کد خبر: ۷۵۱۷۸
تاریخ انتشار:۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۱
لابی کویرنشینان و انفعال نمایندگان خوزستان
نمایندگان خوزستان " در مسیر زاینده رود "
پشت کردن برخی نمایندگان خوزستان به مطالبه مردم استان ، تعبیری جز خیانت در نزد افکار عمومی نخواهد داشت ؛ خیانتی که در آینده ای نزدیک...



1 )

شوشان: نوع رایزنی ها بر سر انتخاب وزرا ، نمایندگان خوزستان را در مجموع – نه به شکل انفرادی – در رده ی ضعیف ترین نمایندگان کشور قرار داده است و انسجام و هماهنگی كه بايد بر سر منافع استان داشته باشند، جای خود را به اقدامات انفرادی و حتی منفعت طلبی های شخصی داده است. رصد فعالیت ِ مجمع نمایندگان خوزستان و نیم نگاهی به چانه زنی های دیگر مجامع نمایندگان ، گویای این امر است.

2 )

ساز ناکوک نمایندگان خوزستان و پراکنده گویی آنان به جای تک صدایی در منافع استان بخصوص در رابطه با انتقال آب و سیاست های وزارت نیرو ، سبب نفوذ جریان ِ لابی کویر به درون مجمع نمایندگان ِ استانی شده است که بیشترین ضررها را از طرح های انتقال آب دیده و مي رود كه پذيراي چالش هایی زيست محيطي جبران ناپذيري شود ! نمایندگانی که تا دیروز در نطق های خود با فریاد ، از سیاست های انتقال آب ناله سر می دادند ، اکنون از وعده ی وزیر پیشنهادی نیرو و سردمدار طرح های انتقال آب برای توجه به خوزستان و تمایل شان به رای به بیطرف ، دم می زنند ؛ وعده ای که مردم عادی نیز آن را باور ندارند چه رسد به کارشناسان ؛ چرا که دریافته اند سیاست های وزارت نیرو به واسطه ی سلطه لابی کویر ، تغییرناپذیر است . 

3 )

چندی پیش یکی از وکلای مردم اهواز در مجلس در گفتگو با شوشان از پشت پرده وادادگی برخی نمایندگان خوزستان پرده برداشت و از لابی بیطرف با مدیران استان برای جلب نظر نمایندگان در روز رای گیری ، سخن گفت. یک روز از چنین سخنی سپری نشده بود که تصاویر برخی نمایندگان خوزستان دوشادوش وزیر پیشنهادی در مجلس در صدر اخبار قرار گرفت و در نهایت نیز عده ای به صراحت اعلام کردند که وزیر نیرو وعده داده است تا در سیاست های انتقال آب تجدید نظر کند.

4 )

وعده ی وزیر پیشنهادی نیرو به مجمع نمایندگان خوزستان در حالی بيان شد که نماینده یزد – استان ِ خاستگاه بیطرف – رسما عنوان کرد که "بیطرف" وعده استمرار انتقال آب و مقابله با خشکی فلات مرکزی ایران را داده است و به همین دلیل مورد حمایت قاطع اكثريت نمایندگان قرار خواهد گفت. حتی اگر نماینده یزد نیز به صراحت چنین نمی گفت ، هر عقل سلیمی با توجه به سوابق وزیر پیشنهادی نیرو و گره خوردن گذشته اش با فاجعه سد گتوند ، در می یابد که نه سیاست های وزارت نیرو به دلیل نفوذ چندین دهه ی لابی کویر تغییر می یابد نه برنامه های بیطرف در طرح  های انتقال آب . اگر هم تغییری حاصل شود به واسطه توسعه صنایع آب بر و حجم زمین های زیر کشت کشاورزی در فلات مرکزی ، تغییر بر افزایش ِ انتقال آب خواهد بود نه کاهش آن . 

5 )

سخنان کارشناسان آب باید معیاری باشد بر تصمیم گیری نمایندگان خوزستان و استان های متضرر از انتقال آب . افرادی همچون دکتر قمشی ،  نه به عنوان مشاور استاندار خوزستان در امور آب ، بلکه به عنوان فردی که در همه ی ادوار فراغ از جناح ها ، در خط اول ِ اعتراض به طرح های انتقال آب کارون و سیاست های وزارت نیرو بوده ، نشان می دهد که آمدن بیطرف سبب ایجاد تنش آبی در منطقه خواهد شد. این نوع گفته ها باید معیار تصمیم گیري نمایندگان در روز رای اعتماد قرار بگيرد، نه وعده هایی كه براي جلب راي ،  به آنان داده می  شود ؛ وعده هايي كه  نشست با نمایندگان یزد عدم تحققش را به روشني آشكار مي سازد.

6)

رفتار برخی نمایندگان خوزستان و تغییر مواضع شان نسبت به بیطرف ، نشان می دهد که به کارون پشت کرده و "در مسیر زاینده رود" قرار گرفته اند. و در این روزهای حساس که سرنوشت آبی استان برای چهار سال پیش رو ، مشخص می شود ،  برخی نمایندگان خوزستان یا بر سر ظریف وزیر امور خارجه ای فریادهاي توهين آميز می زنند که سردمدار شکست تحریم ها و تغییر مواضع اروپاییان نسبت به ایران است و یا در حال گذراندن وقت در نشست با وزرایی هستند که نسبت به وزارت نیرو و شاهرگ حيات استان ، اهمیتی ندارد. در مقابل نیز لابی کویر و نمایندگان فلات مرکزی همه همت خود را بر وزارت نیرو معطوف كرده اند؛ چرا که می دانند آینده ی استانشان و توسعه صنایع فولاد و حاصلخیزی زمین های کشاورزی شهرهایشان ، به طرح های انتقال آب گره خورده است.

7 ) 

اين چند روز نمايندگي سپري مي شود اما آنچه در حافظه تاريخ به يادگار مي ماند سندي ست براي آيندگان و براي فرزندان خوزستان كه سالهاي دوري كه هنوز نيامده مي خواهند بر روي خاك اين مرز و بوم زندگي كنند. پشت کردن برخی نمایندگان خوزستان به مطالبه مردم استان ، تعبیری جز خیانت در نزد افکار عمومی نخواهد داشت ؛ خیانتی که در آینده ای نزدیک در صورت رای آوري بیطرف ، به تشدید طرح های انتقال آب ، افتتاح سومین تونل انتقال آب کوهرنگ و اجرای تونل بهشت آباد منجر خواهد شد. 

رای اعتماد به بیطرف در مجلس و نشستن وي بر صندلی وزارت نیرو ، مهر تاییدی خواهد بود بر ضعف ِ مجمع نمایندگان خوزستان ، که نه تنها توان لابی و رایزنی با سایر نمایندگان استان ها برای همراه کردنشان با مواضع خوزستان و "نه به بیطرف"  را نداشتند بلکه خود نیز در لابی کویر و در مسیر زاینده رود قرار گرفتند.