کد خبر: ۹۹۹۱۳
تاریخ انتشار:۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۱
وجود ۱۰۰ مغازه قلیان فروشی در اهواز
دبیر کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان اهواز با بیان اینکه ۱۰۰ مغازه در اهواز به فروش قلیان و ابزارآلات آن اختصاص دارد، خواستار تسریع در اجرای طرح جمع‌آوری قلیان در شهر اهواز به ویژه در پارک‌ها شد.
مهرداد شریفی یکشنبه در شورای سلامت شهرستان اهواز در سالن اجتماعات فرمانداری با انتقاد از عملکرد شهرداری اهواز و سازمان پارک‌ها در جلوگیری از عرضه قلیان، افزود: پارک‌های ساحلی به محل عرضه قلیان تبدیل شده و اعتراضات مردمی نسبت به آن بسیار زیاد است.

به گفته وی اتاق اصناف نیز در جمع‌آوری و مقابله با عرضه قلیان با بهداشت همراهی نمی‌کند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز با اشاره به مضرات مصرف قلیان اظهار داشت: یک بار مصرف قلیان معادل ۱۰۰ تا ۱۲۰ نخ سیگار است، با یک پک قلیان یک لیتر دود وارد ریه می‌شود و نیکوتین موجود در تنباکو ۱۰ درصد بیش از هرویین اعتیادآور است، علاوه بر این بیماری‌های دهان و دندان، سرطان حنجره، آسم و آلرژی از بیماری‌هایی است که در نتیجه استفاده از قلیان امکان ابتلا به آنها وجود دارد.

فقدان رویکرد سلامت محور در شهرداری اهواز

شریفی همچنین با بیان اینکه شهرداری اهواز فاقد نگاه سلامت محور به شهروندان است افزود: شاخص‌های سلامت برای شهرداری اهواز ملاک نیست، این در حالیست که اگر همه خیابان‌ها گل‌کاری شود ولی به سلامت انسان بی‌توجهی شود، فایده‌ای ندارد.

وی خواستار جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در اهواز شد و گفت: ۱۲۰ نقطه در شرق اهواز محل تجمع نخاله‌های ساختمانی است که علاوه بر مخدوش کردن چهره شهر، زیستگاه انواع جوندگان و محل انتقال بیماری‌هاست.

شریفی عدم ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و زباله‌گردها در اهواز را از عوامل نارضایتی شهروندان دانست و اضافه کرد: سازمان پسماند شهرداری اهواز به تکلیف قانونی خود در این زمینه عمل نمی‌کند و با توجیه سازی تاخیر در اجرای طرح‌ها در حال زمان خریدن است.

وی با بیان اینکه تامین بودجه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب از وظایف شهرداری است، اظهار داشت: ۲ هزار مورد گزش در ۹ ماهه امسال گزارش شده که هزینه‌های زیادی به بهداشت تحمیل می‌کند، این در حالیست که سایت زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب که با هزینه چند میلیاردی راه‌اندازی شده، کارآیی لازم را ندارد.

شریفی با اشاره به در پیش بودن تعطیلات نوروز و حضور مهمانان نوروزی و کاروان‌های راهیان نور افزود: شهرداری اهواز با همکاری سمن‌ها می‌تواند سگ‌های بلاصاحب را ساماندهی کند زیرا این سمن‌ها به نحوه کشتن سگ‌ها با چوب و اسلحه معترض هستند.

رییس مرکز بهداشت غرب اهواز در ادامه گفت: به رغم حجم وسیع آبگرفتگی معابر در بارندگی گذشته در اهواز، هیچ بیماری خاصی شناسایی نشده که به دلیل اقدام به موقع در گندزدایی خیابان‌ها بوده است.

وی از شهرداری برای لایروبی و آهک پاشی خیابان‌ها بعد از آبگرفتگی اخیر تقدیر کرد و افزود: به صورت متوسط حدود ۸۰ درصد از محله هایی که دچار آبگرفتگی شده بود آهک پاشی شده که کمترین آن منطقه ۴ شهرداری با ۵۰ درصد بوده و باید کار بیشتری صورت گیرد.

شریفی به گزارش نماینده بهزیستی مبنی بر شناسایی ۳۸ مرکز غیرمجاز ترک اعتیاد نیز اشاره کرد و گفت: در این مراکز درمان‌های غیرمجاز استفاده شده و به جای خدمت، به مردم خیانت می‌شود، این در حالیست که اگر بهزیستی به تکالیف خود عمل کند، این مراکز جمع آوری می‌شوند.

۶۰ درصد خوزستانی‌ها چاق هستند

رییس مرکز بهداشت غرب خوزستان همچنین میزان شیوع چاقی در خوزستان را ۵۰ تا ۶۰ درصد عنوان کرد و گفت: ۸۰ درصد از زنان و ۹۰ درصد از مردان اهواز دچار بی‌تحرکی هستند.

وی با ارائه گزارشی از سبک زندگی خوزستانی‌ها، افزود: علاوه بر بی‌تحرکی مشکل تغذیه نامطلوب نیز در خوزستان وجود دارد به طوری که ۷۶ درصد مردم شیر و لبنیات مصرف نمی‌کنند، هر شهروند خوزستانی ۴۲.۵ لیتر نوشابه استفاده می‌کند، سرانه مصرف ماهی در خوزستان ۲۹ درصد است و مصرف مطلوب میوه ۱۱ درصد و سبزی ۵۰ درصد و در مقابل مصرف فست فود ۱۸ درصد است.

شریفی با اشاره به هفته بسیج ملی تغذیه سالم از ۱۴ تا ۳۰ دی ماه گفت: ترویج الگوی غذایی سالم و جایگزین‌های غذای سالم شعار این هفته اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد بیماری‌ها و ۹۰ درصد مرگ و میرها در کشور و خوزستان مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است، افزود: این مساله به دلیل تغییر سبک زندگی و سردرگمی مردم بین سنت و مدرنیته است.

شریفی افزود: بیلبوردها، اتوبوس‌های شهری و فرهنگسراهای شهرداری باید در زمینه ترویج تغذیه سالم همکاری بیشتری داشته و آموزش و پرورش نیز در سالم سازی بوفه‌های مدارس ورود کند.

یک مرکز غیرانسانی برای آسیب دیدگان

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز نیز در این نشست، با بیان ایانکه شرایط نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی در مرکز شهرداری اهواز انسانی نیست، خواستار تعیین تکلیف مرکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی در این شهر شد.

احمد مشکورنیا افزود: ۳۰ تا ۴۰ نفر از افرادی که فراموش شده هستند در این مرکز، که فاقد هر گونه امکاناتی است نگهداری می شوند و هیچکس از آنها خبر ندارد.

وی اضافه کرد: مرکز نگهداری آسیب دیدگان اجتماعی در محله ۳۰۰ دستگاه صنایع فولاد قرار دارد که شامل یک سوله برای اقامت این افراد است، به طور مثال در اتاق قرنطینه مخصوص مبتلایان به بیماری سل که فاقد سقف و دیوار مناسب است، سه تخت وجود دارد.