کد خبر: ۹۹۳۳۴
تاریخ انتشار:۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
در ۲۴ ساعت گذشته؛
۹۹۷ نفر با عارضه تنفسی به مراکز درمانی خوزستان مراجعه کردند
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: ۹۹۷ نفربا عارضه تنفسی به دنبال بارندگی ۲۴ ساعت گذشته (۲۶ آبان‌ماه) به مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه در خوزستان مراجعه کردند.
شوشان: فرهاد حمزه لویی دوشنبه بیان کرد: ازاین تعداد ۹۵۸ نفربه صورت سرپایی درمان و ۳۹ نفربستری شدند.

وی بیان‌ کرد: این درحالی است که از ۲۳ تا ۲۵ آبان مربوط به قبل ازبارندگی، ۹۸۶ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند.

بر اساس این گزارش از ۲۷ مهرماه تا دهم آبان ماه ۱۲هزار و۵۷۶ نفر با عارضه تنفسی راهی بیمارستان‌ها شدند که سوم تا هفتم آبان بارندگی قابل ملاحظه‌ای در استان ثبت شد.

از هشت صبح روز ششم تا هشت صبح روز هفتم آبان، چهار هزار و ۶۳۹ نفر به دنبال توفان و باران شدید با عارضه تنفسی به مراکز درمانی زیرمجموعه دانشگاه مراجعه‌ کردند که از این تعداد چهارهزار و ۳۲۱ نفر به صورت سرپایی درمان و ۳۱۸ نفر بستری‌ شدند.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران‌های پاییزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۴ بیش از ۶۰ هزار نفر به دلیل مشکلات تنفسی به مراکز درمانی مراجعه‌کردند.

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس در خوزستان بررسی‌ شد و چهار احتمال "مشعل‌های چاه‌های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده‌ گیاهی" به عنوان عامل تنگی‌ نفس معرفی‌ شدند.

دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده درخت کنوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس‌تنگی‌ها معرفی‌کرد.

بر همین اساس شورای سلامت استان هرس گیاهان کنوکارپوس را به منظور جلوگیری از بروز مشکلات تنفسی مصوب کرده است.

 در ۲ سال گذشته آمار مراجعات تنگی نفس همزمان با نخستین باران‌های پاییزی کاهش چشمگیری نشان می‌داد.

با گذشت ۶ سال از آغاز تنگی نفس شهروندان همزمان با نخستین باران های پائیزی، هنوز هم میان موافقان و مخالفان نظریه گرده افشانی گیاه کنوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس‌های پائیزی همزمان با نخستین باران‌ها اختلاف نظر وجود دارد.