کد خبر: ۶۵۶۱۲
تاریخ انتشار:۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۵
دکتر تبریزی: با تغییر رفتار و ارائه برنامه‌های مناسب در مراکز بهداشتی میتوان از بروز بیماریها جلوگیری کرد
مراسم افتتاح همزمان ٦٥٧ واحد ارائه خدمات بهداشتی روستایی در ٤٨ دانشگاه علوم پزشکی و ٢٨ استان کشور برگزار شد
مراسم افتتاح همزمان ٦٥٧ واحد ارائه خدمات بهداشتی روستایی در ٤٨ دانشگاه علوم پزشکی و ٢٨ استان کشور با دستور وزیر بهداشت از طریق ارتباط زنده ویدئوکنفرانس با حضور دکتر اسماعیل ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر جعفر صادق تبریزی قائم مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار، دکتر سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه و جمعی از مدیران ستادی و بخشدار معتمدین غیزانیه در مرکز خدمات جامع سلامت جدیدالتاسیس روستای غیزانیه در 35 کیلومتری اهواز برگزار شد. دکتر تبریزی: با تغییر رفتار و ارائه برنامه‌های مناسب در مراکز بهداشتی میتوان از بروز بیماریها جلوگیری کرد

دکتر تبریزی در این مراسم با اشاره به دو شعار دولت تدبیر و امید در زمینه امنیت و سلامت و اینکه مردم با مراجعه به مرکز بهداشتی می‌توانند میزان توجه دولت به سلامت را دریابند، افزود: دولت تدبیر و امید تنها دولت سلامت‌محوری بوده است که سلامت مردم را به عنوان اصل برای خود قرار داد و از روز اول اهتمام ویژه‌ای در این موضوع داشته است و در این راستا مردم با مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی این تغییر و تحول را احساس می‌کنند.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در بحث زیرساخت‌ها در ابتدای کار دولت کمبودهایی را احساس می‌کردیم، گفت: در زمان روی کار آمدن دولت یکی از اولویت‌هایی که در دستور کار قرار گرفت، بحث زیرساخت‌ها بود و در این زمینه برنامه‌های مهمی در نظر گرفته شد.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در حوزه بهداشت 15 برنامه و 10 پروژه پشتیبانی در حال اجرا است که برای اجرای این طرح‌ها به زیرساخت‌های مناسبی نیازمند هستیم اما کل کشور و به ویژه استان خوزستان از زیرساخت‌های مناسبی بهره‌مند نبودند و این کمبود و عقب‌افتادگی را در آغاز دولت احساس می‌کردیم.

تبریزی ادامه داد: در سال 93 و 94 تعداد 2000 خانه بهداشت در سراسر کشور ساخته شد که سهم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از این پروژه‌ها 94 خانه بهداشت بود و از این تعداد 83 خانه بهداشت در سال 93 و مابقی در سال 94 به بهره‌برداری رسیدند. همچنین 350 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی در سال گذشته در کشور ساخته شد و در اختیار مردم قرار گرفت.

وی گفت: امیدواریم از 6198 پروژه‌ای که در کشور برنامه‌ریزی شده، 5000 پروژه تا پایان سال 96 به بهره‌برداری برسد که سهم دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از این 6198  پروژه، 196 پروژه است که روز گذشته احداث 162 واحد بهداشتی از این پروژه ها کلنگ‌زنی شد.

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت عنوان کرد: امروز در مراسم افتتاح همزمان 657 پروژه در 48 دانشگاه کشور هستیم که در مجموع 194 هزار مترمربع زیربنا دارند و حدود 279 میلیارد برای آنها هزینه شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد مرگ و میرهای کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: با تغییر رفتار و ارائه برنامه‌های مناسب در این مراکز، می‌توان عوامل ایجاد بیماری‌ها را یه موقع شناسایی، کنترل و از بروز بیماری جلوگیری کرد.

قائم مقام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه بحث تغذیه مناسب و سلامت روان در دستور کار ویژه دولت قرار گرفته است، اظهار داشت: در گذشته بیماری‌های قلبی و عروقی، در سنین بالای 50 سال اتفاق می‌افتاد ولی امروزه به دهه سوم زندگی مردم رسیده است که می‌توان با بهبود رفتارهای تغذیه‌ای جلوی بروز این اتفاقات را گرفت.

لازم به ذکر است 14 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در شهرهای اهواز، ایذه، لالی، اندیمشک، اندیکا و امیدیه همزمان با 657 مرکز بهداشتی روستایی در سراسر کشور، با دستور وزیر بهداشت به صورت ویدیو کنفرانس در  مرکز خدمات جامع سلامت روستایی غیزانیه از توابع اهواز به بهره‌برداری رسیدند که عملیات اجرایی این مراکز خدمات جامع سلامت از سال 93 آغاز شده بود