کد خبر: ۹۰۳۲۴
تاریخ انتشار:۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۵
رئیس مرکز بهداشت خوزستان:
بیشتر بیماری‌های منتقله از آب در خوزستان وجود دارند
شکراله سلمان زاده گفت: هپاتیت آ، شیگلوز (اسهال خونی)، سالمونلوز (نوعی عفونت روده ای)، تیفوئید (حصبه) و... از طریق آب انتقال می یابند که متاسفانه بیشتر این بیماری‌ها اکنون در خوزستان وجود دارند.
شکراله سلمان زاده در اولین سمینار ملی خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت شهروندانکه امروز (۲۷ تیرماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد، در خصوص تاثیر خشکسالی بر بروز بیماریهای واگیردار و سلامت مردم اظهار کرد: سلامت باید محور همه گفتگوها قرار داده شود. شکی نیست که کمبود منابع آب و خشکسالی بر جنبه های مختلف سلامت تاثیرگذار است. خشکسالی بر تغذیه، بیماری‌های مرتبط با آب و منتقله از آب، بیماری‌های مرتبط با گرد و خاک و بیماری‌های منتقله از هوا، بیماری‌های منتقله از ناقلین، بیماری‌های زئونوز (بیماری‌های مشترک بین انسان و دام) و حتی بر افزایش برخی بیماری‌های غیرواگیر مثل سرطان تاثیرگذار است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: کمبود منابع آبی از نظر کیفی و کمی سلامت مردم را تهدید می‌کنند. هفته گذشته کمبود منابع آبی از نظر کمی در شهر رفیع از توابع هویزه ابتلا به اسهال را ایجاد کرده بود زیرا در این شهر تاسیسات آبی برای وارد کردن آب تصفیه شده به شبکه وجود نداشت بنابراین کمبود کمی منابع آبی می تواند چنین مشکلی را ایجاد کند. همچنین کمبود منابع آبی از نظر کیفی موجب روی آوردن مردم به سایر منابع آبی و آبهای غیرسالم می‌شود که این مساله نیز بیماریهایی را ایجاد می کند.

وی با اشاره به بیماری‌هایی که از طریق آب انتقال می یابند، افزود: هپاتیت آ، شیگلوز (اسهال خونی)، سالمونلوز (نوعی عفونت روده ای)، تیفوئید (حصبه) و... از طریق آب انتقال می یابند که متاسفانه بیشتر این بیماری‌ها اکنون در خوزستان وجود دارند.

سلمان زاده با اشاره به کیفیت آب شهری در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: کیفیت آب شهری از نظر میکروبی در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز ۹۵ درصد است این در حالی است که حتی یک دهم عدم مطلوبیت میکروبی قابل قبول نیست یعنی به هیچ وجه نباید میکروب در شبکه توزیع آب وجود داشته باشد.

 رئیس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد :در شهرستانهای خوزستان می‌بینیم که کمتر از ۹۵ درصد مطلوبیت میکروبی دارند و این مساله می تواند مشکلاتی که با آن روبه‌رو هستیم را بیشتر کند.

وی افزود: آب شرب شهری شرق اهواز امسال از نظر میکروبی افت زیادی داشته است به طوری که در فصل می‌بینیم که عدم مطلوبیت میکروبی حتی به ۲۰ درصد رسیده است که وجود این مساله در مرکز شهر، بحران است.

سلمان زاده با اشاره به وضعیت آب شهری شهرستان کارون تصریح کرد: آب شرب شهرستان کارون افت کیفیت داشته و عدم مطلوبیت میکروبی آن ۴۳ درصد بوده است که این موضوع به جز کیفیت ظاهری آب است. میکروب موجود در آب قابل قبول نیست و در حوزه روستایی نیز وضعیت بدتر از حوزه شهری است.

وی بیان کرد: در روستاهای غرب اهواز هرچه به تابستان نزدیکتر می شدیم شاهد عدم مطلوبیت میکروبی آب بودیم. این وضعیت آب موجب بروز طغیان های متعددی شده است. در سال ۹۲ هپاتیت آ و اسهال و از  سال ۹۳  تا سال ۹۷ انواع طغیان ها را داشتیم اما در بازه زمانی ابتدای امسال میزان طغیان بسیار بالا بوده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به طغیان بیماریها در استان خوزستان ادامه داد: اسهال خونی در رفیع و  مسمومیت در رامهرمز و هپاتیت در شهرهای خوزستان برخی از طغیانها  بوده است. قطعا امسال طغیانهای بسیاری خواهیم داشت که باید هزینه و زمان زیادی را برای این موضوع صرف کنیم.  

وی با اشاره به وضعیت بروز بیماری التور (وبا) در خوزستان بیان کرد: از دهه ۸۰ تا دهه ۹۰، هشت مورد بیماری التور در خوزستان مشاهده شد اما از سال ۹۱ تا سال ۹۶،  ۱۶۷ مورد بیماری التور در خوزستان گزارش شده است. همچنین فراوانی بیماریهای اسهال خون و ناگ انسانی و موارد هفتگی هپاتیت آ بسیار رو به افزایش است.

سلمان زاده گفت: همچنین پشه یکی از مهمترین ناقلین است که در انتقال بیماری های منتقله از ناقلین مثل مالاریا نقش دارد.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: پدیده خشکسالی موجب می شود که حیوانات وحشی به سمت شهرها و روستاهای خوزستان بیایند و این موضوع موجب آلوده شدن حیوانات اهلی به هاری نیز می شود.

وی ادامه داد: سالانه بیش از ۸ هزار حیوان گزیدگی در خوزستان رخ می دهد که علت عمده این حیوان گزیدگی ها کم کاری  شهرداری ها در جمع آوری سگهای ولگرد است. همچنین خشکسالی و هجوم سگ ها به محل زندگی افراد در این مساله موثر است.

سلمان زاده بیان کرد: بروز تب کریمه کنگو نیز به دلیل افزایش فعالیت کنه ها در استان خوزستان رو به افزایش است.

وی با اشاره به بحران خشکسالی و قطعی برق در مراکز بهداشت تصریح کرد: متاسفانه در برخی شهرستان‌ها می بینیم که به دلیل بدهی بیمارستان‌ها برق مراکز بهداشت را قطع می‌کنند در حالی که کار مرکز بهداشت کمتر از بیمارستان نیست.