصصی با افراد مجرب در این زمینه تشکیل شود و زیر نظر پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری خوزستان آموزش لازم را دیده تا کاری اساسی و اصولی در نگهداری آنها صورت پذیرد .

همان طور که شهرداری برای حفظ و نگهداری پنج نخل مصنوعی در فلکه نخل اهواز ، هر چند سالی میلیارد ها تومان هزینه می کند بنابراین باید از هزینه کردن برای نگهداری از نخل های طبیعی به طور ویژه اقدام نمود .

درختی که میوه و برگ آن امرار معاش جمع کثیری از مردم را در طول تاریخ کهن مردم این استان تشکیل می دهد و از طرفی جزئی از سیما و منظر شهری ما محسوب می شود که متأسفانه در این شهر بابی توجهی درحال از بین رفتن است .

آقای دکتر امینی شهردار محترم اهواز ؛ زمان اندکی تا انجام هرس ، گرده افشانی تلقیح و دادن کود به نخل های شهر مانده ، لطفاً رسیدگی کنید .