کد خبر: ۶۳۹۹۹
تاریخ انتشار:۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۷
دکتر درودی: 40 تا 50 هزار نفر از افراد مبتلا به اچ آی وی، از بیماری خود اطلاع ندارند
به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی چندی شاپور اهواز، نشست کشوری هماهنگی نحوه عملیاتی شدن چهارمین برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران با حضور دکتر فرداد درودی مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران، مهندس مخمل زاده مدیرکل امور اجتماعی استانداری خوزستان، دکتر شکرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر حمید رضا فتحی رئیس اداره اعتیاد وزارت بهداشت، افسر کازرونی رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت و نمایندگان وزارت کشور، آموزش و پرورش، اداره زندان ها و کارشناسان دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، تهران، البرز، گیلان، مازندران، اردبیل، اراک، سمنان، شاهرود، خمین، دزفول، آبادان، بهبهان و شوشتر در سالن اجتماعات هتل پارس اهواز برگزار شد.
 
دکتر فرداد درودی مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران در ابتدای این نشست اظهار داشت: بر اساس پیش بینی های منطقه ای حدود 75 هزار نفر با اچ ای وی در ایران زندگی می کنند که حدود 32 هزار نفر از این افراد شناسایی شده اند و 40 تا 50 هزار نفر از بیماری خود اطلاع ندارند.

وی در ادامه به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد و افزود: مهمترین هدف برگزاری این نشست، یافتن راهکارهایی برای مراجعه راحت تر این افراد به مراکز درمانی، اطلاع یافتن و درمان افرادی است که از بیماری خود اطلاع ندارند. همچنین تسهیل اجرای برنامه راهبردی چهارم اچ آی وی که با همکاری 23 دستگاه و وزارتخانه در حال اجرا است و برای نخستین بار است که هماهنگی به این شکل بین دستگاه ها برای مقابله با یک معضل مانند اچ آی وی برگزار می شود، از دیگر اهداف این برنامه است.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران ادامه داد: منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا جزء مناطق با پوشش درمان پایین و امکانات پیشگیری محدود است و در این مناطق به دلایل مختلف اجتماعی مانند جنگ، فقر و موارد دیگر، به بیماری اچ آی وی پرداخته نشده است.

درودی اظهار داشت: ایران در زمینه کنترل اچ آی وی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا سرآمد است و اقدامات ایران برای کنترل اچ آی وی می تواند سرمشق بقیه کشورها قرار گیرد.

وی افزود: اما این مساله نباید ما را فریب دهد؛ چون ما می خواهیم جامعه ای عاری از اچ آی وی داشته باشیم و با وجود تمام وسایل، امکانات، دارو و دانش در ایران، امکان تحقق اهدافی بالاتر از وضعیت کنونی وجود دارد.

وی گفت: ایران متعهد است بر طبق برنامه استراتژیک کنترل ایدز در ایران تا چهار سال دیگر 90 درصد افراد مبتلا به ایدز شناسایی و مورد درمان قرار گیرند که درمان از مهمترین روش ها حتی برای پیشگیری است، چون سطح ویروس را در بدن پایین آورده و انتقال را بی نهایت کم می کند.

مدیر کشوری برنامه مشترک سازمان ملل متحد در زمینه ایدز در ایران بیان کرد: از محورهای برنامه کشوری نیز پیشگیری انتقال از مادر به جنین است که در صورت تشخیص به موقع ابتلای مادر، می توان حداقل نوزاد را از ابتلا به این بیماری حفظ کرد.

درودی در پایان گفت: اچ آی وی فقط یک مساله بهداشتی نیست بلکه بیشتر یک موضوع و معضل اجتماعی است که فقط با همکاری بین بخشی می توانیم به کنترل آن مطمئن باشیم.