کد خبر: ۸۶۴۲۹
تاریخ انتشار:۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
یک کارشناس اقتصادی :
مدیران فرسوده خوزستان باید کنار گذاشته شوند/ اولویت دولت احیای امید در بین مردم باشد
یک کارشناس اقتصادی گفت: ما در خوزستان به اصلاح ساختار مدیریتی نیاز داریم، مدیران خسته و فرسوده باید جای خود را به نیروهای کارآمد، تازه نفس و جهادی بدهند.
هوشمند صفایی اظهار کرد: کنار گذاشتن مدیران فرسوده می‌تواند موجب تحرک بیشتر دستگاه‌های مختلف باشد.

وی افزود: ما در خوزستان به اصلاح ساختار مدیریتی نیاز داریم، مدیریت خسته و فرسوده باید جای خود را به نیروهای کارآمد، تازه نفس و جهادی بدهند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ما در خوزستان مدیرانی داریم که 8 تا 10 سال در سمت خود فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: این مسئله در حالی است که یک مدیر موفق 3 تا 5 سال باید در منصب خود باقی بماند زیرا مدیران در این فرصت زمانی تمام قابلیت‌ها و ایده‌های خود را به اثبات می‌رسانند و داشته‌های خود را به نمایش گذاشته‌اند. استمرار مدیران در مناصب خود برای مدت طولانی موجب روزمرگی می‌شود و درجا زدن آن مجموعه را به دنبال دارد.

وی با تأکید بر ضرورت حفظ اشتغال موجود، گفت: باید با کنترل و توجه به خواسته‌های واحدهای کشاورزی و صنعتی، در رفع مشکلات آن‌ها تلاش کرد تا شاغلان این واحدها کار خود را از دست ندهند وعدم توجه به مشکلات ساختاری واحدهای تولیدی موجب ایجاد نارضایتی گسترده در بین کارگران و تجمعات آن‌ها را در پی داشته است. همچنین پس از حفظ مشاغل موجود، باید برای ایجاد شغل‌های جدید، تدبیر کرد.

صفایی در رابطه با مشکلات شرکت گروه ملی فولاد، بیان کرد: بانک ملی به عنوان سهامدار این شرکت باید پاسخگو باشد و نمی‌تواند از پرداخت مطالبات پرسنل آن شانه خالی کند.

وی افزود: در حال حاضر حدود 2400 واحد صنعتی در خوزستان موجود است و طبق اطلاع من، حدود 400 واحد از آن‌ها فعال یا نیمه فعال است. این سؤال مطرح می‌شود که چرا ظرفیت‌های ما و امکانات ما در شهرک‌های صنعتی باید فرسوده شود.

مدیرکل سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه مردم امیدهای خود را از دست داده‌اند، افزود: جامعه با مشکلاتی زیادی مواجه است و دولت اگر می‌خواهد از وقوع بحران‌های اجتماعی و اقتصادی پیشگیری کند، باید امید را در بین مردم زنده کند و این امر جز با همت و تلاش مسئولان محقق نمی‌شود. اولویت دولت باید بازگردادن امید در بین مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه خواسته‌های مردم حداقلی است، بیان کرد: مردم پای نظام اسلامی ایستاده‌اند اما حداقل‌های معیشتی باید برای آن‌ها فراهم شود که یکی از آن‌ها شغل است.

صفایی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان خوزستان، طرح اشتغال روستایی را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: در چند جهت باید به دنبال افزایش اشتغال باشیم که یکی از آن‌ها احیای مشاغل سنتی است که از اهمیت بالایی برخوردار است. ما در قدیم مگر فولاد و نفت و صنعت داشتیم. در قدیم هر منطقه ای اشتغال خاص خود را داشت مانند حصیربافی در شادگان، گلیم بافی در باغملک، جاجیم بافی در گتوند فعال بودند.

وی گفت: در زمانی که مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان بودم 90 حرفه سنتی را شناسایی کردیم و گفتیم که این مشاغل را احیا کنیم. مشاغلی که گذشتگان ما با آن‌ها کار می‌کردند و زندگی آرام و پردرآمدی داشتند اما اغلب آن مشاغل امروز تعطیل شده‌اند. این طرح اگر احیا شود چه درمناطق روستایی و چه مناطق شهری، اشتغال خوبی ایجاد می‌شود. این طرح از خوزستان به تهران رفت و به یک طرح ملی تبدیل شد و امروز در استان‌های دیگر در حال اجرا است.

این کارشناس خوزستانی با تأکید بر اهمیت اجرای اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: هیچ اولویتی بالاتر از اجرا کردن اقتصاد مقاومتی نیست اما بسیاری از مسئولان هنوز اهداف آن را متوجه نشده‌اند.


/فارس