کد خبر: ۲۶۶۲۰
تاریخ انتشار:۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
جناب خان خندوانه و عالیجنابان مسئول!
بنظر می رسد این موضع مسئولانه جناب خان متولیان و صاحبان امر استانی را در برابر آزمونی حساس قرار داده بنابراین از عالیجنابان مسئول در استان بویژه نمایندگان مردم ...
سیدغلامرضا شریفی
مترجم و روزنامه نگار



احتمالاً یکی از پلان های اخیر برنامه طنز خندوانه را که طی آن جناب آقای حداد عادل نماینده محترم مجلس و رئیس فرهنگستان ادبیات فارسی به عنوان مهمان حضور داشت را خیلی ها دیده اند به این دلیل عرض می کنم خیلی ها چون این برنامه علیرغم عمر کوتاهش توانسته مخاطبین زیادی را جذب کند البته غرض این مقاله بررسی چند و چون برنامه و اقبال یا عدم اقبال مخاطبین به آن نیست بلکه هدف آن بخشی از برنامه بود که جناب خان به نشان اعتراض ماسکی را به عنوان هدیه تقدیم آقای حداد عادل می کند.
صرفنظر از واکنش آقای حداد عادل که در رخسارش شرم و حیا از مردم جنوب کشور بویژه خوزستان به دلیل پدیده گرد و خاک کاملاً مشهود بود و وعده هایی که بیشتر شبیه آن بود که دل آن عروسک (جناب خان) را بدست بیاورد.
هرچند که ما انتظارمان از نماینده تهران در مجلس نیست که چاره جوی مشکل گرد و خاک خوزستان باشد، تا همینجاهم که با جملاتی با مردم جنوب تشریک مساعی کرد هم از ایشان ممنونیم اما انتظارمان از نمایندگان خودمان است که تعدادشان هم کم نیست، نگارنده بر این باور است تک تک جملات و وجناتی که این عروسک (جناب خان) بر زبان راند و یا در حرکاتش نشان داد به قول خودش دریایی از معنا دارد، نقل به مضمون و در حالی که چهره اش را به سمتی قرار داده بود که درست خلاف جهت قرار گرفتن مخاطبش یعنی مهمان برنامه بود.
به عبارتی با زبان ایماء و اشاره که حاکی از خجل زدگی و شرمندگی بود: " آقای دکتر اگر گذرتان به جنوب خورد اونجا این ماسک بکارت میاد آخه اونجا مردم بدون ماسک نمیتونن نفس بکشن، شاید روزی با ماسک هم قادر به نفس کشیدن نباشن."
جمله اخیر جناب خان واقعاً تن هر خوزستانی را می لرزاند! راستی اگر واقعاً روزی فرا برسد که با ماسک هم نشود نفس کشید چه؟ در رابطه با پدیده گردوخاک از همه منابع چه از جانب ژورنالیست ها و چه مسئولین و چه مردم زیاد صحبت شده و نگارنده درصدد بررسی عوامل، کانون ها، دلایل ایجاد پدیده و... نیست چون تکرار مکررات است و بارها از زبان مسئولین شنیده ایم هرچند که هنوز هم دلایل در حد اظهار نظر بوده و مطالعات جامعی در این خصوص صورت نگرفته که این هم خود جای بحث دارد. 
چرا پدیده ای که تا کنون میلیون ها نفر از شهروندان جنوب کشور را در معرض خطرات جسمی و روانی قرار داده تا کنون به طور قطعی نسخه ای از راهکار حل آن ارائه نشده و مسئولین صرفاً به تناسب مسئولیتشان درباره آن اظهار نظر نموده اند؟ 
مسئولی اعلام نموده بخشی از معضل مربوط به خشکی تالاب هورالعظیم و عملیات اکتشاف نفت در این تالاب است مسئول دیگری این پدیده را زاییده خشکسالی و کمبود بارش اعلام می نماید، یکی کانونهای گردوخاک را علت خارجی و کشور همسایه اعلام می کند و دیگری داخلی، مسئولی مالچ پاشی را عامل کنترل این پدیده اعلام می کند و مسئول دیگری کاشت نهال و گیاه را دوای این درد می داند و... اما همانطور که عرض شد همه این نسخه ها در حد اظهارنظر بوده و سند راهبردی  مبتنی بر مطالعات جامعی در این خصوص وجود ندارد. 
آنچه نگارنده را بر آن داشت این چند سطر را با خوانندگان به اشتراک گذارد اهتمام برنامه خندوانه به این معضل است.
نگارنده به عنوان یک خوزستانی که حدود یک دهه است تمام مصائب این پدیده  را لمس نموده تمام قامت ایستاده و کلاه خود را به نشانه احترام  به این دو هنرمند عزیز جناب خان( محمد بحرانی) و رامبد جوان از سر برداشته و می گویم جناب خان، رامبد جوان متشکریم.
این عروسک فارغ از اینکه  بچه خوزستان باشد صرفاً به حرمت آن لهجه شیرین آبادانی، خوزستانی به معنای واقعی " کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته" عمل کرد و تلاش کرد از تریبونی که در اختیارش بود و از فرصت حضور مسئولی در برنامه متبوعش پیام میلیونها جنوبی و خوزستانی را به گوش وی و دیگر مسئولان برساند. 
هرچند که این روزها گوش مسئولان از این حرفها پر است و به تعبیری گوش اگر گوش تو وناله اگر ناله من آنچه البته بجایی نرسد فریاد است. نگارنده به عنوان یک شهروند و به عنوان یک فعال در حوزه رسانه و محیط زیست همواره با دقت این پدیده و اقدامات انجام شده را رصد نموده ام و گواهی می دهم که در این خصوص جلسات متعدد و در عالیترین سطوح و در حد هیأت دولت برگزار شده و مصوبات بسیاری داشته و ستادهای ملی و استانی در این خصوص تشکیل شده اما با وجود همه این اقدامات می توان گفت که این معضل حل شدنی نیست مگر با انجام مطالعاتی جامع  مبتنی بر یافته های میدانی و تنظیم سند راهبردی شامل علل اصلی تشکیل این پدیده و راهکارهای عملی مقابله با آن و نهایتاً اقدام عملی و اصلاحی.
بنظر می رسد این موضع مسئولانه جناب خان متولیان و صاحبان امر استانی را در برابر آزمونی حساس قرار داده بنابراین از عالیجنابان مسئول در استان بویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی انتظار می رود در این موضوع بخصوص، اتفاق نظر داشته باشند و فعالانه این پدیده و معضلات آن را پیگیری نمایند بنحوی که مردم در کوتاه مدت شاهد اقدامات عملی در این خصوص باشند در غیر اینصورت شاید در اذهان عمومی جناب خان خندوانه مسئولتر خواهد بود.