کد خبر: ۶۵۶۲۱
تاریخ انتشار:۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
حاشیه نگاری شوشان از نشست شورای اداری با حضور رییس جمهور/ شریعتی: سالانه سه هزار خوزستانی مهاجرت می کنند / ناصری نژاد: وضعیت خوزستان بسیار ناراحت‌کننده شده است / آیت الله جزایری: خوزستان با صدها هزار هکتار بیابان مواجه است/ حسنوند: در طرح‌های انتقال آب بازنگری شود / معصومه ابتکار: تالاب هور العظیم در سال 92 کاملا خشک شد / وزیر نیرو: هیچ انتقال آب جدیدی در دولت یازدهم صورت نگرفت / نوبخت: ریالی برای انتقال آب غیرشرب اختصاص داده نمی شود
از فریاد نماینده اهواز تا دروغ پردازی رسانه های مخالف دولت + تصاویر
نشست شورای اداری خوزستان با حضور رییس جمهور ، تعدای از وزرا و مسئولین در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد....



شوشان: نشست شورای اداری خوزستان با حضور رییس جمهور ، تعدای از وزرا و مسئولین در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد .

وزیر نیرو ، وزیر اطلاعات ، نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه ، وزیر کشور ، وزیر کشاورزی ، معصوبه ابتکار رییس محیط زیست کشور ، احمدی معاون سیاسی وزیر کشور ، آیت الله موسوی جزایری نماینده ولی فقیه و جمعی از مدیران ، فرمانداران و نمایندگان خوزستان در این نشست حضور داشتند.

شهرام ملکی نیا مجری جلسه شورای اداری خوزستان بود و خطاب به رییس جمهور گفت: امید است سفر شما حال مردم خوزستان را خوب کند. خوزستان شیشه ی عمر ایران اسلامی ست. 

فریادهای ساری نماینده اهواز

از جمله حاشیه های این نشست  فریاد ساری نماینده اهواز پس از سخنان ابتکار رییس محیط زیست کشور بود.  پس از سخنان معصومه ابتکار رییس محیط زیست کشور در شورای اداری خوزستان ، علی ساری نماینده اهواز و عضو فراکسیون امید در مخالفت با سخنان خانم ابتکار از جای برخاست و فریاد کشید. وی خطاب به ابتکار گفت:  کجای تالاب ماهیگیران دارند صید می کنند؟ شریعتی استاندار و حسنوند نماینده اندیمشک به کنار وی رفتند. وی گفت که پدر من نزدیک هور زندگی می کند کجای هور آب دارد که ما نمی دانیم؟ 

اعتراض ناصری نژاد به سخنان وزیر نیرو 

در حین سخنان وزیر نیرو ، ناصری نژاد نماینده شادگان به سخنانش اعتراض کرد و به نشانه اعتراض در سیاست های انتقال آب ، نشست شورای اداری را ترک کرد. همچنین جلیل مختار نماینده آبادان نیز نسبت به سخنان وزیر نیرو اعتراض کرد.

دروغ پردازی رسانه های مخالف دولت

در حین برگزاری نشست شورای اداری با حضور رییس جمهوری ، برخی رسانه های ضد دولت ، خبر کذب تجمع شهروندان اهوازی را در مقابل استانداری منتشر کردند. متاسفانه این رسانه ها بی توجه به دغدغه مردم اهواز ، صرفا بنا بر اغراض و نیات سیاسی خاص خود در این مدت ، مبادرت به انتشار خبرهای کذب کرده اند.

نامه های مردمی در حاشیه سفر  رییس جمهور به خوزستان

در حاشیه نشست شورای اداری ، تعدادی از شهروندان با حضور مقابل استانداری ، مبادرت به نوشتن نامه و دادن آن به نماینده استانداری خوزستان حاضر در جمع نمودند . ارزانی فرماندار اهواز نیز به میان این جمع آمد و گفت که نامه ها و درخواست های شما را به رییس جمهور می رسانم. 



شریعتی : سالانه سه هزار خوزستانی مهاجرت می کنند

استاندار خوزستان اولین سخنران شورای اداری خوزستان بود که در ابتدا از روی اسلاید به بررسی معضل ریزگردها پرداخت و آنگاه در سخنانی نسبت به عواقب آن از جمله مهاجرت نخبگان هشدار داد.

سخنان استاندار خوزستان در نشست شورای اداری

استاندار خوزستان نسبت به خطر مهاجرت نخبگان از استان به دلیل بحران های زیستی هشدار داد و گفت: سالانه سه هزار نفر از نخبگان و افراد تحصیلکرده به خارج از خوزستان مهاجرت می کنند.

شریعتی از مقام معظم رهبری برای همراهی و همدلی با مردم خوزستان که مایه دلگرمی خوزستانی ها شد تشکر کرد. 

135 هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار خوزستان در جنوب و جنوب شرق اهواز و 50 هزار هکتار در جنوب هورالعظیم قرار دارد. 54 درصد از این کانونه ا در گذشته مرتع، 15 درصد اراضی کشاورزی دیم، 10 درصد تالابهای خشک شده، 9 درصد اراضی کشاورزی آبی و 12 درصد اراضی بدون پوشش گیاهی بوده است که اکنون تبدیل به کانون گرد و غبار شده اند.

عوامل انسانی از جمله طرح های عمرانی، سدها، بندها، جاده ها و خطوط لوله از دیگر عوامل مهم این پدیده هستند که نقش پررنگ تری دارند. به طور نمونه ساخت جاده منصوری برای دسترسی به چاه های نفتی از هشت سال پیش باعث ایجاد یک کانون گرد و غبار شده است.

در سال 89 یک بار گرد و غبار به میزان 10 هزار میکروگرم (66برابر حدمجاز) اتفاق افتاده اما از سال 90 این میزان آلودگی به استمرار رخ داده است. دو مصوبه در سال های 87 و 93 توسط هیات دولت تصویب شده اما درصد پیشرفت اجرا پایین است و تحقق اعتبارات در کوتاه مدت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

با ماموریت ویژه ای که رییس جمهوری به وزارت جهاد کشاورزی داده قرار است در میان مدت 350 هزار هکتار از کانونهای گرد و غبار مهار شود.

یکی از مهم ترین مشکلات خوزستان مساله آب شرب است که سلامت مردم را با خطر مواجه کرده است و لازم است اعتبارات لازم برای طرح های آبرسانی تامین شود. در بودجه سال 96 اعتبارات طرح های آبرسانی 80 درصد افزایش یافته است و 200 میلیارد تومان پیش بینی شده است.

یکی از نگرانی های مردم خوزستان طرح های انتقال آب است. رییس جمهور قبلا دستور داده بود که انتقال اب فقط برای شرب مجاز است و امیدواریم با تحقق این مساله رودخانه های استان همچنان جاری و مایه خیر و برکت باشد تا دغدغه مردم برطرف شود.

آیت الله جزایری: خوزستان با صدها هزار هکتار بیابان مواجه است

آیت الله موسوی جزایری سخنران این نشست بود. وی از دکتر رییس جمهور روحانی به عنوان "صدیق مکرم" یاد کرد و گفت: آقای روحانی یک عالم دینی هستند؛ انتظارات ما از ایشان بسیار زیاد است و هم به دلیل مسئولیت قانونی و هم جایگاه روحانیت و عالم دین بودن، این انتظارات افزایش پیدا می کند.

سخنان آیت الله جزایری در شورای اداری:

جلسه امروز در خصوص مساله ریزگردها است که واقعا در این زمینه کار بسیار است. وزارت جهاد کشاورزی اقداماتی در این خصوص انجام داده است. وزارت نیرو از هفته گذشته با تمام امکانات در اهواز مستقر شده و قرار گاه خاتم الانبیاء‌ و ارتش نیز امکاناتی در این خصوص دارند که می توانند کمک کنند. موسسات دیگر و موسسات خیریه نیز می توانند در برطرف کردن معضل گرد و خاک کمک کنند.

متاسفانه با خشکسالی مواجه هستیم. در سال های گذشته که با این مشکل مواجه نبودیم. بارش بسیار زیاد بود اما در چند سال اخیر بارش ها بسیار کم شده است و دشت های خوزستان به دلیل اینکه خاک آنها بسیار انعطاف پذیر است، به کانون های گرد و غبار تبدیل شده است.

طرح ها و اقداماتی در نظر گرفته شده است. چندین طرح در دستور کار قرار گرفته است که نهال کاری و درختکاری از جمله آن است که برای دامداران ما نیز مفید خواهد بود. پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه مساله مبارزه با ریزگردها یک اقدام طولانی است، یک ردیف اعتباری برای مبارزه با گرد و غبار در بودجه در نظر گرفته شود. صدها هزار هکتار بیابان و کانون ریزگردها، خوزستان را محاصره و زندگی مردم استان را با خطر مواجه کرده است.

ناصری نژاد: وضعیت خوزستان بسیار ناراحت‌کننده شده است

مجید ناصری نژاد رییس مجمع نمایندگان خوزستان سخنران بعدی این نشست بود. وی از خوزستان به عنوان کوثر ایران و دارای خیر کثیر یاد کرد. وی با خواندن شعر " آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟" گفت که جناب رییس جمهور ! خوش آمدید ولی دیر آمدید. کاش در هنگام گرد و غبارها به خوزستان می آمدید.

سخنان رییس مجمع نمایندگان خوزستان

وضعیت خوزستان بسیار ناراحت‌کننده شده است. ‌امیدوار بودیم رییس جمهور در زمانی که در خوزستان گرد و غبار بود و مردم امکان نفس کشیدن را نداشتند به خوزستان می‌آمد. 

اگر ‌مردم خوزستان صدها بار خسته شوند تکه تکه شوند و کشته شوند باز از نظام و انقلاب دست نمی‌کشند و از آن عقب نشینی نمی‌کنند این خط قرمز ما است که بر آن استوار هستیم و دشمن گمان می‌کند از مطالبات مردم می‌تواند استفاده کند.

 ‌در گذشته مصوباتی داشتیم و خواسته ما این است که این مصوبات اجرایی شود. یکی از مسائل مهم در بروز گرد و غبار انتقال آب و کم شدن آب خوزستان است. کانون‌های گرد و خاک امروز، مرتع و کشتزار بودند و محلی برای رزق و روزی مردم بودند اما اکنون به کانون‌های ریزگرد و گرد و خاک تبدیل شدند.

آن زمان که فریاد زدیم که خوزستان آب اضافه ندارد، بابت شرایط امروز بود و برخی گفتند که منطقی فکر می‌کنیم اما اینگونه نیست و امروز نتایج آن را مشاهده می‌کنیم. علت اساسی گرد و خاک کمبود آب و تبدیل مرتع به کانون ریزگردها است. تالاب‌های خوزستان را باید احیا کنیم؛ تالاب‌هایی که بدون هزینه می‌توانند با ریزگردها مقابله کنند.

اکنون متحمل هزینه‌های بسیاری برای مقابله با ریزگردها شده‌ایم اما می‌توانستیم با کمترین هزینه‌ این مسئله را مدیریت کنیم و جلوی آن را گرفت اما اکنون باید نهال کاری شود و مقره‌های برق شستشو شوند و اگر آب وجود داشت به این مرحله نمی‌رسیدیم.

دبیر هیات دولت در خصوص انتقال آب دستوری داده بودند و رییس جمهور در مجلس قول پیگیری را دادند اما دولت پیگری نکرد و اعلام نکرد که آیا این دستور باطل یا نادرست است.
 
مشکل خوزستان با اقدامات مقطعی حل نمی‌شود. ‌اگر مشکل آب حل نشود، مشکل خوزستان حل نمی‌شود. آقای حجتی که اکنون مسئول مقابله با ریزگردها شده است چهار سال خوزستان را رها کردند و کجا بودند زمانی که نخلستان‌های خوزستان در حال خشک شدن بود؛ کجا بودند آن زمان که مرتع کاری کردند و این مرتع‌ها خشک شدند؛ مسائل را باید ریشه‌ای حل کرد.

این تذکرات را قبلن ما داده بودیم و برخی به ما می گفتند شما بخشی نگر و منطقه ای نگاه می کنید!                        

فریدون حسنوند: در طرح‌های انتقال آب بازنگری شود

فریدون حسنوند رییس کمیسیون انرژی مجلس دیگر سخنران این نشست بود و خواستار بازنگری در طرح‌های انتقال آب و تامین حق آبه تالاب های خوزستان شد.

سخنان فریدون حسنوند نماینده اندیمشک: 

یکی از راهکارهای مبارزه با گرد و غبار بازنگری در طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های دز،‌ کارون و کرخه است. بخشی از نگرانی ما در مورد انتقال آب، امروز خود را نشان می‌دهد و امروز آنچه که در مورد آن صحبت می‌کردیم، مشاهده می‌کنیم.

‌برای حل معضل ریزگردها باید برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اجرا شود. بخشی از این برنامه‌ها با مصوبات هیات دولت و به دستور رییس جمهور امکانپذیر است و بخش دیگر نیز با تصویب مجلس و تامین اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه امکانپذیر است.

یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با گرد و غبار، تامین حق آبه تالاب‌ها و تسریع در اجرای پروژه آبرسانی غدیر در خوزستان است. رهاسازی آب در دشت‌ها و زمین‌های فاقد آب یکی از راهکارهای اساسی برای حل این مشکل در خوزستان است.
 
‌در طرح اختصاص سه درصد از درآمد نفتی مناطق محروم عملا چیزی به خوزستان نمی‌رسد. با این حال ما پیشنهاد اختصاص دو درصد از درآمد تولید نفت به استان خوزستان را ارایه دادیم که رییس مجلس، رییس کمیسیون بودجه و همچنین 12 استان آن را تایید کرده‌اند. رییس جمهور همچنین این موضوع را دنبال می‌کند و امیدواریم در این خصوص به سرانجام برسیم.

پیشنهاد دیگر ما این است که 100 میلیون دلار در تبصره 4 بودجه سال 96 در نظر گرفته شود. همچنین باید یک جدول شامل زمانبندی و شرح وظایف دستگاه‌ها برای مقابله با ریزگردها در خوزستان تدوین و یک ستاد اجرایی نیز تشکیل شود.

‌خوزستان اولین سد در مقابل تهدیدات دشمن است و خوزستان 8 سال ایستادگی کرد تا نظام و انقلاب بماند و امروز نیز ایستادگی می‌کند تا به کشور در مقابل تهدیدها و خطرات آسیبی نرسد و خوزستان امروز برای تمام کشور فریاد می‌زند.

معصومه ابتکار: تالاب هور العظیم در سال 92 کاملا خشک شد

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست سخنران بعدی این نشست بود که بخشی از سخنانش با انتقاد علی ساری نماینده اهواز و عضو فراکسیون لیست امید مواجه شد. 

سخنان معصومه ابتکار رییس محیط زیست: 

معصومه ابتکار در این نشست گفت که یکی از اولین مصوبات شورای عالی حفاظت محیط زیست که در سال ۹۲ احیا شد و زیر نظر رئیس جمهور اداره شد تشکیل و فعالیت مجدد ستاد مبارزه با گرد و غبار بود. 

تمام کانون های گرد و غبار کشور را شناسایی و استان ها نیز برنامه های مقابله خود را تدوین کرده است. بیش از ۷۰ نوع از شرکت های داخلی دانش بنیان برای مالچ گیاهی جایگزین مالچ نفتی پیشنهاد ارائه دادند که کارگروه های علمی نقش تثبیت آنها را بررسی می کند.

بخش عمده ای از مطالبات مردم خوزستان در مصوبه سال ۹۳ در نظر گرفته شده است.  مشورت های بین المللی را انجام و یکی از این نشست ها را در همین شهر اهواز برگزار کردیم. از پیش بینی طوفان که هواشناسی مسئولیت دارد تا برنامه های اجرایی که وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت دارد تا سازمان حفاظت محیط زیست همه کارها برنامه ریزی شده است.

موضوع گرد و غبار در حقیقت ریشه آن در مدیریت سرزمین و خاک است. منتها اینجا از منظر هوای سالم به آن نگاه می کنیم. پس ملاک ما دستگاه های رصد سنجش آلودگی هوا است. در حال حاضر ۲۲ دستگاه سنجش آلودگی هوا در ۱۷ شهر خوزستان فعال کردیم و کیفیت هوای روزانه را اعلام می کنند. هرچند هنوز نیاز به دستگاه های بیشتری داریم ولی همین دستگاه های فعلی نیز کار پیش بینی طوفان و بروز گرد و خاک را انجام می دهند.

جدی گرفتن بحث ارزیابی طرح ها از جمله سدها و طرح های انتقال آب یکی دیگر از کارهای مهم است. هیچ طرحی بدون ارزیابی محیط زیست در این دولت اجرا نشده ولی متأسفانه ۱۷۶ طرح بزرگ از قبل بدون این ارزیابی ها داریم که خوزستان را هم شامل می شوند.

تالاب هورالعظیم و تالاب شادگان از جمله تالاب های مهم استان است که با معیشت مردم ارتباط مستقیمی دارد. برای اینکه نشان دهیم خوزستان مظلوم واقع می شود مراسم روز جهانی تالاب را نیز در این استان برگزار کردیم.

با اولین بارش های پائیزه در خوزستان در ۹۲ تعداد ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفر به بیمارستان رفتند، سال بعد ۱۸ هزار نفر و سال ۹۴ نیز این آمار به ۲۴ هزار نفر رسید. از سال ۹۳ مطالعات را انجام دادیم که مشخص شد حساسیت به پولن درخت کونوکارپوس است که با هماهنگی استاندار هرس کامل این درختان قبل از رسیدن فصل پاییز و گرده افشانی درخت انجام و در نهایت امسال فقط دو هزار نفر به بیمارستان ها مراجعه کردند.

بر اثر سیاست‌های نادرست، تالاب هور العظیم در سال 92 کاملا خشک شد. با اقداماتی که در دولت یازدهم انجام شد و با هماهنگی با وزراتخانه‌های نفت و نیرو و باز کردن دایک‌های منتهی به این تالاب، 70 درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شد و از همه دعوت می کنیم که از وضعیت این تالاب دیدن کنند. 

در خصوص کانون های گرد و غبار عراق نیز رایزنی هایی را انجام دادیم. در جلسات متعددی خواستار احیای تالاب های کشور عراق شده ایم ولی متأسفانه دولت ترکیه با سدسازی هایی که انجام داد ۳۵ میلیارد مترمکعب آب دجله و فرات را ذخیره کرده که در خشک شدن تالاب های عراق و تشدید کانون های گرد و غبار این کشور تأثیر بسیاری دارد.

موضوع گرد و غبار را به عنوان یک مسئله جهانی در سازمان ملل مطرح کردیم و تاکنون چهار قطعنامه در این موضوع صادر و باعث تدوین طرح جهانی در این زمینه شده است. اجبار کشورهای منطقه به ایفای مسئولیت های خود در زمینه ریزگردها را با کمک سازمان ملل انجام خواهیم داد. همچنین از کمک های نفی این سازمان نیز برای حل مسئله ریزگردها کمک می گیریم.

وزیر جهاد کشاورزی: باید برای کانون‌های ریزگردها آب منتقل کنیم

وزیر جهاد کشاورزی سخنران بعدی این نشست بود و گفت که روزانه 200 هکتار از کانوهای گرد و غبار خوزستان نهال‌کاری می‌شود.

سخنان وزیر جهاد کشاورزی در نشست شورای اداری

در حال حاضر 6 اکیپ مستقر شده‌اند و در حال کار هستند و امیدوار هستیم که روزانه بتوانیم 200 هکتار نهال کاری کنیم. باید توجه داشت در سال‌های نخست طرح ممکن است آثار تخریبی وجود داشته باشد و عملا از سال سوم آثار مثبت خود را نشان می‌دهد.

امروز در خصوص ریزگردها همه دست به دست هم داده‌ایم تا بتوانیم با همت رییس جمهور مجلس و دولت و کمک مردم کار قابل قبولی در عرصه 8 هزار هکتاری ریزگردهای خوزستان انجام شود.

‌42 هزار هکتار به عنوان کانون‌های بحرانی و فوق بحرانی در دستور کار قرار گرفته‌اند و ما اکنون طرحی را در دستور کار داریم و امیدواریم با منابعی که در اختیار داریم بتوانیم طرح‌های مقابله با ریزگردها را اجرایی کنیم.

باید برای کانون‌های ریزگردها آب منتقل کنیم و باید منابع آبی را برای این مناطق اختصاص دهیم. ما این منابع آبی را شناسایی کردیم و اکنون در حال تلاش هستیم تا آب را از کارون و از طریق کانال 20 متری برای نهال کاری و توسط کانال موسسه جهاد منتقل و بتوانیم خاک‌ها را مرطوب کنیم و به این شکل دیگر گرد و خاکی که در 15 روز گذشته داشتیم را دیگر نخواهیم داشت.
 
‌می‌توانیم با مدیریت سیلاب آب‌ها را به عرصه‌های شناسایی شده، منتقل کنیم و با مدیریت سیلاب، آب را به عرصه‌ها منتقل کنیم.

طرح 550 هکتاری کشاورزی یکی از بزرگترین طرح‌های آبی و خاکی منطقه است و در تاریخ کشور چنین طرحی وجود ندارد. فازهای این طرح طبق برنامه اجرا و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

وزیر نیرو: هیچ انتقال آب جدیدی در دولت یازدهم صورت نگرفت

وزیر نیرو نیز سخنران بعدی نشست بود. وی گفت که هیچ انتقال آب جدیدی در دولت یازدهم صورت نگرفت.

سخنان وزیر نیرو در نشست شورای اداری

با توجه به اینکه در بحث عوامل موثر در گرد و غبار مسائلی مانند انتقال آب و خشکسالی مطرح می شود تصریح می کنم در دولت یازدهم هیچ انتقال آب جدیدی صورت نگرفت.

از 20 سال قبل به این طرف تنها موردی که نه در دولت یازدهم بلکه در دولت های قبلی، مصوب شده ، تامین آب شرب برای قم و چند شهر مناطق مرکزی کشور به میزان 180 میلیون متر مکعب بوده است. بنابراین تمام این طرحها مربوط به دو دهه قبل بوده و همه آنها مجموعا به یک میلیارد متر مکعب بالغ نمی شود و بسیار کمتر است. تمام آنچه در وزارت نیرو در حال انجام است تصمیماتی است که در دولت های گذشته برای انتقال آب شرب اتخاذ شده بود.

در برخی رسانه ها و فضای مجازی ادعا می شود مساله گرد و غبار به علت طرح های انتقال آب است. ما الان هیچ کاری برای این موضوع در دست اجرا نداریم و درفاز مطالعه هستیم.

بعد از انجام مطالعه طرح های انتقال آب ، سازمان حفاظت محیط زیست باید مجوز صادر کند تا بتوان کار اجرایی انجام داد ،در حال حاضر هیچ کار اجرایی صورت نمی گیرد و تنها در صورت صدور مجوز زیست محیطی کار را آغاز می کنیم.

کل مقدار آبی که برای انتقال به سه استان دیگر هست حداکثر 580 میلیون مترمکعب و در حد مطالعه است و اجرا نشده است . 

وزارت نیرو آمادگی دارد به صورت کامل برای طرح مقابله با ریزگردها کمک کند این وزارت خود از قربانیان مساله ریزگردها بوده و در سه مقطع نهم، 23 و 26 بهمن قطعی برق داشتیم که خیلی سریع کنترل و از گسترش آن به مناطق شمالی استان و استانهای دیگر جلوگیری شد در حالی که در کشورهای دیگر با بروز چنین اتفاقاتی، بازیابی شبکه خیلی طول می کشد.

رهاسازی آب برای تالابها به ویژه هورالعظیم و شادگان از جمله کارهای وزارت نیرو است که تا قبل از دولت یازدهم برنامه ریزی مشخصی برای حق آبه تالاب ها در کشور وجود نداشت و برای اولین بار در تاریخ مدیریت منابع آب کشور، دولت یازدهم و وزارت نیرو این کار را مشخص کرده و سالانه 900 میلیون متر مکعب حق آبه برای تالاب هورالعظیم مشخص شد. 

در حال حاضر بیش از 71 درصد از کل سطح تالاب هورالعظیم پوشیده از آب است و تلاش می شود هرساله بیشتر شود و هورالعظیم به سطح قبل برگردد. عمده آب تالاب شادگان از رودخانه مارون و جراحی بوده مارون به صورت نرمال دو میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آورد سالانه اش بوده و به دلیل خشکسالی، سال آبی گذشته، 750 میلیون متر مکعب آب داشتیم. 

همایون یوسفی: ریزگردها باعث ایجاد موج مهاجرات در خوزستان شد

همایون یوسفی نماینده اهواز نز در نشست شورای اداری گفت :  ریزگردها در خوزستان علاوه بر بار و آثار جسمانی، دارای بار روانی نیز هستند که این آثار روانی موجب مهاجرت به ویژه مهاجرت نخبگان از خوزستان شده است و ترکیب جمعیت خوزستان به شکل خطرناکی در حال تغییر است.

سخنان همایون یوسفی در نشست شورای اداری

خوزستان سد اول دفاعی امنیتی و اقتصادی کشور است و اگر مشکلی یرای خوزستان ایجاد شود، قطعا این مشکل به سایر نقاط کشور نیز سرایت خواهد کرد. اگر می خواهیم کشوری آباد داشته باشیم باید به نقطه استراتژیک کشور یعنی خوزستان توجه کنیم زیرا در کشورهای پیشرفته دنیا سرمایه گزاری از نقاط استراتژیک آغاز می شود.

شاید زمانی مشکل ما کانون های خارجی گرد و غبار بود اما اکنون در بیشتر موارد کانون های داخلی گرد و غبار در خوزستان موجب وقوع پدیده گرد و غبار می شود و ریشه این پدیده نیز در انتقال آب بین حوضه ای از رودخانه های استان خوزستان است. اگر مدیریت آب مناسب باشد بسیاری از مشکلات خوزستان قابل کنترل خواهد بود.

به علت انتقال آب بین حوضه ای از سرشاخه های رودخانه های خوزستان سرعت تشکیل بیابان ها بسیار بیشتر شده است. اگر زمانی ۳۵۰ هزار هکتار کانون گرد و غبار درخوزستان وجود داشت، اکنون مساحت این کانون ها به حدود ۸۰۰ هزار هکتار رسیده است.

طی دهه اخیر که پدیده گرد و خاک در خوزستان وقوع پیدا کرده است، جلسات مشابه زیادی در این زمینه تشکیل شده است اما این مشکلات با تشکیل یک جلسه حل نخواهد شد و نیاز است که این موضوع در سطح ملی مطرح شود و مشابه طرح ملی احیای دریاچه ارومیه، معضل گرد و غبار خورستان نیز به صورت ملی دیده شود و یک کرگروه ملی در این زمینه تشکیل شود.

ما خواستار تشکیل کارگروه ملی کنترل کانون های داخلی گرد و غبار هستیم. همچنین تامین حقابه تالاب ها به عنوان امری حیاتی، حائز اهمیت بسیار زیادی است. در مسائل زیست محیطی مردم بهتر از دولت ها عمل می کنند و بهتر است که مردم را در این موضوع دخالت دهیم.

نوبخت: ریالی برای انتقال آب غیرشرب اختصاص داده نمی شود

نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز در نشست شورای اداری گفت که متعهد می شوم که ریالی برای انتقال آب غیرشرب به طرح های انتقال آب اختصاص داده نمی شود.

سخنان نوبخت در نشست شورای اداری

دومین حضورم در این سالن هست. این توفیق را داشتم تا در سفر ریاست جمهوری در سال ۹۲ به این استان به همراه اعضای هیئت وزیران برای بررسی مسائل و مشکلات استان و تصمیم گیری برای رفع آنها جلسه ای در این فضا تشکیل شد.

آنچه که می توانیم از مجموع و انبوه طرح ها و مشکلات هر استان طی دو سال آینده حل کنیم، انجام می دهیم. یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ما ابلاغ شده که ۱۰۰ درصد آن برای رفع مشکلات این استان پرداخت شده است.

سه ردیف بودجه ای برای خوزستان در سال جاری وجود دارد. اعتبارات ملی عمرانی برای سال جاری، ۷۳۶ میلیارد تومان بود که خوزستان از نظر مقدار در بین همه استان های کشور رتبه دوم را حائز است. ردیف بعدی ما ردیف های استانی ویژه است که خوزستان با ۱۵۱ میلیارد تومان در این زمینه سومین جایگاه را در سطح کشور دارد. آخرین بخش نیز از هفت هزار میلیارد تومان دارایی های تملک دارایی خوزستان در صدر قرار دارد.

هیچ طرح انتقال آبی به جز آب شرب از سرشاخه های کارون اجرا نمی شود و اگر یک قطره آب خارج شده باشد و یا اینکه ریالی برای انجام آن پرداخت شده باشد مسئولیت آن را می پردازم. ۳۰ میلیارد تومان علی الحساب برای طرح نهال کاری در خوزستان به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت شد. امیدوارم هرچه سریع تر این خاک و غباری که امروز نه بر چهره این استان بلکه بر دل مردم ایران می نشیند را هرچه سریعتر رفع کنیم.