کد خبر: ۷۹۱۲۹
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۷
گزارش شوشان از ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز و مرگ دلخراش دو کودک / مدیرکل مدیریت بحران در گفتگو با شوشان: 818 خانوار در مناطق پرخطر منبع آب زندگی می کنند / حل معضل منطقه منبع آب اهواز از عهده شهرداری بر نمی آید
سقوط صخره در منبع آب اهواز دو کودک را کشت
صبح یکشنبه 28 مهرماه ، ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز باعث تخریب کامل دو باب منزل مسکونی و صدمه به یک منزل دیگر شد....


شوشان: صبح یکشنبه 28 مهرماه ، ریزش کوه در منطقه منبع آب اهواز باعث تخریب کامل دو باب منزل مسکونی و صدمه به یک منزل دیگر شد.

به گزارش شوشان ، در این حادثه که ساعت 7 صبح رخ داد، یک پسر چهار ساله و یک دختر پنج ساله در زیر آوار مدفون شدند و فوت کردند. چهار نفر دیگر شامل یک دختربچه هشت ساله به همراه مادر ۲۵ ساله و پدر ۳۰ ساله اش و همچنین یک پسربچه ۹ ساله مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

نیروهای امدادی از آغاز رخداد، با تجهیزت امدادی، آتش نشانی و سگ های زنده یاب در محل حادثه حاضر شدند و با وجود خارج کردن یک مادر و دختر از زیر آوار، دختربچه پیش از رسیدن به بیمارستان با از دست دادن علائم حیاتی خود فوت می کند. پسربچه خردسالی که از زیر آوار بیرون کشیده شد، با اعلام نداشتن علائم حیاتی به بیمارستان منتقل شد.

خانه های حاشیه کوه با وجود اخطارهای چند باره و تصمیمات گرفته شده، رها شدند و اکنون بیم آن می رود با شروع فصل بارش اتفاق مشابه ای را شاهد باشیم.

مدیرکل مدیریت بحران در گفتگو با شوشان: 

818 خانوار در مناطق پرخطر منبع آب زندگی می کنند 

در این خصوص کیامرث حاجی زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان که در ساعت های ابتدایی حادثه در محل حضور داشت ، در گفتگو با شوشان از برگزاری جلسه شورای هماهنگی بحران با حضور استاندار خوزستان، اعضای شورای شهر و شهردار اهواز خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه گزارشات دستگاه های مختلف اجرایی ارائه شد که نشان می داد پیش تر در این خصوص گام های خوبی برداشته شده بود ولی عملیاتی نشد و تکمیل نشده باقی ماند.

وی بیان کرد: در سال های گذشته شهرداری، ساکنان برخی خانه های پرخطر را جابجا کرده بود ولی چون آن جا به فضای سبز تبدیل نشده بود، دوباره ساخت و سازهای غیر قانونی در آن ها صورت گرفت.

مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان این که بارها برای ساخت و سازها و سکونت غیر مجاز در این منطقه هشدارهای لازم داده شده بود، اذعان داشت: در این حادثه 4 نفر نجات پیدا کردند ولی متاسفانه یک کودک به دلیل جراحات وارده پیش از اعزام به بیمارستان فوت شده بود و کودک دیگر پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

وی یادآور شد: حادثه امروز یک بحران نبود ولی برای جلوگیری از بحرانی شدن موضوع، مدیریت بحران از ساعات ابتدایی در محل حضور یافت و ضمن مدیریت رخداد و اعزام نیروهای امدادی، از حادثه دیدگان عیادت به عمل آمد و جلسه مدیریت بحران تشکیل شد.

کیامرث حاجی زاده با اشاره برگزاری جلسه ستاد بحران در خصوص حادثه منبع آب گفت: به زودی جلسه ای با حضور اداره کل راه و شهرسازی، مسکن و شهرسازی، شهرداری، شورا و دیگر دستگاه های متولی برگزار و نسبت به وضعیت این منطقه تمهیداتی اندیشیده شود.

مدیریت بحران استانداری خوزستان از ضرورت ساماندهی خانه های پرخطر کوی منبع آب سخن گفت و خاطرنشان کرد: یک بخش از مسئله، جابجایی 84 خانوار در منطقه فوق حاد و حاد ثه خیز است که باید در کوتاه مدت صورت بگیرد و بخش دیگر جابجایی 818 خانوار است که باید در بلند مدت صورت بگیرد.

محمد هادی قنوات عضو شورای شهر در گفتگو با شوشان:

حل معضل منطقه منبع آب اهواز از عهده شهرداری بر نمی آید

دولت اعتبارات خاصی برای حل مشکل سکونتگاه های منبع آب اختصاص دهد / شهرهای جدید رامین و شیرین شهر با بودجه گزافی ساخته شدند اما کارکردی برای اهواز نداشتند

به گزارش شوشان ، محمد هادی قنوات عضو شورای شهر اهواز در گفت و گو با شوشان با بیان این که بحث سکونت گاه های غیر مجاز و بافت فرسوده باید در دستور کار شهرداری قرار بگیرد، اظهار کرد: اهواز شهری با حاشیه زیاد است و نزدیک به 350 هزار نفر از جمعیت آن در مناطق حاشیه ای زندگی می کنند که باید برنامه ای اصولی برای حل این معضل در نظر گرفت و به شکل تخصصی به آن رسیدگی شود.

عضو کمیسیون عمران و معماری شهرسازی شورای شهر اهواز حل معضل کوی منبع آب را تنها با همکاری دیگر دستگاه ها ممکن دانست و گفت: حل این معضل از عهده شهرداری بر نمی آید و نیاز به کمک نهادهای دیگری چون استانداری، مسکن و شهرسازی و راه و شهرسازی دارد.

وی با انتقاد از وضعیت شهرهای جدید رامین و شیرین شهر و عدم وجود انگیزه و بسته تشویقی در واگذاری آن ها به مردم اهواز عنوان کرد: شهرهای جدید رامین و شیرین شهر با بودجه گزافی ساخته شدند ولی به دلیل جانمایی غلط و عدم کارشناسی دقیق، حتی جمعیت حاشیه نشین حاضر به سکونت در آن ها نیست و همین باعث شده اهواز دچار بحران حاشیه نشینی شود و مشکلات از این دست اتفاق بیفتد.

قنوات یادآور شد: این که پس از حادثه جمع شویم و با عجله و با فوریت کاری انجام دهیم و مشکل را اورژانسی و مقطعی حل کنیم، قابل قبول نیست چون در آینده هم شاهد تکرار چنین مواردی خواهیم بود.

عضو شورای شهر اهواز با اشاره به برگزاری جلسه ای با حضور شهردار، کارشناسان شهرداری و اعضای شورای شهر در خصوص وضعیت بحرانی برخی سکونت گاه های منبع آب، بیان کرد: شهرداری و شورای شهر و همچنین اعضای شورا در کمیسیون عمران و معماری شهرسازی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد و در کنار آن مردم منبع آب می توانند مراجعه و نمایندگانی را معرفی کنند تا با بیان مشکلات شان، آن ها را اولویت بندی و نسبت به رفع آن ها اقدام کنیم.

وی عدم وجود منابع مالی را مشکل بزرگ بر سر راه این معضل خواند و گفت: شورای پنجم تازه آغاز به کار کرده و انباشتی از مشکلات وجود دارد و وضعیت شهرداری با بدهی های سنگینی که از گذشته وجود داشته، حل این مشکلات را سخت تر می کند.

عضو کمیسیون عمران و معماری شهرسازی شورای شهر اهواز تاکید کرد: حل این مشکلات در کوتاه مدت امکان پذیر نیست؛ باید برنامه ریزی کرد و رسانه ها کمک کنند دولت اعتبارات خاصی برای حل این مشکل اختصاص دهد.

مازیار جهانبخشی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با شوشان : 

احتمال وقوع حادثه مشابه در اهواز وجود دارد

مازیار جهانبخشی عضو شورای شهر اهواز در گفت و گو با شوشان با بیان این که احتمال وقوع حادثه مشابه وجود دارد، اظهار کرد: وضعیت کوی منبع آب نسبت به دیگر مناطق اهواز حادتر و مشکلات آن بیش تر است ولی فراموش نکنیم که اهواز یک کلانشهر است و طبق برنامه ریزی باید پیش برویم.

وی ادامه داد: پیش تر با اعضای شورا جلسه داشتیم و برنامه زمان بندی برای دید و بازدید ها مشخص کردیم ولی پس از این رخداد، با شهردار اهواز صحبت کردیم و قرار شد برای این منطقه برنامه ای داشته باشیم.

عضو شورای شهر اهواز با بیان این که منبع آب قسمت های حاد و آسیب پذیری دارد که نیازمند توجه هستند، گفت: بحث املاک حاشیه کوه، وجود کوه و جابجایی افراد کار را برای فعالیت های آینده دشوار می کند ولی انتظار داریم مردم همکاری کنند تا مشکل را حل کنیم.

فلسفی عضو شورای شهر اهواز در گفتگو با شوشان : همه مدیران و سازمان ها برای حل بحران منبع آب اهواز کمک کنند

 فلسفی رییس شورای شهر اهواز در گفتگو با شوشان:

ریزش کوه در منبع آب اهواز پیامی روشن به مسئولین بود

فلسفی رییس شورای شهر اهواز با قابل پیش بینی خواندن حادثه ریزش کوه در منبع آب اظهار کرد: این مسئله سالیان سال مورد بحث بوده است و بارها در خصوص آن هشدارها داده شده بود بنابراین باید جدی تر گرفته می شد و برای حل آن چاره اندیشی می شد.

وی ادامه داد: هنوز بارندگی نیست؛ با بدتر شدن شرایط خطر هم جدی تر می شود. این تصمیم باید در جلسه تامین استان و به دلیل بحرانی شدن آن، در مدیریت بحران استان گرفته شود.

رییس شورای شهر اهواز ضمن هشدار دادن در خصوص وقوع حوادث مشابه در این منطقه گفت: چند روز به همراه شهردار اهواز از تپه موسوم به 29 بازدید کردیم که چهار خانه در شرایط بسیار خطرناک ساخته شده اند و نیاز به رسیدگی و برنامه ریزی دارند.

فلسفی وقوع حادثه ریزش کوه را پیامی به مسئولان دانست و تاکید کرد: این اتفاق پیام روشنی است به مسئولان که هر چه زودتر در این خصوص تصمیم اساسی گرفته و برای جابجایی ساکنان این منطقه پر خطر اقدام شود. وی اضافه کرد: برای جابجایی ساکنان منطقه ابتدا باید مکانی برای سکونت آن ها پیش بینی شود و یا به صورت بلاعوض مبالغی را برای رهن منزلی در منطقه‌ای دیگر از اهواز در اختیار این خانوارها قرار داد.چ

رییس شورای شهر اهواز خاطرنشان کرد: هیچ انسان توانمندی خودش را در معرض خطر قرار نمی دهد و در این منطقه حاد سکونت نمی کند و واقعیت تلخ این است که افرادی که در این نقطه ساخت و ساز می کنند، از وضعیت حاد این منطقه آگاه هستند و خطر را حس می کنند ولی شرایط سخت و خاص آن ها را مجبور به سکونت در این منطقه کرده است.

فلسفی مسئولیت رخداد منبع آب را متوجه همه مسئولان دانست و اذعان داشت: اعضای شورای شهر این مسئله را در دستور کار خود قرار می دهند ولی حل این معضل نیاز به یک اراده جمعی دارد و امیدواریم همه دستگاه ها برای حل این مشکل کمک کنند.

به گزارش شوشان ، کوی منبع آب یکی از مناطق محروم شهر اهواز است که با وجود قرار گرفتن در مرکز شهر، ویژگی های یک منطقه ای محروم حاشیه ای را دارد. 

این منطقه با بیش از 1500 خانوار با مساحتی معادل ۷۵۰ هزار متر مربع و در قلب شهر اهواز با مشکلات مختلف اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می کند و در برخی نقاط فاقد امکانات لازم برای زندگی است. 

معضلاتی هم چون ساخت‌وسازهای غیر مجاز، نداشتن پروانه ساخت و سند قانونی، نارسایی خدمات شهری، آلودگی زیست‌محیطی و بیکاری زندگی را برای مردم منطقه محروم منبع آب دشوار کرده است.