کد خبر: ۶۶۸۷۴
تاریخ انتشار:۰۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۰
رمزگشایی از عوامل بیکاری و موانع تولید و اشتغال ایران
شوشان/ دکتر مهرعلی زاده 
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز

 

شاخص های زندگی و رفاه جامعه از یک سوی و بسیاری از صاحبنظران از سوی دیگر اذعان دارند وضعیت کنونی کشور ایران از نظر اقتصادی، بیکاری و تولید رضایت بخش نمی باشد. در باب رمزگشایی از عوامل بیکاری و موانع تولید و اشتغال ایران چند مطلب قابل توجه است:

پذیرش این مساله توسط مدیران ارشد کشوری در خصوص وجود چالش های مهم ساختاری و اقتصادی و اجتماعی مهمترین قدم در آسیب شناسی مساله و ارایه راهکارهای بهبود آن است که باید آنرا به فال نیک گرفت . زیرا این موضوع که کشور در کنار موفقیت های بی بدیل با مسایل و بحران هایی مواجه شده را تاکنون کتمان می کردند.

کلیه صاحبنظران متفق القولند که ریشه بسیاری از بحرانهای اقتصادی و اجتماعی در ساختاری های ناصحیح و تصمیمات غیرکارشناسی و غیرعلمی است که در یک بازه زمانی حداقل 8 تا 10 سال در یک اقتصاد رخ می دهد. لذا برای دستیابی به رضایت مردم از شاخص های رفاه اقتصادی و کاهش بیکاری و رفع موانع تولید به یک دوره سیاست گذاری اقتصادی حداقل همان میزان زمان نیاز دارد.

بنابراین در ریشه یابی دلایل بیکاری، فقر، موانع تولید و اشتغال چند مساله اساسی به چشم می خورد که رد پای بسیاری از مدیران ارشد کشوری در آنها وجود دارد. لذا هر نوع دلسوزی برای حق الناس و یا توسعه کشور با شفاف سازی مواضع در خصوص ابهامات زیر باشد. در واقع سوال شهروندان ایرانی آنست که چرا مدیران ارشد کشور اجازه دادند کشور ما در حوزه های زیر نامتعادل و ضعیف مدیریت شود ؟ آیا آنان که امروز با ارایه آمار و اطلاعات وضعیت شاخص ها را تحلیل و تفسیر می کنند در آن زمان این شاخص ها وجود نداشت؟. لذا ما انتظار در این مسئولین پاسخ روشنی به ابهامات و سوالات زیر بدهند؟ 

1. عوامل و مسببان نادیده گرفتن قواعد بین المللی در خصوص رابطه بین اقتصاد و تجارت و طرح شعارهای احساسی و هیجانی و ایجاد ایران هراسی در سطح جهانی چه کسانی بودند؟

2. عوامل و بانیان تحریک جامعه بین المللی برای برقراری تحریم های ظالمانه ولی کاغذپاره خواندن آنها بدون توجه به عواقب و پیامدهای ناگوار بعدی آنها چه کسانی بودند؟

3. مدیران ارشد اقتصادی که محدودیت‌های اساسی علیه بخش‌های اقتصادی و بانکی ایران را نادیده گرفتند چرا مورد حمایت قرار گرفتند و چرا در آن زمان توسط مجلس شورای اسلامی مورد اعتراض واقع نشدند؟ و چرا بعد از اینکه سوء مدیریت آنان روشن گردید نهادهای نظارتی و قضایی اقدامی برای احقاق حق الناس انجام ندادند؟ 

4. عوامل و مسببان عملکرد تنش زای سیاست خارجی چه کسانی بودند که باعث گردید : 1- کالاهای وارداتی بسیارگرانتر خریداری شود . 2- تحریم های بین المللی امکان تکمیل طرح های نفت و گاز و پتروشیمی و سایر صنایع را غیر ممکن می سازد . 3- باج های فراوانی در نفت و گاز و انرژی اتمی و حتی در زمینه حقوق ایران در دریای خزر به دیگر کشورها داده شود . 4- امکان انتخاب ایران برای عقد قرارداد با شرکت های معتبر و مهم نفت و گاز دنیا از دست برود و بجای آن شرکت های دست چندم چینی و روسی و حتی ویتنامی و اندونزیایی با تکنولوژی عقب افتاده جایگزین آنها شود. 5- طرح ها و کارخانه های جدید ایجاد نشود و مسیر رشد و توسعه کشور بسته شود . 6- و صدها فرصت ثروت و درآمد و میلیون ها شغل از دست برود؟

5. چرا نهادهای بازرسی هشدارهای علمی و نقدهای کارشناسی اهل فن در خصوص سوء مدیریت مدیران را نادیده گرفتند؟ و بابت نادیده گرفتن دیدگاههای کارشناسی چه اندازه آن مسولین مورد مواخذه قرار گرفتند؟

6. عوامل و مسببان مخفی کاری و حمایت از نرخ تورم بالای 40 درصد اقتصاد و دادن اطلاعات نادرست به مردم چه کسانی بودند و چه اقدامات قضایی برای پیگیرد حقوق مردم از آنها به عمل آمده است؟

7. عوامل و مسببان گرانی لجام گسیخته در جامعه، که نتیجه سیاست های  اقتصادی دولت گذشته بود و باعث شده، ارزش زدایی از پول ایران شدند که اثرات مخرب آن در سال های بعد به اقتصاد ایران وارد شد چه کسانی بودند و چگونه با آنها برخورد شده است؟

8. بر اساس آمار و اطلاعات در دولت نهم و دهم به رياست محمود احمدي‌نژاد در کنار افتتاح پروژه های آبی بدون پیوست زیست محیطی بویژه سد گتوند و  75 ميليارد متر مكعب آب شيرين اضافی و بدون پشتوانه از منابع آب زيرزميني كشور برداشته شده است.

 اين حجم اضافه برداشت به اندازه بيش از دو برابر كل برداشت اضافی آب در 27 سال قبل از خودش بوده است. اينها فقط يك سري آمار و ارقام نيستند، اين يك خسارت تاريخي است كه به منابع كشور وارد شده است. در مقابل اما كوچك‌ترين اقدامي‌براي بهره وري و حفاظت از سرمايه‌هاي پايه كشاورزي در كشور صورت نگرفته است .در این خصوص چه اقدامات قضایی برای پیگیری نسل کشی سرمایه های آبی در ایران به عمل آمده است؟

9. قطر و امارات و ... از میدان های گازی مشترک سالانه بیش ازدوازده هزار میلیارد تومان گاز بیشتر برداشت می¬کنند و عدم سرمایه گذاری ایران در دولت نهم منجر به این شده که همسایگان شمالی و جنوبی منابع و ثروت مردم ایران را به یغما ببرند و همچنین اهمیت این موضوع کمتر از واگذاری خاک ایران به بیگانگان نیست؟ در این رابطه چه اقداماتی برای بررسی مدیران کارنابلد در ایران صورت گرفته است؟

10. در بررسی دولت ها مشخص است تنها دولتی که با رشد منفی نزدیک به -5% ، تورم بالای 45% کار خود را آنهم در شرایط  رکود- تورمی اغاز کرد دولت روحانی بود. آیا دستگاههای نظارتی و قضایی عملکرد دولت هایی که چنین خسارت و ویرانی اقتصادی در ایران بوجود آوردند را بررسی کرده اند؟

سوالات بیشمار دیگری نیز وجود دارد که بدون بررسی آنها سیاست های کنونی اقتصاد کشور نمی تواند ضامن رفع بیکاری و موانع تولید و اشتغال ایران در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر باشد. 

برای صیانت از سرمایه های انسانی، اجتماعی، مدیریتی و اقتصادی  و فرهنگی نیامزند شفاف سازی و جدیت قوه قضائیه برای احقاق حقوق شهروندان ایرانی در باب نسل کشی اقتصاد ایران است تا هم مردم اعتماد خود را به سیاستمداران حفظ کنند و هم نظام شایسته سالاری مدیریتی در کشور توسعه یابد. نظامی که هر فردی به اندازه توانش اظهار فضل کند و به خود اجازه ندهد با طرح شعارهای توخالی و دستیابی به مدیریت های ارشد کشور، فرصت و ظرفیت های ملی و نسلی ایران را به تاراج ببرد و در آنهم راست راست در خیابانها جولان دهد و همه را به تمسخر بگیرد. کشور نیازمند مدیرانی شایسته و تواناست، مدیرانی برنامه محور که مسیر شایستگی را با درایت و تلاش و کوشش طی کرده باشند نه تملق و چاپلوسی و استفاده ابزاری از محرومیت جامعه.

در سایه چنین فضایی از امینت قضایی و صیانت از حوقق شهروندی است که مردم  نیک آگاه می شوند که حساب پس¬دهی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که به حساب بسیاری از بی حسابان خواهد رسید. بی حسابانی که با ترفند خدمت گذاری و دفاع از ارزش های دینی پای به عرصه می گذارند اما در ورای ان مطامع دنیوی و سیاسی کاری خود را جستجو می کنند. 

جامعه ما به خوبی به یاد دارد یگانه عاملی که باعث شد کشور از بحران بزرگ سال های 91 و 92 عبور نماید اعتماد ملت به نظام بود. اعتمادی که بعضی آنرا هدف قرار داده و متاسفانه این روزها مجددا با ارایه تحلیل های نادرست و سیاه نمایی از وضعیت کنونی تلاش دارند بارقه های امید ایجاد شده درحوزه رشد اقتصاد ایران را دوباره به ورطه سیاسی کاری نامتعارف بیندازند. اما مردم آگاه هستند و هشیار و بیدار و خود نیک می دانند دوست و دشمن کیست و موضع گیری ها و سخنرانی های ابزاری با رنگ و لعاب دینی و در پوشش دفاع از ارزش ها را به خوبی تشخیص می دهند. انشالله

سبک ز سینه ما ای غبار غم برخیز
ز همنشینی ما می کشی الم برخیز
سر قلم بشکن، مهر کن دهان دوات
به این سیاه دلان کم نشین و کم برخیز
گذشتن از سر گنج گهر سخاوت نیست
امید فتح و ظفر هست تا علم برجاست
فروغ صبح نخوابانده تا علم برخیز
درین جهان نبود فرصت کمربستن
زخاک تیره کمر بسته چون قلم برخیز
به فکر دوست به بالین گذار سر صائب
چو آفتاب ز آغوش صبحدم برخیز