کد خبر: ۶۳۸۷۷
تاریخ انتشار:۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی خبر داد:
افزایش 3 برابری تولید شکر در سال گذشته
سلطانی: میزان تولید شکر در سال 1388 حدود 20 هزار تن بود که به بیش از 3 برابر افزایش یافته و در سال گذشته به 72 هزار تن رسیده است.

شوشان: شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی یکی از شرکت های تابعه هلدینگ توسعه نیشکر در خوزستان است و در سال 1384 عملیات بهره برداری از کارخانه تولید شکر آن آغاز گردیده است. 

گودرز مراد سلطانی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی از سال 1389 فعالیت خود را در راس مدیریت این شرکت آغاز کرد و با توجه به مشکلات فراوان در گذشته از جمله تولید پایین نیشکر و شکر طی برنامه ریزی های صورت گرفته نسبت به رفع مشکلات مذکور اقدامات موثری انجام پذیرفته است. 

مجموعه مدیریتی کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی عمده تمرکز خود را بر سه محور اساسی 1 – افزایش سطح اراضی تحت کشت نیشکر 2 – افزایش میزان تولید نیشکر در هکتار 3 – افزایش میزان استحصال شکر از نیشکر بنا نهاد و در این راستا تلاشهای خود را متمرکز نمود.


گودرز مراد سلطانی مدیر عامل شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی در مصاحبه اختصاصی با شوشان بیان داشت: با برنامه ریزی های انجام شده حدود سه هزار هکتار به اراضی قابل برداشت افزوده شد که حدود 5 هزار و 400 هکتار به بیش از 8400 هزار هکتار اراضی قابل برداشت افزایش یافت.

وی افزود: حدود 3 هزار هکتار افزایش سطح زیر کشت داشتیم که کارهای زیر بنایی آن از جمله تسطیح اراضی، احداث زهکش، کانال و شیرین سازی خاک صورت گرفته است و با کارهای انجام شده میزان نیشکر تولیدی را با ایجاد شرایط مناسب از جمله بکار گیری و آموزش تکنیسین های کشاورزی که تماماً از ساکنین روستاهای اطراف شرکت می باشند و همچنین با ایجاد سیستم و کارانه های تولید و ... توانستیم راندمان تولید نیشکر در هکتار را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته میزان تولید شکر از نیشکر را به 11 درصد افزایش دادیم که در سال های اخیر باعث شد میزان تولید شکر که در سال 1388 حدود 20 هزار تن بود به بیش از 3 برابر افزایش یافته و امروز به 72 هزار تن برسد، همچنین با افزایش تولید و افزایش درامد شرکت مبالغی برای رفاه کارکنان هزینه شده است و طی آن کارکنانی که در مراحل داشت، کاشت و برداشت تلاش بیشتری انجام دهد کارانه تولید دریافت می کند.


سلطانی تصریح کرد: برای رفاه حال کارکنان شرکت به آن ها تسهیلات بانکی پرداخت کردیم و تاکنون کسی در شرکت نیست که از این تسهیلات استفاده نکرده باشد همچنین بیمه های تکمیلی دندانپزشکی، آتش سوزی، خودرو و... با اقساط برای کارکنان شرکت در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی گفت: طی 7 سال گذشته با افزایش تولید و سطح زیر کشت نیشکر برای 500 نفر ایجاد شغل ایجاد شده و در شرکت مشغول بکار شدند که همگی آن ها از مناظق حد فاصل شهرستان شادگان تا شهرستان کارون می باشند.

وی افزود: حدود 1600 نفر مستقیم و سالیانه 500 نفر هم بطور فصلی در شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی مشغول بکار هستند که حدود 99 درصد نیرو های مشغول بکار در کشت و صنعت سلمان فارسی بومی و کمتر از 1 درصد غیر بومی هستند و اکثر نیروهای بکار گرفته شده از روستاهای اطراف شرکت کشت و صنعت سلمان هستند که همگی تابعه شهرستان شادگان و کارون می باشند.


سلطانی اضافه کرد: در راستای خدمات رسانی به روستاهای اطراف شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی به همراه مدیران شرکت بازدید هایی از روستا های اطراف داشتیم و از نزدیک با مشکلات روستاییان روبرو شدیم که عمده خدمات رسانی شرکت در سال های گذشته به روستاییان در بخش نوسازی مدارس بوده است و بیش از 1 میلیارد تومان هزینه شده است، همچنین از دیگر خدماتی که به روستاییان داده شده است می توان به بازسازی راه ها، مخازن آب، خانه بهداشت، مساجد اشاره کرد و کلیه ایتام ساکن در روستاههای اطراف را تحت پوشش شرکت قرار گرفتند و ماهیانه مبالغی به آن ها پرداخت می شود.




 سلطانی یادآور شد: در سال 94-95 حدود 600 میلیارد ریال در قالب پرداخت حقوق ، دادن پیمانکاری و کمک های بلاعوض به روستاها و نیز خرید اجناس مورد نیاز در شهرستان شادگان و کارون هزینه شده است.

وی در ادامه گفت: یکی دیگر از فعالیت انجام شده در قالب خدمات دهی به افراد بکار گرفته شده از مناطق روستایی  اطراف شرکت عمدتاً از خودرو ، تراکتورها، موتور سیکلت استفاده می کنند و فاقد گواهینامه بودند با هماهنگی های صورت گرفته با راهنمایی و رانندگی طی 2 سال و با برنامه ریزی شرکت برای حدود 611 نفر گواهینامه صادر شده است .در صورت بروز حادثه ای بتوانند از خدمات بیمه استفاده نمایند.

سلطانی به زمان کشت نیشکر اشاره کرد و بیان داشت: کشت نیشکر از اوایل مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریورماه ادامه دارد و عملیات برداشت از اواخر مهرماه آغاز و اواخر سال به پایان می رسد.در برداشت سال جاری که از اول آبان شروع شده است تاکنون حدود 60 هزار تن شکر تولید شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال به 75 هزار تن برسد.


سلطانی مشکل اصلی شرکت در طی سال های گذشته را بحث آب دانست و تاکید کرد: متاسفانه آب مورد استفاده از کیفیت مناسبی برخوردار نیست و بر روی تولید محصول تاثیر منفی دارد همچنین برنامه ریزی رها سازی آب از سدها باید بر اساس برنامه کشاورزی استان صورت بگیرد و زمانی که نیاز است رها سازی آب از سدها انجام شود.

وی یکی از مشکلات و فشارهای وارده بر شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی احداث نشدن کارخانه دیگری  در طول سال های اخیر در منطقه برشمرد و تصریح کرد: نبود کارخانه دیگر در اطرف شرکت کشت و صنعت نیشکر باعث بالا رفتن درخواست ها برای کار در این شرکت شده و باتوجه به محدودیت استخدام امیدواریم برای رفع مشکل بیکاری منطقه مسئولین فکر جدیدی بیاندیشند و با سرمایه گذاری و ایجاد کارگاه ها و کارخانه های جدید مشکل بیکاری را حل نمایند.

سلطانی در ادامه اشاره کرد: سال جاری خوشبختانه با کمیود آب روبرو نبودیم و امیدواریم امسال با افزایش بارندگی ها مشکلی برای تامین آب در سال آینده نداشته باشیم.


وی به زه آب های شرکت کشت و صنعت اشاره کرد و بیان داشت: تمام زه آب های سه واحد شرکت کشت و صنعت نیشکر از جمله فارابی، سلمان فارسی و دعبل خزایی همگی توسط زهکشی که خود شرکت احداث کرده است به خلیج فارس ریخته می شود اما با مشکلی که برای تالاب شادگان طی بارندگی های کم و خشکسالی اخیر پیش آمده با هماهنگی محیط زیست و شورای تامین شهرستان شدگان زه آب شرکت های کشت و صنعت برای تامین بخشی از آب  وارد تالاب شادگان شود البته طی سال های اخیر زه آب شیرین تر شده و مشکلی برای تالاب ندارد اما شرکت امادگی دارد تا زمانی که نیاز نباشد زه آب را به دریا هدایت کند. البته در مواردی که مورد نیاز باشد با هماهنگی سازمان محیط زیست آب شیرین از رودخانه توسط ایستگاه های پمپاژ و کانال های شرکت به تالاب شادگان منتقل می گردد.

جمشیدی: طَي سالهاي اخير، سرانه آموزشي كاركنان به ٥٠ ساعت رسيده است

محمد جمشيدي معاونت صنعت كشت و صنعت سلمان فارسي در گفتگو ي اختصاصي با شوشان  با آرائه توضيحاتي در خصوص فرايند  كارخانه شكر بيان داشت : معاونت صنعت  در كارخانه شكر مسيوليت راهبري  ،هدايت، هماهنگي و نظارت بر  كليه فعاليت ها أعم از فرايندي تعمير و نگهداري  و نيروي انساني را بر عهده دارد. در اجراي اين مسيوليت مديران بهره برداري (توليد و انرژي) و تعمير و نگهداري ( مكانيك ، برق ، ابزاردقيق و فني مهندسي) به ايشان كمك مي نمايند.

وی با اشاره به آمار توليد شكر خام در اين كارخانه گفت: كارخانه شكر سلمان فارسي كه  از سال ١٣٨٤ وارد مدار بهره برداري گرديده در توسعه كشت  و افزايش راندمان برداشت نيشكر ، توانسته  با افزايش كمي و كيفي توليد شكر و رسيدن به ٧٠٪‏ ظرفيت اسمي ، از نظر شاخص هاي عملكرد نظير  درصد استحصال شكر به نيشكر و راندمان كارخانه به ارقام بالاي طراحي و در حد استاندارد هاي جهاني برسد. 

جمشیدی در پاسخ به اين سوال كه اين أهداف چگونه محقق شده اند و در اين راه چقدر از توان داخلي استفاده شده است تصریج کرد: كارخانه شكر سلمان فارسي داراي ٣٥٠ نفر پرسنل مي باشد كه از اين تعداد بيش از ٥٠ نفر داراي تحصيلات ليسانس به بالا بوده و هيچ يك كمتر از ديپلم نيستند.  براي رسيدن به أهداف از پيش تعيين شده ،در طَي پنج سال گذشته ،جهت افزايش دانش  و مهارت كاركنان و افزايش اتوماسيون در خط توليد برنامه ريزي گرديد . بدين ترتيب در طَي سالهاي اخير، سرانه اموزشي كاركنان به ٥٠ ساعت رسيد و در اين راه از أسانيد بنام صنعت قند در داخل و خارج استفاده شد . در مبحث اتوماسيون ، هم در بعد سخت إفزار و هم  بعد نرم إفزار ، سيستم قديمي از رده خارج و در طراحي جديد از به روزترين سخت إفزار سيستم كنترل ، با رعايت حداكثر امنيت رأيانه اي  و شبكه ايي استفاده شد. همزمان ، با همكاري تيّم فرايند كارخانه ، نرم افزار جديد مطابق با يافته هاي روز صنعت قند نوشته و در سيستم پياده سازي گرديد. هم اينك دو بهره برادري است كه  اين سيستم  در حال بهره برداري مي باشد.

معاونت صنعت شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی تاکید کرد: با اقدامات فوق و در سايه  همت و توان همكاران اين حوزه كه قريب به اتفاق از خطه تلاشگر و زرخيز همين منطقه هستند؛ افتخار رسيدن به درصد استحصال ١١٪‏ و راندمان حدود ٨٤ ٪‏ مهيأ شده است.

بهادری: برداشت 700 هزار تن نیشکر تا پایان سال جاری

تورج بهادری معاونت کشاورزی شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی در مصاحبه اختصاصی با شوشان بیان داشت:  کشت و صنعت سلمان فارسی با اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده سطح داشت مزارع از 6 هزار 500 هکتار به حدود 10 هزار 500 هکتار رسیده که در طول سالیانه گذشته برای رفع مشکلات زیر بنایی و شبکه های زهکشی  اقدامات خوبی انجام شده است. 

وی افزود: برای افزایش تولید نیشکر علاوه بر افزایش سطح اراضی تحت کشت افزایش تولید در هکتار نیشکر را در دستور کار قرار دادیم و با تلاش های صورت گرفته سال قبل به 82  تن در هکتار تولید نیشکر رسیدیم همچنین بر اساس پیش بینی ها تا پایان سال جاری به 700 هزار تن نیشکر از 8300 هکتار اراضی برداشت خواهیم کرد که در تاریخ شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی بی سابقه بوده است.

بهادری گفت: در حال حاضر مشغول برداشت گسترده نیشکر از مزارع  بطور شبانه روزی با حدود 350 نفر هستیم و با توجه به شرایط خاص امسال و بارش های کم تا اواسط بهمن ماه برداشت نیشکر به اتمام برسد.

معاونت کشاورزی شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی بیان داشت: به طور متوسطه 500 نفر نیروی ثابت در حوزه کشاورزی داریم و حدود 250 نفر نیروی پیمانکاری وابسته به شرکت هستند که در طول سال در شرکت حضور فعالانه دارند و حدودا 1500 نفر در کل عملیات کشت، داشت و برداشت مورد استفاده قرار میگیرند.


همچنین عملیات های کشاورزی به واسطه نوع فعالیت خود اشتغالزائی بالائی در منطقه ایجاد کرده است سال جاری برای طرح جدیدی که با اخذ مجوز از هیات مدیره گرفته شد آبیاری برخی مزارع که توسط پیمانکار صورت می گرفت حدود 180 نفر کارگر از روستا های اطراف شرکت که فاقد شغل بودند را به کار دعوت کردیم.

بهادری اضافه کرد: شرکت کشت و صنعت سلمان فارسی برداشت سبز را در دستور کار خود قرارداده و به دلیل اینکه خاک های مناطق جنوبی از نظر میزان ماده عالی فقیر هستند و برای رسیدن به کشاورزی پایدار ماده عالی خاک جز ضرورت کار می باشد این نکته علمی باعث می گردد که هر ساله میزان برداشت سبز افزایش دهیم و طی سال های اخیر بقایای گیاهی نیشکر را به مزرعه اضافه کردیم و ماده عالی خاک را افزایش دادیم که علاوه بر افزایش ماده عالی خاک در طول سال کشت های غیر نیشکری انجام می شود که شامل گندم، کلزا یونجه، ماش می باشد که دلیل عمده آن اصلاح اراضی، افزایش ماده عالی خاک، استفاده بهینه از امکانات موجود است که کمک بسیاری در تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد مقاومتی کرده است.

بهادری در پایان عنوان کرد: تولید سالانه شکر در مجموعه هلدینگ شرکت کشت و صنعت نیشکر در خوزستان حدود 600 هزار تن می باشد که 40 درصد شکر نیاز کشور را تولید میکند و با توجه به ظرفیت های موجود می توانیم 50 در صد نیاز کشور را تامین کنیم.