کد خبر: ۲۹۸۰۵
تاریخ انتشار:۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۹
آیت الله عباس کعبی در گفتگوی اختصاصی با شوشان :
شاه کلید معضلات خوزستان پیگیری جدی مطالبات رهبری در خصوص مسائل این استان است
اجرایی شدن این مطالبات نیازمند غیرت خوزستانی است. بیایید غیرت خوزستانی را جایگزین غیرت قومی کنیم. می بایست با استفاده از همه ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی و داشتن انسجام و برادری و احترام متقابل و همگرایی نیروهای موثر استان خوزستان را برای یک جهش اساسی و موثر آماده کنیم.
اشاره : آبت الله عباس کعبی در سال ۱۳۴۱ در خانواده‌ای مذهبی در منطقه لشکر آباد اهواز به دنیا آمد. تحصیلات دوران ابتدائی، راهنمایی و متوسطه را در مدارس اهواز سپری کرد. از ۱۲ سالگی ضمن تحصیل در مقطع راهنمایی در حوزه علمیه آیت الله کرمی به کسب علوم پایهٔ حوزوی پرداخت. وی از سال ۱۳۵۵ رسماً تحصیلات حوزوی خود را آغاز نمود.

عباس کعبی هم زمان با اوج گیری تظاهرات و راهپیمایی‌های مردم بر علیه شاه به رهبری روح‌الله خمینی به پخش اعلامیه در اجتماعات، در مساجد و محافل گوناگون پرداخت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مراکز فرهنگی و نهادهای انقلابی به ویژه جهاد سازندگی حضور داشت. نخستین تلاش وی در آن دوران، شرکت در کمیته‌های مردمی، شناسایی محرومین و کشاورزان نیازمند و مساعدت به آن‌ها و فعالیت ویژه در جهت رفع معضل گرانی بود.

عباس کعبی همزمان با شروع جنگ ایران و عراق، نخست در قالب بسیج مردمی و سپس به شکل رسمی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد. بخشی از فعالیت عباس کعبی در سپاه پاسداران مربوط به فعالیت فرهنگی در بخش عربی سپاه پاسداران و در میان عشایر عرب خوزستان بوده‌است. وی در طول حضور ۴۶ ماهه در جبهه، ۲ بار مجروح شده‌است. همچنین برادر وی شهید علی کعبی نسب یکی از شهدای دفاع مقدس است.

عباس کعبی در قالب بخش عربی سپاه پاسداران در سال ۱۳۶۰ به لبنان اعزام شد. این امر در سازماندهی و شکل گیری حزب الله لبنان بسیار موثر بود. وی از همین طریق با سید عباس موسوی، دبیر کل سابق حزب الله و نیز سید حسن نصرالله دبیر کل فعلی حزب الله همکاری می‌کرد. وی در دوره‌های متعدد در خطوط مقدم جنوب و بقاع غربی لبنان حضور داشت و برای کادر و پرسنل حزب الله دروس عقیدتی، سیاسی به ویژه درزمینه ولایت فقیه برگزار کرد.

اواخز سال 61 آیت الله کعبی اواخر سال 61 برای ادامه تحصیلات حوزوی خود به مدرسه الامام خمینی می رود. پس از 2 سال برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم می رود. سال 64 پس از قبولی کنکور عمومی تا مقطع کارشناسی ارشد در رشته حقوق اساسی فارغ التحصیل می شود. پس از فارغ التحصیلی دانشگاه های قم برای تدریس در رشته حقوق اساسی از او دعوت به عمل آورند. آنگاه در سال 72 آیت الله مصباح یزدی برای تدریس از او در موسسه علمی امام خمینی دعوت به عمل می آورد. او نخستین مدرسی بود که از سوی آیت الله مصباح یزدی  بدون گذراندن دوران تحصیل در موسسه امام خمنی  به عضویت هیات علمی این موسسه علمی در می آید.

آیت الله کعبی موسس طرح ولایت برای دانشجویان در سراسر کشور بود.نماینده طلاب اهواز و دشت آزادگان ، نایب رییس نمایندگان طلاب و استاد جامعه مصطفی عالمیه نیز در کارنامه آیت الله کعبی دیده می شود. آیت الله کعبی در مرکز جامعه مصطفی عالمیه شاگردان زیادی را از 123 کشور  دنیا  تربیت کرد.آیت الله کعبی همچنین با تدریس در مجتمع عالی آموزش شهید بلخی تربیت کننده شاگردانی همچون سرور دانش معاون فعلی رییس جمهور بوده است. 

آیت االله کعبی با رای مردم استان خوزستا، در سومین دوره مجلس خبرگان رهبری در حالی که 36 سن داشت به عضویت این مجلس در می آید. تالیفات گوناگون وی در موضوعات مختلف فقهی و حقوقی باعث شد که فقهای شورای نگهبان بر اجتهاد وی مهر تایید بزنند.

آیت الله کعبی اولین نطق خود را در مجلس خبرگان در خصوص لزوم اصلاح در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری ایراد کرد که مورد استقبال نمایندگان مجلس خبرگان رهبری قرار گرفت. روی سخن او در خصوص حضور محسن کدیور و رخنه سکولاریسم در دبیرخانه مجلس خبرگان شد.

نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با ورود به مجلس، زمینه تشکیل کمیسیون آیین نامه و قوانین  ، کمیسیون حراست و پاسداری از ولایت فقیه ، کمیسیون تحقیق و بررسی اصل 111 قانون اساسی در مجلس خبرگان رهبری شد. 

آیت الله کعبی همچنین یک دوره به پیشنهاد آیت الله هاشمی شاهرودی رییس وقت قوه قضاییه و تصویب مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان به فعالیت می پردازد.

وی همچینن طی حکمی از سوی آیت الله هاشمی شاهرودی به ریاست مرکز تحقیقاتی و علمی قوه قضاییه منصوب می شود.  موسس تشکیل اتحادیه قوای قضاییه کشورهای اسلامی از ابتکارات آیت الله کعبی در این مرکز بود. وی مشاور و نماینده ویژه و رییس اتحادیه قوای قضاییه کشورهای اسلامی بود.

آنچه از نظرتان می گذرد گفتگوی اختصاصی پایگاه خبری شوشان با آیت الله کعبی نماینده مردم استان خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است.


*برخی از تحلیلگران مسائل سیاسی کشور علت کناره گیری جنابعالی را ریاست مرکز مطالعات راهبردی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به اختلافات میان آیت الله یزدی رییس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با آیت الله مصباح یزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مرتبط می دانند . نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟

آیت الله کعبی : بسم الله الرحمن الرحیم. ضمن تشکر از پایگاه خبری شوشان که یکی از پایگاه های خبری ارزشی و فعال در استان می باشد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک نهاد علمی و حوزوی و ترار بالا سیاسی و اجتماعی و فراجناحی است. کارکرد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حزبی و جناحی نیست.

این مسائل را رسانه ها بزرگنمایی می کنند و به آن دامن می زنند و به جامعه مدرسین ارتباطی ندارد. البته طرح اینگونه مباحث بازتاب های منفی در میان برخی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز نهاد. اما بادرایت و حکمت و روحیه بالای اعضای جامعه خیلی زود اینگونه مسائل رخت بربست. جامعه مدرسین درخت تنومند و ریشه دار حوزوی است. پیشینه این نهاد به  زمان آغاز انقلاب اسلامی بازمی گردد. جامعه مدرسین تنها مرجعی است که مراجع عظام تقلید اعلم را به مردم معرفی می کند. 


*علت هشدارهای مکرر برخی بزرگان در خصوص انتخابات خبرگان رهبری را در چه می دانید؟ آیا ممکن است عده ای از طریق تبلیغات بخواهند تاثیر و تغییری در ترکیب خبرگان داشته باشند؟

آیت الله کعبی : برخی بدنبال دوقطبی کردن و جناحی کردن انتخابات مجلس خبرگان هستند. در حالیکه وظیفه مجلس خبرگان رهبری  تشخیص ، شناخت و اعلام رهبری و نظارت بر تداوم صفات لازم رهبری است.در این خصوص کمیسیون تحقیق و بررسی در مجلس خبرگان رهبری تشکیل شده است. حراست از رهبری و مقام منیع ولایت فقیه و ولی فقیه و نظارل تعیین و صیانت از تداوم صفات در رهبری است. کمسیون تحقیق و بررسی مجلس خبرگان رهبری کارکرد پارلمانی ندارد.

 رهبری تحت نظر مجلس خبرگان رهبری نیست. اگر اینگونه باشد که این مجلس بر رهبری ولایت پیدا می کند که نقض غرض است و در قانون اساسی نیز این موضوع نیامده است. بلکه مجلس خبرگان بر تداوم صفات رهبری نظارت دارد. واژه نظارت وجه فقهی و حقوقی دارد. این مباحث نباید را به بحث دوقطبی کردن مجلس تنزل داد. 


*آیا ممکن است اهمیت برخی دوره های انتخابات خبرگان از دوره های قبلی بیشتر باشد؟ آیا شما به پروژه رهبرسازی از سوی دشمنان انقلاب معتقدید؟

رهبری تاکنون هوشمندانه و مقتدارانه کشتی انقلاب اسلامی را به سرمنزل مقصود رهنمون کرده است. رهبری انقلاب شجاعانه و مدبرانه مقابل دسیسه های دشمن ایستاده است. دشمنان خارجی در پی رهبری سازی هستند.آنان می دانند که با وجود رهبری داهیانه حضرت ایت الله خامنه ای به اهداف شوم خود نمی رسند.در بحث رهبری سازی جریان غرب گرای داخلی و جریان نفع گرا به دنبال منافع خود هستند.

اینان نه اصولگرا هستند و نه به دنبال اصلاح در جامعه هستند. بلکه به دنبال منافع خود هستند. جریان عملگرا نیز یک بعدی به انقلاب نگاه می کند. این جریان ها در اندیشه های خود این تفکر را در سر می پروارنند که تا زمانی که نتوانند در بعد ولایت فقیه صاحب نفوذ و تاثیر گزار باشند در سایر بخش های کشور نیز نمی توانند تاثیری داشته باشند.

 آنان با فضاسازی رسانه ای می خواهند خبرگان ناکارآمد تشکیل دهند تا بتوانند از طریق مجاری رهبری به کشور تسلط  پیدا کنند که قطع یقین سرشان به سنگ خواهد خورد. یاوران ولایت فقیه و خبرگان این ملت مثل کوه ایستاده اند و در جهت تامین حقوق انان و حرکت به سمت پیشرفت و توسعه لحظه توقف ندارند.

ولایت فقیه تضمین کننده استقلال آزادی و جمهوری اسلامی است. خبرگان رهبری نیز تضمین کننده مشروعیت و مقبولیت نظام است و نقطه پیوند ملت ، ولایت و نظام اسلامی است. 

مجلس خبرگان رهبری وظیفه قانونگذاری دارد و همانند پارلمان نیست. این مجلس نقش مستقیمی بر امنیت و زندگی روزمره مردم ندارد اما چون مجلس مجتهدان و فقهاست ،حضور انان می تواند مسیر پیشرفت و عدالت و هدایت و حمایت و صیانت از حقوق ملت را هموار کند . در واقع مجلس خبرگان می تواند مطالبه گر اجرای دستورات و سیاست های راهبردی مقام معظم رهبری در کشور باشد.


نقش نمایندگان مجلس خبرگان رهبری در خوزستان در راستای تامین و دفاع از منافع مردم استان خوزستان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در دوره های گذشته پیشنهاد تشکیل دبیرخانه دائمی محلی خبرگان رهبری در استان ها را به مجلس خبرگان رهبری دادم که  مورد تصویت قرار نگرفت. برخی از نمایندگان ولی فقیه در استان ها با این طرح به شدت مخالفت کردند و این طرح را مداخله در امور نماینده ولی فقیه در استان قلمداد کردند. به نظر می رسد شاه کلید قفل معضلات و مشکلات استان خوزستان پیگیری جدی مطالبات رهبری در خصوص مسائل این استان است. رهبری در خصوص اختصاص یک و نیم میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری به استان خوزستان عنایت ویژه ای دارند. به نظر می رسد استان خوزستان برای رسیدن به توسعه پایدار با موانعی مواجه است که باید انها را هرچه سریع تر از سر راه خود بردارد.

1. قومیت گرایی منفی : اگر مدیری قوم و قبیله خود را بر اقوام دیگر ترجیح بدهد و امتیازات خاصی در برابر دیگر اقوام برای آنان قائل باشد و علیه اقوام دیگر دست به تخریب و عیب جویی بزند این مدیر به توسعه استان خیانت کرده است.

2. جناح بازی و حزب سالاری : استان خوزستان برای پیشرفت باید همگرایی میان همه جناح و سلایق و اقوام را در دستور کار خود قرار دهد. جناح بازی و حزب سالاری در این استان آفت توسعه است.

3. انحصارگرایی: چرا باید یک مجموعه ای 37 سال بر استان مدیریت کند. باید با توزیع عادلانه مدیریت ها در استان و گردش طبیعی نخبگان و استفاده از همه ظرفیت های اجتماعی و سیاسی استان خوزستان را به سمت و سوی توسعه همه جانبه سوق دهیم.

5. فضای بدگمانی و بدبینی : متاسفانه فضای بدبینی و تخریب و تبعیض و تحقیق و تفرقه در استان مشهود است. وجود تفرقه استان را با چالش های جدی مواجه می سازد. 

راه حل مشکلات استان اجرای مطالبات مقام معظم رهبری است. اجرایی شدن این مطالبات نیازمند غیرت خوزستانی است. بیایید غیرت خوزستانی را جایگزین غیرت قومی کنیم. می بایست با استفاده از همه ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی و داشتن انسجام و برادری و احترام متقابل  و همگرایی نیروهای موثر استان خوزستان را برای یک جهش اساسی و موثر آماده کنیم. 

مدیریت کارامد و کارآفرین، میدان دادن به نخبگان ، ولایت مداری ، بهره گیری از فرهنگ غنی عشایر و همگرایی اقوام مختلف در استان خوزستان می تواند ما را در راه رسیدن به هدفی والا که همانا سربلندی و عزت مردم خوزستان است کمک کند. 

اگر در استان شاهد آلایندگی زیست محیطی ، بارات اسیدی، ریزگردها و... هستیم این معضلات برای همه اقوام است. چرا استان خوزستان با دارا بودن منابع طبیعی خدادادی و داشتن 7 میلیون هکتار اراضی مستعد کشاورزی ، 7 رودخانه بزرگ استان ، فضای گردشگری  دچار این سطح از محرومیت باشد. 

با کشت محصول استراتژیک گندم در سطخ اراضی مستعد استان خوزستان می توان 7 میلیون نفر را شاغل کرد. از لحاظ کشاورزی خودکفا شد.آب و هوا و محیط زیست را نیز سامان داد. انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های استان به دیگر استان های کشور برخلاف مصوبه شورای عالی آب است. 

باید زمینه  توسعه اشتغال بومی ، تقویت سرمایه گذاری در بخش خصوصی ، ایجاد امنیت سرمایه گذاری، رونق کسب وکار ف مبازره با گرانی  را در استان فراهم کرد.

خوزستان قلب ایران است و اگر این قلب ضعیف شود کشور ضعیف خواهد شد. توسعه استان خوزستان به طور طبیعی توسعه کشور را در بر دارد.

 اجرای طرح 550 هزار هکتاری، اختصاص دو درصد از درامد نفت ف تقویت مدیریت کارامد و حمایت از مدیران دلسوز ،تاکید بر اشتغال بوممی و اولویت دادن  استخدام بومی ، تاکید بر عدالت اجتماعی و تقویت آموزش و پرورش و اموزش عالی در استان ف توجه به مقوله امنیت در تمامی ابعاد ان ، تلاش برای اجرایی شدن سند توسعه استان خوزستان ، ایجاد فضای همدلی از مولفه های توسعه و پیشرفت در استان است. 

خوزستان ظرفیت تبدیل شدن به یک قطب اقتصادی و گردشگری را دارد. اگر همه با هم متحد و همسو و همگرا باشیم . وضعیت موجود در استان مطلوب هیچیک از دلسوزان نظام و مردم استان خوزستان نیست و همه مسئولان نظام  و استان باید برای تغییر و تبدیل به احسن آن کمک کنند. حیف استانی به وسعت و مستعد خوزستان با استان های بسیار محروم دیگر کشور مقایسه شود و  در برخی از شاخص های توسعه در کنار دیگر استان های محروم قرار گیرد. 


در شرایط حاضر مشارکت حداکثری مردم را در انتخابات پیشرو تا چه در خنثی سازی توطئه های دشمنان داخلی و خارجی نظام موثر می دانید؟

مزدم می دانند تنها گزینه پیشرو برای رسیدن به توسعه و پیشرفت و تحقق ارمان های نظام از مسیر مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی می گذرد. قهر کردن با صندوق رای دردری از مردم را دوا نمی کند. مردم با استفاده از حق قانونی و شرعی خود زمینه را برای ایجاد تحول و توسعه در کشور فراهم می کنند. مشارکت حداکثری مردم خوزستان می تواند موجب تقویت نظام اسلامی شود.