کد خبر: ۷۹۰۵۱
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴
نشست توسعه روستایی و شهری خوزستان / شهردار اهواز: عدم وجود درآمدهای پایدار موجب بروز مشکل برای شهرداری ها شده است / معاون عمرانی استانداری خوزستان : خوزستان با سرانه استاندارد فضای سبز فاصله بسیاری دارد
تنها راه تقویت شورا جلب اعتماد مردم است
تنها راه تقویت شورا جلب اعتماد مردم و ترجبح منافع مردم بر منافع شخصی، خانوادگی و جناحی است
شوشان: سید محمد علی افشانی معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور تقویت و حمایت از شورا را یک وظیفه دینی و ملی خواند و اظهار کرد: شورا به عنوان یک نهاد اجتماعی نوپا اهمیت زیادی دارد چون شورا معادل هزینه هنگفتی است که بشریت در طول تاریخ پرداخت کرد تا شوراها شکل بگیرند.

وی تصریح کرد: تنها راه تقویت شورا جلب اعتماد مردم و ترجبح منافع مردم بر منافع شخصی، خانوادگی و جناحی است بنابراین باید مبنای رفتارمان را جمع بگذاریم و مبنای عمل مان را بر قانون، رعایت حقوق انسان ها و تعامل برای احقاق حقوق مردم قرار دهیم چون اگر مبنای رفتار ما قانون باشد، بسیاری از مشکلاتی که پیش تر رخ داده و می دهد، اتفاق نخواهد افتاد.


معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور با بیان این که حیات کشور به استان زرخیز خوزستان وابسته است، گفت: جای تاسف است که استان بزرگ و زرخیز خوزستان با مشکل درآمد شهرداری ها مواجه باشد به نحوی که تمام درآمد تحقق یافته شهرداری اهواز در سال گذشته از نصف درآمد محقق شده شهرداری شیراز هم کمتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: دولت توانایی حل مشکل درآمد پایین شهرداری ها را ندارد ولی برای سهم 50 درصدی دولت در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به طور جدی پیگیری می شود با این حال باید شهرداری ها تلاش کنند و راه های درآمد زایی پیدا کنند.

افشانی جلب اعتماد و باور مردم را راه حل برون رفت از مشکلات شهرداری ها دانست و بیان کرد: مشکل شهرداری ها زمانی حل می شود که در مردم باور و اعتماد ایجاد کنیم و برای حل مشکلات در کنار ما قرار بگیرند و اطمینان داشته باشند پولی که پرداخت می کنند به بهترین شکل هزینه می شود.

معاون عمران و توسعه شهری و روستایی وزارت کشور با بیان این که طرح های تفضیلی و هادی را باید جدی گرفت و از دست کاری آن ها جلوگیری کرد، اذعان داشت: امروز طرح های جامع تصویب می شود و طرح تفضیلی آن نوشته می شود ولی به راحتی کنار گذاشته می شوند و به معنای واقعی کلمه ارزش های زیست محیطی به نابودی و تاراج می رود. باید دانست آن چه امروز در کشور ما انجام می شود فروش حق نسل های آینده است. 

مردم اهواز با وجود بیش از ٢٢٠ حلقه چاه نفت فعال از حق آلایندگی بی بهره اند

منصور کتانباف در نشست توسعه روستایی و شهری که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: موضوع آلودگی محیط زیست، هوا، آب و خاک به دلیل عدم توجه افراد موجب بروز مشکلات فراوان برای شهروندان شده است و مردم اهواز با وجود بیش از ٢٢٠ حلقه چاه نفت فعال از حق آلایندگی بی بهره هستند.

وی تصریح کرد: وجود ریزگرد، پسماند فعالیت های صنعتی، صنایع نفت و صنایع وابسته به آن، ذوب فلزات و تولید انواع فولاد، فاضلاب و پسماند های صنعتی و خانگی و رهاسازی آن در رودخانه و به نابودی کشاندن بهترین خاک در جلگه خوزستان می طلبد برای جبران این نقیصه، موضوع آلایندگی نفت و سهم شهرها در قانون در بودجه سال ٩٧ گنجانده شود.

شهردار اهواز با انتقاد از قوانین موجود در خصوص شهرداری های کشور عنوان کرد: بیش از ٧٠ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می کنند ولی نظام اداری کشور تعریف درستی از شهرداری ها وجود ندارد و قوانین شهرداری به روز نیست.

کتانباف با تاکید بر این که عدم وجود درآمدهای پایدار موجب بروز مشکل برای شهرداری ها شده است، گفت: برای این نبود درآمدهای پایدار شهرداری ها منجر به شهر فروشی نشود، انتظار می رود مالیات بر ارزش افزوده به طور مساوی بین شهرداری و دولت تقسیم شود. 

وی افزود: آن بخش از مالیات بر ارزش افزوده ای که از سوی دولت به شهرداری ها تعلق می گیرد، به دلیل این که قانون اجازه بازرسی به شهرداری ها را نمی دهد، قابل محاسبه نیست.

شهردار اهواز به برخی مشکلات شهرداری اهواز اشاره کرد و اذعان داشت: عوارض سوخت، گمرک و فرودگاهی به موقع به شهرداری ها پرداخت نمی شود، وجود بافت فرسوده و عدم در نظر گرفتن سهم دولت در آن و نبود بسته های تشویقی هم از جمله مشکلات پیش روی شهرداری اهواز است.  

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اهواز نیاز به حمایت دولت برای بهبود وضعیت اتوبوسرانی و تاکسی رانی و ساخت مترو دارد  که بیش از ده سال است مردم اهواز انتظار راه اندازی آن را می کشند.

کتانباف با اشاره به کمبود ماشین آلات و تامین تجهیزات آتش نشانی در شهرداری اهواز بیان کرد: با وجود ساختمان های بلند حتا یک دستگاه مجهز وجود ندارد که در موقع نیاز بتوانیم از آن استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: باید شرایطی ایجاد شود که مردم از حداقل امکانات شهری بهره مند شوند.

شهردار اهواز وجود حاشیه نشینی و سکونت  غیر مجاز در زمین های تصرفی و بدون سند مالکیت را از مشکلات دیگر شهرداری اهواز خواند و خواستار تعیین تکلیف آن ها شد. 

فرامند هاشمی‌زاده در نشست توسعه روستایی و شهری ضمن گزارشی از تعداد شهرها و جمعیت استان خوزستان اظهار کرد: جمعیت شهری خوزستان سه میلیون و ۵۵۴ میلیون نفر و سرانه فضای سبز شهری استان معادل ۸/۷ مترمربع است که با سرانه استاندارد فضای سبز که ۱۲ تا ۱۴ مترمربع است، فاصله زیادی دارد و با توجه به گردخیز بودن استان و مسائل آلایندگی، عدد بسیار پایینی است.

معاون عمرانی استانداری خوزستان تصریح کرد: بودجه مصوب سال ۹۶ نزدیک دوهزار و ۷۳۴ میلیارد تومان و سرانه بودجه هر شهروند در این سال ۷/۷ میلیون ریال است.

وی ادامه داد: بالاترین سهم بودجه مصوب در بین شهرهای استان با یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان مربوط به کلان ‌شهر اهواز با سرانه ۱۲/۷ میلیون ریال است که معادل ۵۴/۸ درصد بودجه کل شهرهای استان است.

هاشمی‌زاده تعداد شهرهای بالای یکصد هزار نفر در استان را ۱۰ شهر عنوان کرد و گفت: بودجه شهرداری‌های استان در سال ۹۵ معادل دو هزار و ۵۸۲ میلیارد تومان و سرجمع تفریغ بودجه شهرداری‌ها برابر یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان با سرانه درآمدی ۴/۸ میلیون ریال بوده است.

وی به ۸۸۶ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات ارزش افزوده عوارض و آلایندگی استان در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: این عدد در مقایسه با بودجه دیگر استان‌ها بودجه بسیار قابل توجه و رقم سنگینی است که معادل بودجه چند استان شمالی و شرقی می شود.

معاون عمرانی استانداری استان خوزستان با اعلام ارقام اعتبارات بند (و) تبصره ۶ عنوان کرد: در سال ۹۵ اعتبارات این بند معادل ۵۴ میلیارد تومان و در سال ۹۶ تاکنون ۲۰ میلیارد توما ن بوده است که از این مبلغ، تنها ۸ میلیارد تومان به حساب شهرداری‌های استان واریز شده است. 

هاشمی‌زاده یادآور شد: از محل اعتبارات بند (ه) تبصره یک سال ۹۶ مبلغ ۱۳/۷میلیارد تومان مصوب شد که ۵۰ درصد آن از  اعتبارات تصویبی قیر برداشته شده است.