اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
شوشان - داود مدرسی یان :

چرا روحانی به سیم آخر زده؟
دکتر ویلیام گلاسر، بنیانگذار «تئوری انتخاب»، می گوید انسان ها 5 نیاز اصلی دارند که عدم ارضای هر یک از آنها می تواند او را دچار نارضایتی کند. او می گوید انسان 5 نیاز اساسی دارد که باید آن نیازها را رفع کند: بقا، قدرت، عشق، آزادی و تفریح.

تمایل به «ادامه داشتن» و «بقا» در همه انسان ها وجود دارد. اینکه انسان دوست دارد همیشه وجود داشته باشد و هر آنچه زندگی و امنیت و منافعش را تهدید کند برایش نامطلوب است. نیاز به بقا فقط در مسئله «زنده بودن» نیست. ثروتمندی که از ترس آینده، خساست به خرج می دهد در واقع بدنبال بقای خود است. بهمین علت یکی از دلایل زادوولد در حیوانات و انسان ها و ادامه نسل ها، همین نیاز به بقاست. انسان دوست دارد ادامه داشته باشد.

در ایام اخیر؛ هرچه که به انتخابات نزدیک می شویم رئیس جمهور تندتر و رادیکال تر می شود؛ عصبی شده و مواضع شدیدتر می گیرد. اظهارات تند و ساختارشکنانه پرزدینت را باید روانشناسی سیاسی کرد. واقعیت ماجرا چیست؟

روحانی می داند حتی اگر #انتخابات_مجلس آینده، یک مجلس صددرصد انقلابی علیه او تشکیل شود وی را استیضاح نخواهد کرد. چون مجلس آینده مرداد 99 تشکیل خواهد شد و عملاً تا انتخابات ریاست جمهوری 1400، قریب 7-8 ماه فاصله است و جهت حفظ امنیت و ساختار کشور دست به حذف و استیضاح روحانی نخواهد زد. پس از چه می ترسد؟

رؤسای جمهور ایران، هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و محمود احمدی نژاد، هر سه در سال های پایانی ریاست شان، ترسِ از دست دادن قدرت و منزوی شدن، به شدت آنان را آزرده خاطر می کرد. هر سه تمایل داشتند ادامه داشته باشد.

مثال اول؛ عطاءالله مهاجرانی معاون پارلمانی و حقوقی هاشمی رفسنجانی در سال 73 – 74 مسئله ای را طرح کرد برای تغییر قانون اساسی و تمدید ریاست جمهوری؛ طرحی که نتیجه آن «مادام العمر شدن هاشمی» بود. خیلی از سیاسیونِ راست و چپ هم بدشان نمی آمد اما رهبر انقلاب آن را نقش برآب کرد.

مثال دوم؛ سید محمد خاتمی برای ادامه آنچه که «توسعه سیاسی» گفته می شد یا همان ادامه گفتمان اصلاحات، در حمایت از مصطفی معین، نامزد ریاست جمهوری نهم در سال 84 هم بیانیه داد و هم احزاب و تشکل های موسوم به اصلاح طلب را برای معین بسیج کرد اما معین کمتر از 4 میلیون رأی آورد. خاتمی با آنکه رئیس جمهور بود در دور دوم از هاشمی رفسنجانی در مقابل محمود احمدی نژاد هم حمایت کرد اما او هم شکست خورد!

 مثال سوم؛ محمود احمدی نژاد برای بقای خود در قدرت و ادامه گفتمان خود، سعی کرد همانند مدل «پوتین - مدودوف» در روسیه، اسفندیار رحیم مشایی را به قدرت برساند. وی در اقدامی خلاف قانون –که مجری انتخابات نباید از هیچ نامزدی حمایت کند- و در اقدام خلاف شأن رئیس جمهور، برای ثبت نام مشایی با وی وارد وزارت کشور شد و دست وی را در برابر دوربین ها بالا گرفت! اما مشایی ردصلاحیت شد.

دلیل عصبانیت روحانی مشخص است. او احساس می کند شکست خورده و دیر یا زود باید صندلی قدرت را رها کند. اما این را از کجا متوجه شده که فکر او امتداد پیدا نمی کند؟ و بچه ای از دولت به مثابه «رحم اجاره ای اصلاحات» متولد نمی شود؟ روحانی می داند مقدمه این شکست از مجلس آغاز خواهد شد. چنانچه مجلس را از دست بدهد جبهه سیاسی او ریاست جمهوری را نیز از دست خواهد داد.

روحانی برای اینکه بتواند بعد از 1400 ادامه پیدا کند نباید در #انتخابات_98، مجلس پیش رو را به منتقدین و مخالفینش تقدیم کند! مسئله «بقای روحانی» است! او می خواهد شعار «تا 1400 با روحانی» را به «از 1400 با روحانی» تبدیل کند!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار