کد خبر: ۹۰۴۲۷
تاریخ انتشار:۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱
گزارش شوشان از وضعیت شهر جدید شیرین شهر;
شیرین شهر برابر با استانداردهای شهرسازی احداث شده است / شیرین شهر در آینده به قطب گردشگری خوزستان تبدیل می شود
این شهر برای اسکان 100 هزار نفر مطالعه و برنامه ریزی شده است که تمامی سرانه ها، ایده ها و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت، آموزش، درمان، ورزش، فضای سبز، آموزش عالی، قطار شهری، مکانهای تفریحی، و
شهر جدید شیرین شهر در سال 1383 به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید؛ این شهر در 23 کیلومتری جنوب غربی اهواز و در شرق رودخانه کارون و در مجاورت 132 هزار هکتار چشم انداز بسیار زیبایی از مزارع نیشکر و در بطن جلگه سر سبز و حاصلخیز خوزستان واقع شده است که تاکنون 300 خانوار در آن ساکن شده اند.

شیرین شهر مرکز ثقل پنج شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی از جمله دعبل، سلمان، امیرکبیر است و قرار بود شهرکی برای کارکنان نیشکر باشد و همین وجه تسمیه نیشکر و شیرین بودن آن باعث شد تا نام شهر، شیرین شهر شود. 

این شهر برای اسکان 100 هزار نفر مطالعه و برنامه ریزی شده است که تمامی سرانه ها، ایده ها و الگوهای جدید شهری از قبیل بهداشت، آموزش، درمان، ورزش، فضای سبز، آموزش عالی، قطار شهری، مکانهای تفریحی، و گردشگری، رفاهی، فرهنگی، تجاری، و....برابر با استانداردهای شهرسازی برای این شهر جدید در نظر گرفته شده است.

باتوجه به همجواری رودخانه کارون در کنار این شهر جدید امکان استفاده از این رودخانه را در ساختار کالبد شهر به عنوان یک محور طبیعی- تفریحی، گردشگری به وجود آورد که می توان محور ساحلی شرق کارون را از اهواز تا شیرین شهر تبدیل به یک محور گردشگری و تفریحی بی نظیر در کرانه های سرسبز کارون در سطح خوزستان نمود.

شیرین شهر در 14 محله ساخته شده که یک و نیم محله آن را محله های مسکن مهر تشکیل می دهد. منازل خود مالک، باغ ویلاها، شهرک صنعتی و اماکن تفریحی و گردشگری نیز به عنوان بخش های دیگر این شهر در نظر گرفته شده اند. 

در محله باغ ویلاهای شیرین شهر که برای قشر متوسط و بالای شهر در نظر گرفته شده، زمین های آماده و محوطه سازی شده از 300 متر تا یک هزار و 400 متر به خریداران عرضه می شود.

شرکت نفت، گروه ملی، اتاق بازرگانی اهواز، نمایندگان، فرمانداری کارون و برخی مدیران ارشد استان نیز از دیگر مسئولان و ارگان هایی هستند که اقدام به خرید زمین باغ ویلا در شیرین شهر کرده اند.

در حالی که این گونه به نظر می رسد که قشر ضعیف توان خرید در شیرین شهر را ندارد و قشر دارا میل خرید در این شهر را؛ نگاهی به پیش فروش شدن باغ ویلاهای شیرین شهر نشان می دهد که قشر توانمند خوزستان اقدام به سرمایه گذاری برای آینده کرده و خطر پذیری خرید مسکن را در شیرین شهر پذیرفته اند.

در 2 سال گذشته ایجاد شرایط لازم برای سکونت اقشار مختلف اجتماعی در شیرین شهر کاملا سرعت گرفته و این تلاش کاملا مشهود است همچنین ایجاد فضاهای سبز و راه اندازی مجموعه های آموزشی و درمانی مجهز بیانگر چشم انداز روشنی است که در آینده شهر جدید شیرین شهر قرار دارد.

در شهرهای جدید می بایست خانه های باکیفیت متفاوت عرضه شود و مجموعه باغ ویلایی که در شیرین شهر وجود دارد جذابیت متفاوتی ایجاد کرده که می تواند علاوه بر جذب شهروندان اهوازی و سایر شهرهای استان برای سکونت در شیرین شهر شده و همچنین باعث شود شهروندان اهوازی از خانه های کوچک و فاقد فضای باز به خانه های با فضای مناسب و محیطی باز و جذاب گرایش پیدا کنند.


رضا فرهاد زاده مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر در پی تحقق این اهداف در کنار مسئولان خوزستان در حال تزریق بودجه و تکمیل پروژه های گردشگری نوین و متناسب با تکنولوژی روز دنیا است تا از این طریق نه تنها در جذب مردم به سکونت در این شهر کمک کرده باشد، بلکه رویای تبدیل این شهر به قطب گردشگری استان را نیز به حقیقتی قابل دسترس تبدیل کند.

به همین منظور یک محور گردشگری از جاده آبادان-اهواز تا ورودی شهر جدید که ادامه آن از جنوب شهر به مرکز و شمال شهر مانند یک کمربند میانی عمل کرده و منتهی به مجموعه 150هکتاری تفریحی-رفاهی ورزشی شهر خواهد شد که تمام امکانات و مجموعه ها و باغ های اختصاصی و ... را در خود جای داده است.

مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر با تایید وجود کاستی ها در شهر جدید شیرین شهر اظهار داشت: شیرین شهر از امکاناتی مانند درمانگاه، مدرسه، بازارچه، شبکه برق زیرزمینی و تصفیه خانه هوشمند برخوردار است اما جمعیت اندک این شهر باعث شده تا دولت نتواند امکانات زیادی را به اینجا اختصاص دهد.

فرهادزاده تصریح کرد: بهداشت و آموزش 2 دغدغه مشترک بیشتر ساکنان شهرهای جدید خوزستان بوده و کمبودها در این زمینه به ویژه در بحث بهداشت، نگرانی آنها را به دنبال داشته است که درمانگاه شیرین شهر بدون هیچ گونه کمبود تجهیزات و البته با کمبود متخصص در حال ارائه خدمات به شهروندان است و مدرسه نوپای شهر هم با امکانات و تمام توان خود در حال آموزش به دانش آموزان ساکن شیرین شهر و مناطق اطراف است.

مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر دلیل تمام وقت نبودن درمانگاه شیرین شهر را هم جمعیت کم شهر عنوان کرد و گفت: با دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و بهداشت و درمان شهرستان کارون رایزنی شده تا این درمانگاه شبانه روزی شود ولی ارائه برخی خدمات و اعزام متخصص منوط به افزایش تعداد ساکنان است. در این مرکز درمانی، درمانگاه سلامت، پزشک خانواده، شبکه های بهداشت درمان اطفال، بستری موقت و خدمات دندانپزشکی انجام می شود.

وی ادامه داد: با اتمام و بهره برداری از پروژه های تفریحی در حال اجرا و توسعه فضای سبز موجود، شیرین شهر در آینده به یک شهر سبز تبدیل خواهد شد و بی شک با افزایش جمعیت خدمت رسانی و زیر ساخت ها توسعه می یابد.

فرهادزاده همچنین به تحصیل دانش آموزان مناطق اطراف در این شهر جدید اشاره کرد و گفت: 250 دانش آموز در شیرین شهر مشغول تحصیل هستند که بیش از 80 نفر آن ها در این شهر سکونت دارند.

مدیرعامل شرکت عمران شیرین شهر آینده این شهر را بسیار امیدوار کننده دانست و گفت: انتظار می رود شیرین شهر با وجود راه اندازی سفره خانه سنتی و مجتمع های تفریحی در حال اجرا از جمله دریاچه مصنوعی و پارک پردیسان، همنین برنامه ریزی و استفاده از ساحل کارون جهت احداث پارک آبی در آینده به قطب گردشگری استان تبدیل شود.