کد خبر: ۹۰۳۱۵
تاریخ انتشار:۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲
صادرات شاهرگ حیاتی اقتصاد کشور
اسحاق قنواتی عضواتاق بازرگانی اهواز


ابتدا چالشها و مشکلات حوزه صادرات، یکی از چالشهای مهم صادرات حوزه حمل نقل است که مانع از ازرونق صادرات و افزایش هزینهای صادرات کالاهای غیر نفتی شده است.

اگرقرار بر توانمندی حمل نقل است باید ابزارهای این صنعت را نوسازی و بازسازی کنیم، راه اندازی بخشهای مختلف ناوگان حمل نقل باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد و این درحالی است که قوانین دست پاگیر در حوزه حمل و نقل چابکی را از فعالین این عرصه گرفته و فضا را برای حضور ببن المللی حمل و نقل ایران غیر رقابتی کرده است.

این درحالی است که بخش خصوصی درحوزه حمل نقل در کشور همسایه ازجمله ترکیه با کمک دولت ناوگان از کار افتاده خود را یکی از مجهزترین ناوگان حمل نقل دنیا تبدیل کرده است.

دولت باید در این راه درکنار بخش خصوصی قرار بگیرد و چنانچه به دلیل کمبود بودجه امکان کمک به بخش خصوصی را ندارد با اصلاح قوانین برای فعالان این حوزه  راه را آسانتر کند.

در ایران حمل نقل ریلی، دریایی، جاده ای و هوایی درحد نرمال نیست. بنابراین نمیتوان از تولید کننده داخلی انتظار داشت تا با شعار دولت بتواند نرخ صادرات را مطلوب کرد باتوجه به نرخ تسهیلات چه در بخش تولید و دیگر بخشها مانند پاشنه آشیل شده است و نمیتوان انتظار داشت با این چالشها درحوزه مالی زیرساختهای لازم را برای توسعه صادرات فراهم کرد.

باتوجه به هزینهای بالای حوزه حمل نقل و مشکلاتی ازجمله نوسانات نرخ ارز و تحریم ها و فرسودگی زیرساخت های حمل ونقل، قدرت رقابت شرکت های حمل و نقل مارا درعرصه بین المللی دچار مشکل کرده است.

بنابراین اقدامات و برنامه های اساسی  درجهت بهبود صادرات به چند نکته اشاره میشود.

-حمایت از زیرساختهای لجستیکی کشور

-بازسازی و نوسازی ناوگان حمل و نقل

-حمایت دولت از بخش خصوصی درجهت ایجاد صندوق و یا بانک برای حمل و نقل و صادرات

-کاهش هزینهای گمرکی