کد خبر: ۸۴۱۲۷
تاریخ انتشار:۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۳
فرماندار شهرستان کارون در حاشیه عملیات اجرایی سه طرح فاضلاب این شهرستان در گفتگو با شوشان: کوت عبدالله شبکه فاضلاب ندارد / در این منطقه در دمای ۶۰ درجه تابستان خیابان ها پر از فاضلاب میشود / به دلیل نبود خروجی فاضلاب در شهرستان کارون فاضلاب ها به داخل خانه مردم برگشت داده میشد
عموماً مدیر آب و فاضلاب بوده ام تا فرماندار کارون
خنفری: به عنوان فرماندار شهرستان کارون به صراحت اعلام می کنم در این مدت به هیچ وجه فرمانداری نکرده ام و عموماُ مدیر آب و فاضلاب بوده ام تا فرماندار کارون، زیرا به صورت روزانه درگیر معضلات فاضلاب شهرستان بودم.
معصومه خنفری فرماندار شهرستان کارون در حاشیه عملیات اجرایی احداث ۳ پروژه جدید فاضلاب این شهرستان در مصاحبه با خبرنگار شوشان اظهار داشت: اعتبار تعیین شده برای پروژه خطوط جمع کننده فاضلاب اسلام آباد و پروژه شهرک گل ها بالغ بر ۸۵ میلیارد ریال بوده و همچنین لوله ای که در بحث جمع کننده به کار گرفته شده لوله بتنی ۶۰۰ هست و پس از آن به مرکز پمپی که اول شهرک گل ها در حال احداث است متصل می شود و سپس به لوله بتنی ۱۰۰۰ که نزدیک به یک کیلومتر طول دارد اتصال و در نهایت به تصفیه خانه شرق اهواز متصل می شود.

خنفری با بیان اینکه این پروژه مشکل فاضلاب اسلام آباد شرقی را حل می کند، اضافه کرد: اسلام آباد شرقی با معضل فاضلاب روبرو است و در این منطقه در دمای ۶۰ درجه تابستان خیابان ها پر از فاضلاب میشود و مشکلات بسیاری را برای مردم ایجاد میکند همچنین کودکان و دانش آموزان موقع رفتن به مدرسه راهی برای عبور نداشته اند و خانواده ها به اجبار بچه ها را با ماشین به یک جای خشک رسانده تا سپس ادامه مسیر دهند.


وی افزود: پروژه دوم در درویشیه جنوبی‌ با اعتبار ۴۴ میلیارد ریال بوده و لوله های ۳۱۵ ، لوله ۴۰۰ و لوله ۱۶۰ که علاوه بر انشعابات، شبکه اصلی بوده و کارگزاری شده است.

خنفری با بیان اینکه درویشیه از جمله مناطقی بوده که در بحث فاضلاب مشکلات خیلی زیادی داشته است، اظهار کرد: درویشیه به صورت روزانه با این مشکلات مواجه بوده و باید هر روز ماشین های تخلیه و مکنده آورده تا فاضلاب را خالی کنند بطوری که فاضلاب به خانه های مردم برگشته بود.

فرماندار کارون: با توجه به اینکه امسال بارندگی نداشته ایم، در غیر این صورت معظل دوچندان می شد بیان کرد: با پیگیری استاندار و اداره آبفا اهواز و نمایندگان مردم این پروژه ها در حال آغاز بوده و حدود ۸ ماه زمان می برد تا به اتمام برسد.

خنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت برگشت فاضلاب به داخل خانه های مردم چه بوده است، بیان کرد: به دلیل نبود خروجی فاضلاب در شهرستان کارون فاضلاب معمولا در زمین های خالی رها می شد و وقتی سطح آن بالا می رفت به دلیل وجود شیب معکوس، فاضلاب ها به داخل خانه ها برگشت داده میشد.

کوت عبدالله شبکه فاضلاب ندارد و هرجا زمین خالی یا گودالی بوده، انجا به عنوان خروجی فاضلاب در نظر گرفته میشد همچنین این زمین های خالی که فاضلاب ها در آنجا ریخته می شود دور بوده اما توسعه شهر و ساخت منازل مسکونی در جوار این زمین ها باعث شد تا خروجی فاضلاب ها در میان منازل مسکونی مردم قرار گیرد و دیگر راه حلی جز حل این مشکل وجود نداشته است.

خنفری یادآور شد:  به عنوان فرماندار شهرستان کارون به صراحت اعلام می کنم در این مدت به هیچ وجه فرمانداری نکرده ام و عموماُ مدیر آب و فاضلاب بوده ام تا فرماندار کارون، زیرا به صورت روزانه درگیر معضلات فاضلاب شهرستان بودم.

خنفری با بیان این که یک منطقه را سر و سامان داده می شد یک منطقه دیگر غرق در فاضلاب میشد بیان کرد: از ابتدای فرمانداری ام کار ما فقط رسیدگی به مشکلات آب و فاضلاب شده بود و در واقع کار فرمانداری را کنار گذاشته بوده ام، اما با توجه به پروژه های بسیار خوبی که انجام گرفته این مناطق در آینده نزدیک ساماندهی می شود.

خنفری اضافه کرد: ماهانه ۲ الی ۳ جلسه در خصوص معضل آب و فاضلاب شهرستان کارون برگزار شده و استاندار خوزستان نگاه ویژه ای در جهت رفع معضل فاضلاب ای شهرستان داشته و در جلسات شورای سلامت استان همه توجه ها به این موضوع بوده است.

خنفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با اجرای این پروژه ها تا چه اندازه مشکلات شهرستان کارون حل می شود، بیان کرد: مناطق بسیاری وجود دارد اما اجرای این پروژه ها مشکلات مناطق درویشیه و اسلام آباد را حل و بقیه مناطق نیز در آینده نزدیک یکی پس از دیگری رفع مشکل خواهند شد.

فرماندار کارون در پاسخ به این سوال که برای مدیریت فاضلاب و عدم ریزش آن به رودخانه کارون چه کارهایی انجام گرفته است، گفت: تمام مناطقی که در غرب اتوبان کوت عبدالله و در کنار ساحل کارون بوده فاضلاب آنها به رودخانه کارون ریخته میشود و آن مناطقی هم که در کارون فاضلاب نمی ریزد در سطح معابر و زمین های خالی رهاسازی شده که معضلی برای سلامت مردم بوده است اما در آینده نزدیک اسلام آباد غرب و برخی مناطق دیگر به پروژه ها اضافه خواهند شد تا به مرور از ورود فاضلاب همه مناطق به رودخانه کارون جلوگیری شود.

گفتنی است عملیات اجرایی سه طرح فاضلاب در شهرستان کارون با مجموع اعتبار 15.2 میلیارد تومان کلنگ زنی شد .

سه پروژه جدید فاضلاب شهرستان کارون عبارتند از:

- آغاز عملیات اجرایی احداث خطوط جمع کننده 600 میلی متر فاضلاب منطقه اسلام آباد شرقی؛
- آغاز عملیات اجرایی شبکه جمع آوری و انشعابات فاضلاب خانگی کوی شهرک گلها؛
- آغاز عملیات اجرایی شبکه جمع آوری و انشعابات فاضلاب خانگی منطقه درویشیه