کد خبر: ۹۱۶۴۵
تاریخ انتشار:۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۷
تعدادی از نخبگان خوزستان در میزگرد بررسی تحولات بصره در تحریریه روزنامه راوی ملت و شوشان خواستار شدند :
صیانت از روابط مهم و استراتژیک ایران و عراق
نشست بررسی تحولات بصره قدمی ست برای آنکه بگوییم جامعه خوزستانی به نیابت از جامعه ایرانی زنده و پویاست و در عین تکثر در مواقع ضرورت گرد هم می آیند و از منافع ملی و محلی پاسداری و صیانت می نمایند و دارای رهیافت برای حل موضوعات معتنا به هستند

اشاره : روز چهارشنبه گذشته در تحریریه پایگاه خبری شوشان و روزنامه راوی ملت جلسه ای با حضور تعدادی از نخبگان خوزستانی در رابطه با بررسی تحولات بصره برگزار گردید.


در ابتدا امید حلالی مدیرمسئول پایگاه خبری شوشان و روزنامه راوی ملت عنوان کرد : این نشست تلاشی ست در جهت تولید فکر و محتوایی برخاسته از تضارب آرا برای تحلیل آنچه در عراق و خاصتا در استان هم مرز و همسایه جنوبی بصره می گذرد.

وی گفت: نخبگان ما در خوزستان این پتانسیل را دارند تا بتوانیم کشور را اقناع کنیم که از زاویه دید ترسیمی ما به عراق بنگرند. نشست امروز قدمی ست برای آنکه بگوییم جامعه خوزستانی به نیابت از جامعه ایرانی زنده و پویاست و در عین تکثر در مواقع ضرورت گرد هم می آیند و از منافع ملی و محلی پاسداری و صیانت می نمایند و دارای رهیافت برای حل موضوعات معتنا به هستند. از طرفی همان طور که بازار بصره و مرز شلمچه یکی از راه های تنفس خوزستان و کشور در شرایط تحریم تحمیلی جهان سلطه است اما فراتر از آن کشورهای ایران و عراق دارای روابط دیرینه ای با یکدیگر دارند و به لحاظ فرهنگی ، دینی و مذهبی دارای اشتراک می باشند.در این چند ساله نیز واقعه پیاده روی اربعین خیلی از چشم ها را خیره خود کرده است و جمعیت چندین میلیونی که در آن شرکت می کنند که نباید به هیچ وجه این تجمع میلیونی آسیب ببیند.

وی گفت : ارتقاء این ارتباطات می تواند منافعی برای دو کشور و همچنین جهان اسلام و منطقه داشته باشد و جهت رفع برخی نواقص می بایست حتما از این روابط آسیب شناسی صورت گیرد.


در ادامه این میزگرد عبدالرحمان نیک سرشت استاد دانشگاه نیز گفت : مشکل اصلی ایران و عراق بعنوان دو کشور نوع روابط تاریخی که بین آنهاست که متاسفانه به گونه ای که می شود گفت؛ خیلی بدشکل گرفته است.

نیک سرشت ادامه داد : البته بعد از فروپاشی حزب بعث عراق و نیز شکست داعش در دهه اخیر بهترین فرصت زمانی پیش آمده بود تا دو کشور بتوانند حول محور مشترکات مذهبی، اقتصادی و حسن همجواری متحد گشته و همدلی نموده تا بر علیه ی تهدیدات مشترک این روابط نامناسب را اصلاح بنمایند.

این استاد دانشگاه گفت : بدلیل وضعیت نامطلوب جنگی ناشی از اشغال و نیز تهاجمات کور داعش نوع دیپلماسی شکل گرفته بین دو کشور ایران و عراق از نوع استراتژی نظامی بوده و بسامدهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تحت تاثیر این نوع دیپلماسی شکل گرفتند.

وی افزود : بدون تردید صرف نظر از کارکردهای امنیتی این نوع دیپلماسی به نظر می رسد خلاء های ناشی از رقابت گروه های سیاسی در عراق با جنبه های واگرایانه شدت گرفته که متاسفانه اطن نوع دیپلماسی نتوانسته نقش داوری و میانجی گری مطلوبی را ایفاء کند و گاهاً نیز ایران با تمام فداکاری هایش برای کشور عراق از سوی برخی جماعت ذینفع و ذی مدخل در بعضی از حوادث و اتفاقات مغبون گشته به گونه ای که عربستان و اسرائیل و گاهاً انگلیس و آمریکا روی این شکاف ها و اختلافات سرمایه گذاری کرده و مسی تعامل را به تعارض سوق داده اند که حوداث اخیر بصره را می توان در این رویف بحران های تقسیم بندی نمود.

نیک سرشت بیان داشت : بحران بصره نباید کوچک گرفته شود و در همین راستا قصور دستگاه دیپلماتیک ایران هم نباید ناچیز شمرده شود و در این زمینه کارشناسان امنیتی و امور روابط خارجی شایسته است در این خصوص آسیب شناسی های میدانی و علمی خود را بعمل آورند. حوداث تلخ بصره در ضمن این که نباید بزرگنمایی شود بلکه بهتر است نقش اجانب و دشمنان هر دوملت در پدیداری آن شناسایی شود.

این استاد دانشگاه ادامه داد : کشور دوست و برادر عراق بدلیل اکثریت شیعه آن مناسبات آیینی و فرایض مناسکی بیشماری را مشترکا با ایران داراست و مراسم اربعین که نماد وحدت دو ملت ایران و عراق است باید تبدیل به یک سازمان بزرگ مدیریتی بشود که منافع مادی و معنوی حاصله از این مناسک را بشود عینی به مردم دو کشور عراق و ایران به نمایش گذاشت. 

وی اظهار داشت : دو کشور ضمن احترام به استقلال و تمامیت ارضی همدیگر باید شائبه ی دخالت در امور همدیگر را منفی نمایند چون هضم تصور این شائبه دلیلی برای واگرایی ها می شود.

نیک سرشت گفت : دوکشور شیعی عراق و ایران باید ابتداء از درون به یک صدای واحد برسند و سپس در تعامل با هم الگو و اسوه ی دیگر مسلمانان جهان باشند. سیاست خارجی دو کشور دوست و برادر عراق و ایران بر پایه این ضرب المثل اسلامی قرار گیرد.

استاد دانشکده شهرداری اهواز بیان کرد : تعاشروا کالاخوان و تعاملوا کالاجانب. یعنی معاشرت و دوستی ایران و عراق باید بر اساس دوستی و برادری باشد ولی در بخس تعامل و تعریف منافع ملی باید با حساب و کتاب و دقیق باشد که گویی دو بیگانه با هم معامله و داد و ستد می نمایند. معمولا روابط اقتصادی و همکاری های مالی اگر بدون حساب و کتاب در یک خانواده ی مذهبی پیگیری شود بین اهل خانه دشمنی و کینه برقرار می گردد.

وی گفت : به نظر می رسد دشمنان دوکشور در فقدان این شعار عقلانی در روابط همدیگر اخلال نموده و یارکشی می نماید ؛ همچنین به نظر می رسد نقش عالمان دینی و حوزه های علمیه و نیز شیوخ و ریش سفیدان دو کشور در تبئین این اخلاق و رویه در سیاست خارجی بین دو کشور مفید واقع گردد.

نیک سرشت بیان داشت : کشور عراق متعلق به مردم عراق و کشور ایران هم متعلق به ایرانیان است از قدیم گفتند که آدم خوش حساب شریک مال مردم است. ظرفیت های اقتصادی و بازرگانی و وصلت های تاریخی اجتماعی بین دو کشور پایه و اساس همکارهای زیست محیطی و حتی سوق الجیشی خواهد بود به شرط ها و شروط ها که در جماعت شیعه نظم و انضباط و خاکساری و تواضع در روابط وجود داشته باشد.

استاد دانشکده شهرداری اهواز ادامه داد : دیپلمات های نظامی ایران در عراق یک فرصت امنیتی ذیقیمتی هستند ولیکن لزوما آن سروان نباید در مسایل دیپلماتیک نظامی عمل کنند بلکه باید در قامت یک دیپلمات ماهر عمل فرمایند.

وی گفت : روابط ملت های شیعی باید از جنبه های عرفی فاصله بگیرد و بر جنبه های متشرعانه و اخلاقی استوار شود . چه معنایی دارد که عقیل وار بر سر سفره معاویه های زمانه بشویم و برعکس عقیل عمل کنیم ، شیعیان نباید بخاطر جیفه ی تنگ دنیوی و پست طلبی پشت به معنویت نموده و آخرت سوزی کنند.

نیک سرشت اظهار داشت : دیپلماسی ایران باید فعال گشته و از جنبه های مدرن و قواعد نرم افزاری بهره مند گردند متاسفانه رابطه ی دیپلماسی ایران در عراق با بخش های رسانه های دیداری و شنیداری کمتر و با رسانه های سایبری و مجازی به روی درجه ی صفر است.که این نواقص باید برطرف شود.


 اربعين رمز اتحاد و همبستگي دو ملت ايران وعراق

سید صاحب نوری از فعالان سیاسی و اجتماعی نیز در این جلسه گفت : اینکه مردم عراق از نابسامانیهای کشور خودشان به ستوه آمده اند و اینکه مردم ایران از اوضاع اقتصادی کشور خودشان به ستوه آمده اند.

و هر دو ملت می خواهند به این اوضاع واکنش نشان دهند چیز عجیبی نیست! و حق طبیعی آن هاست ، اما عجیب بودن ماجرا کجاست؟

این فعال سیاسی گفت : توییتی کوتاه خواندم با این مضمون از یک یهودی! (چه محرمی بشه امسال)

وی ادامه داد : برگردیم ۱۴۰۰ سال پیش، فرماندهان لشکر یزید وقتی می خواستند سپاه خود را تحریک کنند تا با سپاه سیدالشهدا علیه السلام بجنگند نمیتوانستند از راه اعتقادی وارد شوند، چون دین هر دو لشکر اسلام بود و طرف مقابل نوه پیغمبرشان بود بخاطر همین از راه نژاد و ملیت وارد می شدند و می گفتند آن ها خارجی هستند! 

 نوری گفت : دوباره توییت آن یهودی رو یادآوری می کنم! (چه محرمی بشه امسال) ؛ دیدند اربعین در کربلا بزرگترین تجمع بشری توسط شیعیان اتفاق می افتد.دیدند شیعیان ایران و عراق بعد از هشت سال جنگ باز هم با هم برادرند و برایشان تشیع از هر چیزی مهم تر است. گفتند چه کنیم! از راه نژاد و ملیت تحریکشان کنیم ، در ایران بگوییم عراقی ها در ایران تفریح جنسی می کنند و در عراق بگوییم ایرانی ها از عرب ها بیزارند ، بعد از ۱۴۰۰ سال دوباره با اسم خارجی بودن می خواهند به مقاصد خودشان برسند و این بار محرم را کم رنگ کنند و شیعیان را به جان هم بیندازند.

این فعال سیاسی ادامه داد : اما نه مناسبات سیاسی دو کشور ایران و عراق برای ما مهم است نه توییت امثال آن یهودی و تفکرات شیعه ستیزانه شان ، برای ما یک چیز مهم است آن هم جمع شدن شیعیان زیر پرچم اهل بیت علیهم السلام.

 

 در ادامه نیز دکتر رامی علاسوند مقدم فعال سیاسی و عضو سابق شورای اسلامی شهر اهواز با اشاره به اشتراکات دو کشور گفت :

در تحولات بصره باید اتفاقات اخیر ایران و عراق را تحلیل کرد و سپس به جمع بندی آن پرداخت:

- در عراق:

۱- اعلان موضع نخست وزیر عراق در خصوص حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران.

۲- عزل فالح الفیاض از ریاست بسیج مردمی توسط نخست وزیر.

۳- دیدار اخیر چهره های مذهبی و سیاسی عراق با سران عربستان و امارات الخصوص ولیعهد ابوظبی.

۴- بسیج کردن بازمانده های داعش وسازمان منافقین ایرانی در مناطق شیعه نشین عراق.

۵- تبلیغات گسترده ایران ستیزی در فضای مجازی عراق.

۶- سناریوی کشته سازی جهت تداوم درگیرها.

و در ایران:

۱-دیدار سران منافقین ، سلطنت طلب ها و دیگر معاندین ایرانی با سران عربستان و امارات.

۲- تبلیغات گسترده زوار ستیزی در فضای مجازی و ...

دکتر علاسوند ادامه داد : با توجه به موارد ذکر شده  سنایوری " ترس" امریکا ، اسراییل و عربستان در خصوص ایران و عراق کاملا مشهود است که ذیلا اشاره خواهم کرد :

- بازدارندگی حرکت عظیم و کاملا خودخوش محبان اهل البیت( علیه السلام) در ایام اربعین.

- بازدارندگی نقش استراتژیستی ایران در منطقه .

- اختلاف افکنی در جهت عدم انسجام ملی.

 

در ادامه این میزگرد مجيد خطيب الطرفي از پیشکسوتان رسانه در استان خوزستان نیز اظهار داشت : بصره سومین استان بزرگ کشور عراق درجنوب این کشور، در امتداد خلیج فارس که تنها ورودی عراق به خلیج فارس می باشد قرار دارد، این استان با جمعیتی بالغ بر۲میلیون نفر بعنوان  پایتخت اقتصادی عراق بشمار می رود. بصره که ازلحاظ شهری قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال دارد همواره بدلیل موقعیت سوق الجیشی و استراتیژکی آن مورد توجه بیگانگان بوده و هست. از جمله این بیگانگان کشور انگلیس است که سرمایه گذاری های کلانی از نظر فرهنگی در طول عمر این استان داشته است.

وی گفت : بهترین و روشن ترین دلیل این فرضیه وادعا، این است که در جنگ کشورهای ائتلاف بر علیه عراق، بصره سهم انگلیس بوده است. چنانچه روشن است این انتخاب دلایل مختلفی برای سیاستمداران انگلیس دارد؛ اولا :همجواری این استان با کشور جمهوری اسلامی ایران؛ ثانیا: علیرغم حضور آمریکا بعنوان سردمدار غرب در منطقه اما از نظر معاهدات بین المللی کشورهای حوزه ی خلیج فارس مستعمره ی لندن است. لذا به عبارت گویاتر ، با حفظ قدرت در بصره می تواند کشور های حوزه ی خلیج فارس از خطر نفوذ عراق مصون بدارد.

این پیشکسوت رسانه بیان داشت : این چکیده ای از نظر پیشینه ی تاریخی سیاسی بصره است اما امروز شاهد بودیم علیرغم سرمایه گذاری انگلیس و حاکمان مرتجع منطقه بصره در جنگ با داعش و اقتصادی عراق نقش قابل توجهی داشت. مردم بصره به فتوای مرجعیت لبیک گفته و بیشرین حضور در جبهه های نبرد داشته و نیز آمار شهدای بصره که رتبه ی اول در بین استان های عراق به خود اختصاص داد خشم دشمن را بر افروخت و با رخنه دربین صفوف معترضین بحق مردم دست به تخریب امکانات عمومی و از جمله کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره زدند.

خطیب گفت : اما چنانچه انتظار می رفت با هوشیاری سیاستمداران دو کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق و بصیرت مردم بصره این توطئه خنثی شد و امروز تمام مردم بصره و بزرگان سیاسی و عشایری آن اعلام وفاداری خود نسبت به آرمان های استکبار ستیز ملت و حکومت جمهوری اسلامی ایران اعلام داشتند و این خود مشت محکمی به توطئه گران خواهد بود.

این فعال رسانه ای اظهار داشت : و اما سخن ما خطاب به دو ملت این است ،دشمن در جنگ عقیده و میدان نبرد شکست سنگینی خورد ، لذا به نیروهای خاموش خود که برای چنین روزهایی ذخیره کرده بود، متوسل شد. به همین سبب ضمن هوشیاری بیشتر بویژه در فضای مجازی، خبرها را از منابع موثق دریافت نموده و درعین حال رسانه های مستقل و انقلابی با حضور فعال و به موقع، میدان را به دشمن واگذار نکنند . درپایان اذعان باید کرد به فضل الهی وبه میمنت موسم اربعین حسینی تمام توطئه های دشمن، با حضور جمعیت میلیونی، نقش بر آب خواهد شد.


در ادامه عبدالله سلامی از فعالان اصلاح طلب بیان داشت : به گمانم اغتشاشات چند روز ه ی اخیر در بصره ، ابتداء به ساکن می توان آنرا به دو بخش و نگرش تقسیم کرد، اغتشاشات قبل و اغتشاشات بعد از آتش زدن کنسولگری از قبل تخلیه شده ایران اختصاص داد.

سلامی گفت : بدون تردید اسباب اغتشاشات بخش اول چه بسا منشاء و انگیزه آن منبعث از نارسایی ارایه خدمات عمومی بصره باشد، اما اغتشاشات بخش دوم که در جریان وقوع آن کنسولگری ایران به آتش کشیده شد و شعارهایی نیز علیه دخالت ایران در شون عراق سر داده شده بود می تواند منبع گفتگوی میزگرد موقر دوستان باشد. امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که بصره بمثابه عمق استراتژیک شیعه در عراق یا به عبارتی حیاط خلوت شیعه در آمده است و جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به نوع تشکیل دولت در عراق با سایر کشورهای همسایه در میدان رقابت قرار گرفته است ، بنده بر این عقیده هستم ریشه بخش دوم وقایع اخیر در بصره که به آتش زدن کنسولگری ایران منجر شده بود به چگونگی تشکیل دولت آینده در عراق مربوط می شود ، حال چنانچه این گمان درست باشد ، کشور ما نسبت به تاکتیک های دیپلماتیک سابق خود با عراق چه بسا باید تجدید نظر کند .

این فعال اصلاح طلب افزود : ایران کشوری ست که از دیر باز مورد توجه صنعت جهانی توریسم بوده است و بلحاظ فرهنگی اغلب توریست آن از نوع توریست زیارتی است ، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که از جمله انگیزه های جهان توریسم تمتع جنسی است ، با درک و قبول این موضوع ، کشور مهمان باید خود را با نوع رفتار و انگیزه های توریست یا تطبیق دهد و چه بسا تحمل کند یا اینکه منشوری برای چگونگی پذیرش توریست و توسعه صنعت آن تنظیم و صادر کند.

سلامی گفت : در نقاط مشترک عراق و ایران که اهمیت صیانت از محیط زیست و تامین و تضمین سلامت آن بصورت اجتناب ناپذیر در آمده است باید یک سند مشترک با نظارت بین المللی منعقد و تنظیم شود. آتش گرفتن محیط با پوشش نباتی در فصل گرما از جمله وقایع مکرر جهانی است که گاه به گاه حیات نباتی را طعمه آتش کرده است ، جهان سالانه شاهد آتش گرفتن سطح وسیعی از جنگل های ایالت های گرم آمریکا ، بوده است ، اخیرا در شهر آتن یونان بخاطر بالا رفتن دمای گرم محیط ، پوشش نبات جنگلی شهر آتن طعمه آتش گردید . امروز در جنوب غربی ایران و مقارن آن در جنوب شرقی عراق یک حوزه مشترک بنام هور عاری از آب و خشک شده که نیزار انبوده آن مستعد آتش گرفتن است مواجه هستیم ، سرانجام بخاطر بالا گرفتن شدت گرما بخشی از نیزارهای خشک حوزه مشترک هور ، به کام آتش رفت اما متاسفانه ستادهای بحران در ایران و عراق نه تنها از آمادگی مقابله با حادثه وقوع آن برخوردار نبودند بلکه سیستم تعریف شده از اتفاء حریق نیزار و برخورداری از تمیهدات آن ، در دستور کار خود نداشتند و بیشتر وقت خود را صرف یافتن مقصر کرده بودند، ضمن اینکه در آمریکا و حتی یونان نسبت به آتش گرفتن جنگل ها در فصل گرما  وقت خود را برای یافتن مقصر ثانی بجز عنصر گرما ، صرف نمی کنند . بهر حال مهار ریزگرها و همچنین جلوگیری از آتش گرفتن نیزارهای و بستر خشک شده هور حوزه مشترک به راه اندازی یک دیپلماسی قوی و کارساز کشورهای همسایه و منطقه نیازمند است . صرفنظر از نوع روابط دیپلماتیک سیاسی کشورهای حوزه مشترک محیط زیستی ، به راه اندازی یک دیپلماسی جداگانه قوی و فعال با نظارت و مشارکت نهادهای بین المللی بمنظور صیانت از محیط زیست ، مبادرت شود .

سلامی در پایان گفت : امروز منطقه آزاد اروند یا از اهداف خود یا دور مانده است یا اینکه اهداف آن دیگر منطبق بر آنچه در کشور می گذرد ، نمی باشد، زیرا چهره آبادان و خرمشهر کماکان در شرایط قبل از اعلام منطقه آزاد بسر می برند و همچنین افکار عمومی شاهد تاثیر وجود و ساز و کار منطقه آزاد اروند در سایر شهرهای پیرامونی نیست . گردش سرمایه ناشی از صادرات و واردات کالا در منطقه آزاد اروند نیز رضایت بخش توصیف نمی شود .


ریاض فرحانی مدیر روابط عمومی منطقه آزاد اروند که از حاضرین در این جلسه بود نیز گفت : به نظر میرسد که عمق تخریب زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی و عمرانی و عقب ماندگی از دیگر نقاط کشور چنان در شهرهای جنگ زده آبادان و خرمشهر ژرف است. که به شهات تاریخ تمامیت ساختار اداری نظام جمهوری اسلامی با اذعان به شکست و اعلام الحاق این شهرها به منطقه آزاد اروند از احیا و بازسازی آن رسما صلب مسولیت کرده است.

فرحانی ادامه داد : اتخاذ این تصمیم در پس از سال ها گذشت از پایان جنگ تحمیلی به خودی خود بیانگر ابعاد نجومی مسئولیت واگذار شده به سازمان منطقه آزاد اروند است. به بیان دیگر شکل گیری منطقه آزاد اروند بدون حتی یک ریال تخصیص بودجه ملی  و افزون بر چند ده هزار میلیارد تومان بدهی و عقب ماندگی، مشخصاً مسولیت نخبگان منطقه و به دنبال آن خوزستانی را به همراه دارد.

مدیر روابط عمومی منطقه آزاد اروند اظهار داشت : از طرف دیگر وجود قرابت های تاریخی و خویشاوندی و اقتصادی و حتی شباهت های حیرت انگیز در سرنوشت امنیتی و اقتصادی این منطقه جنوبی از مرز دو کشور ، نگاهی یکپارچه به مقوله  تامین امنیت را به  تحلیل گران و تصمیم گیران دیکته می کند.

وی ادامه داد : دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران همواره برای ضربه زدن به استراتژی و راهبردهای نظام از تمام ظرفیت ها استفاده می کنند .

فرحانی افزود : گاهی سوابق و ریشه های اختلافات کشورها با ایران را علم می کنند وگاهی چالشها واختلافات داخلی وحزبی کشورها را محور قرار میدهند و در مواردی از پدیده های زیست محیطی  یا عناصر روانی موثر درجامعه هدف  برای طراحی و ایجاد زمینه های اختلافات و بحران سازی استفاده میکنند .

مدیر روابط عمومی منطقه آزاد اروند در پایان صحبت های خود گفت: در حوزه سرزمینی و مسئولیتی سازمان منطقه آزاد اروند شناخت نوع ، ماهیت و علل و عوامل موثر در شکل گیری پدیده های بحران خیز که در توان مجموعه سازمان منطقه آزاد وسایر سازمان های مسئول دراستان می باشد. قطعا در مدیریت بحران های احتمالی و برون رفت از تهدیدات موجود و محتمل موثر است .


دکتر صباح مزبان پور از فعالان اجتماعی در این جلسه اظهار داشتند : 


دوستان حاضر و تشکر و قدردانی از جناب امید حلالی بابت برگزاری میزگردی در رابطه حوادث بصره،

دوستان بزرگوار جناب سردار علاسوند و جناب سید صاحب بزرگوار به مطالب کلان و مهم سیاسی پرداختند عوامل و ایادی استکبار جهانی آمریکا انگلیس و عربستان و اسرائیل را به عنوان طراحان و برنامه ریزان احداث اخیر در بصره بیان معرفی کردند.

اجازه بدهید بنده از زاویه دیگر وبه صورت خرد به قضیه بپردازم...

مطالبات اولیه مردم بصره صرف خدماتی بود و علیرغم درخواست ها و تجمع های طولانی هیچ جوابی از سوی سیاستمداران خود دریافت نکردند و رسیدگی نشد..مردم بصره فشل سیاستمداران خودشان را به ایران نسبت دادند...

چرا که این سیاستمداران از سوی ایران حمایت می شوندو یا به نوعی مورد تایید ایران بودند..

آیا این نمی تواند ازدلایل غضب شارع بصره باشد؟؟

مورد بعدی:دوستان اشاره کردند که بعدازسقوط حکومت بحث عراق برای تاییدو کسب جایگاه درعراق باشیوخ بزرگ از جمله بنی تمیم وارد مذاکره شده اندوپیمان بسته اند.

حال دو اتفاق قتل افتاد. سال گذشته یکی از شیوخ طایفه بنی تمیم در مشهد مقدس به قتل رسید و اخیرا در اهواز دو جوان به قتل رسیدند.

علیرغم انتشار کلیپ مطالبات اهالی و قبایل مقتولین چه عکس العملی داشتیم از استاندار گرفته تا وزارت خارجه؟

آیا این دو مورد و همچنین اهانت های مکرر به عراقی ها و عرب ستيزي نمی تواند دلیلی برای ایران ستیزی و آتش زدن کنسولگری ایران در بصره باشد؟

حالا چرا بصره برای ما مهم است و بررسی تحولات اخیر آن برای ما مهم هست؟

آتشی که در خانه همسایه من شعله ور شده چه بسا به خانه ام سرایت کند.

ما نمی خواهیم فتنه و اغتشاشات و بی ثباتی بصره به شهرهای عزیزمان خرمشهر و آبادان برسد.

دوستان مشکلی که ما با آن در کشور و استان موجهه هستیم عدم برنامه ریزی و انجام کارهای کارشناسی نشده است.

ورود عراقی ها به ایران آن هم بدون روادید باید عرض کنم این هم یکی از مواردی است که به نظر بنده غیر کارشناسی و آنالیز نشده است.

مقام معظم رهبری تاکید داشتند بر اقتصاد مقاومتی و لزوم حمایت از این اقتصاد.

ولی دوستان چرا ما با عدم برنامه ریزی فرصت را به تهدید تبدیل کردیم؟

آیا نباید قبل از باز کردن مرزها با یک مطالعه ساده حداقل نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدیدهای این اقدام را بررسی و تجزیه و تحلیل می کردیم؟

آیا به اختلاف قدرت خرید یک عراقی با یک شهروند بیکار یا کارگر خرمشهر آبادانی فکر کرده ایم؟

درآمد یک کارگر عراقی از یک کارشناس با سابقه ما بالاتر هست! آیا سعی کردیم تعادلی در عرضه و تقاضای بازار ایجاد کنیم تا شهروند این دو شهر که قدرت رقابت با عراقی ها را ندارد بتواند مایحتاج خود را از بازار تهیه کند؟

جناب فرهانی روابط عمومی منطقه آزاد اشاره کردند که در آبادان و خرمشهر با مشکل نبود نیروی فنی مواجهه هستند!

باید یاداور بشوم که شهر اصفهان قبل از کلنگ زنی مترو شهر اقدام به تدریس رشته های مرتبط با مترو در دانشکده های شهر کردند تا نیروی متخصص آماده داشته باشد.

چرا در این دو شهر اقدام به ایجاد مراکز آموزش فنی حرفه ای مورد نیاز صنعت های موجود صورت نگرفت؟


کریم طالقانی روزنامه نگار آزاد که در این میزگرد حاضر بود نیز گفت: منطقه آزاد اروند بايد متوجه اين نکته بأشد كه خبرنگاران نمایندگان افکار عمومی هستنند نه روابط عمومی منطقه آزاد و امروز افکارعمومی برخلاف شعارها و آمارهای منطقه آزاد از عملکرد منطقه آزادرضایت ندارد و خدمات برای مردم ملموس نیست ضمن آنکه آمارها هم از ثبات برخوردار نیست بطوری که گاه اشتغال را 5 .10و20 هزار اعلام می کنند اگر چنین بود می بایست حداقل هر دو خانواده یک اشتغال ایجاد شده و با احتساب سایر شغل های سابق نباید خانواده ای دارای بیکار باشد در حالی که عملا اینطور نیست صد البته برخی مشکلات منطقه ناشی ازپیشرفت هاست اما کنترلی برروی پیشرفت ها صورت نمي گيرد.

وی گفت : رسانه های خوزستان بدلیل آشنایی با زبان و فرهنگ عراق درتولید خبر و محتوا می بایست نظیرخبرگزاری وقت فارس عمل کند که اولین بار خبر دستگیری صدام را اعلام کرد و اعتباربین المللی کسب کرد معتقدم هنوز هم میشود اینگونه فرصت سازی کرد نه فرصت سوزی.

این روزنامه نگار آزاد افزود : در پاسخ به سوال ابوشافع سلامی. باید گفت دوستان کشور ما با الهام ازحدیث مولی الوحدین سه دسته هستنند اول دوستان ما دوم دوستان دوستان ما سوم دشمنان دشمنان ما . وی در نهایت توجه به عرف عراق و احترام به آنرا مهم ارزیابی کرد و گفت : از پتانسیل اجتماعی نخبگان و بزرگان عشایر باید استفاده بهینه کرد. پاسخگویی بموقع مسولان به افکارعمومی با توجه به رویه روبه فزونی فضای مجازی و نیز کارگروه متصدی تجزیه وتحليل و تفسیر اخبار فضاهای مجازی مرتبط به استان تشکیل و اخبارا رصد و نقد و بررسی کند.

طالقانی در پایان پیشنهاد اعزام خبرنگار توسط خانه مطبوعات و حمايت از آنها در قالب پوشش خبری اربعین را داد.

عوفی طایی معاون مطالعات شهری شهرداری اهواز نیز که از حاضرین در این جلسه بود گفت : طبق فرمایشات امام راحل حضرت امام خمینی (ق س) خوزستان دروازه  تشیع بوده و مردمی دیندار و ولائی دارد و از طرفی مجاورت شهرهای خرمشهر و آبادان به نزدیکترین شهر عراق شهر بصره میباشد لذا آشوب‌های اخیر در بصره کار حساب‌شده دشمن از پیش تعیین شده که فعلاً در حال اجرا می باشد و در واقع بازی را از حوضه دیپلماسی به حوزه اجتماعی و با استفاده از عواطف مردم از طریق فضای مجازی آشوبی بپا کنند تا منجر به ناامنی و عدم ثبات در نزدیکترین نقطة به کشور جمهوری اسلامی ایران تا در صورت موفقیت نقطه بعدی شهرهای ایران و بدایتاً از خرمشهر و آبادان می باشد.

طایی گفت:  باتوجه به پیشینه عرقی، طایفه ای و مذهبی مشترک و تشابه فراوان فرهنگي مردم جنوب عراق با مردم جنوب استان خوزستان اتفاقاً برخلاف بعضی تحلیل ها یک نقطه قدرتی است که براحتی می توان از آن بعنوان فاکتور مشترک و زمینه صلح و دوستی و حامی منافع طرفین خصوصاً از طریق ارتباطات عشایری و استفاده از پتانسیل شیوخ که طبق عرف باهم مراوداتی دارند استفاده بهینه کرد، کما اینکه مواردی جهت حل و فصل اختلافات و توسعه روابط اجتماعی مشاهده شده موفق بوده اند.

وی افزود : توجه به حل اختلافات داخلی جناحی می تواند کمک بزرگی به توحید جبهه خودی و تمرکز بر تحرکات دشمن و در نهايت رصد و مدیریت منسجم و موثر داشته باشد.

معاون مطالعات شهری شهرداری اهواز ادامه داد : ارتباطات اداری از طریق شهرداری اهواز بوده با شهرداری بصره در حد اهداء ماشین حمل زباله و غیره و حتی ترددات اداری در سطح استانداران و فرمانداران استان خوزستان و بصره شاهد بودیم که نتایج آن نفوذ در قلب مردم و دولت عراق بوده و بسیار موثر و مثبت بوده که متأسفانه این روند ادامه نداشت و در نهایت این خلاء را دشمن بنفع خود پر کرد.

طایی در پایان گفت : خواهر خواندگی شهر اهواز با شهر بصره فرصت خوبی بود برای بهبود روابط معنی دار و حسنه دو کشور و دو ملت بوده که متاسفانه تا کنون مسکوت و بلااستفاده ماند که باید نگاه ویژه ای با آن شود.


محمدرضا حمودی،فعال دانشجویی حاضر در این جلسه با تشریح عوامل پدیده ساز اتفاقات بصره بیان کرد :  اتفاقات بصره درست در شهری صورت گرفت که قلب حشد الشعبی عراق است. به آتش کشیدن کنسولگری ایران سوء استفاده ای از تظاهرات مردمی بود که پلان و طرح آن پس از شکست خوردن پارلمان در انتخاب دولت و مجلس و به منظور کاهش روابط ایران و عراق و در بلند مدت تاثیر اقتصادی بر حجم صادرات ایران به عراق ، و تاثیرهای فرهنگی و سیاسی بوده است.حمودی گفت : به این منظور در عراق جریانی در صدد داشت "مداخله ی نفوذ گونه ایران در عراق " را القا کند. در حالی که بر اساس دکترین جمهوری اسلامی ،ایران در هیج کشوری ورود نمی کند مگر با درخواست قانونی آن دولت؛ البته در این مدت اظهاراتی از برخی سران عراق بیان شد که با توجه به تغییرات در عراق این اظهار نظرها بیشتر مصرف داخلی دارد و همچنین حجم مبادلات تجاری و فرایندهای اقتصادی حاکم بین ایران و عراق نشان می دهد که به سادگی عراق نمی تواند جایگزین مناسبی برای ایران پیدا کند.