اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۰
شوشان - علی حسنی پور :
مهمترين ويژگی هايی كه يک نماينده مجلس بايد از آن برخوردار باشد تا شايستگی راهيابی به خانه ملت را داشته باشد اصلح بودن است. نبايد فراموش كنيم كه بحث قانون گذاری و نظارت بر قوه مجريه بر عهده قوه مقننه است كه متشكل از نمايندگان مجلس شورای اسلامی می‌ باشند و بر اين اساس يكی از مهم‌ ترين انتخابات در انواع انتخابات سياسی، ‌انتخابات مجلس شورای اسلامی است. 

اكنون نيز كه در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرار داريم، توجه به ويژگی ‌های اين افراد و دقت در انتخاب فرد مناسب ضروری است. 

مقام معظم رهبری در رابطه با صلاحيت نمايندگان معتقدند: «آن كسانى كه به وسيله شوراى نگهبان صلاحيت آنها اعلام می شود، معنايش اين است كه اين از حداقل صلاحيت مورد نياز برخوردار است. در بين اين كسانى كه اعلام می‌ شوند، افرادى هستند با صلاحيت‌ هاى بالاتر، افرادى هستند در سطح پايين ‏تر. هنر ملت ايران و مردم شهرها و حوزه‏ هاى انتخابيه اين است كه دقت كنند، نگاه كنند، بشناسند اصلح را، بهترين را انتخاب كنند.» 

ايشان همچنين می‌فرمايند: «در جمهورى اسلامى، انتخاب، انتخاب اصلح است؛ نه رقابت انتخاباتى. این دعواها و رقابتها، متعلق به دموکراسی ‌هاى غربى است که از خدا و دین، هیچ‏ چیزى به مشامشان نرسیده است. کارهایى که بعضی ها انجام مى‏ دهند، باب جمهورى اسلامى نیست. در این‏جا ممشا، ممشاى اسلامى است و انتخاب، انتخاب اصلح. مردم باید با چشم باز و با بصیرت وارد بشوند و آدم هایى را که اطمینان پیدا مى ‏کنند، انتخاب کنند.» 

بر همين اساس، معيارها و ملاک ‌های مورد نظر مقام معظم رهبری در انتخاب افراد اصلح برای نمايندگی مجلس را مرور می ‌كنيم. 
ايشان معتقدند از بين كانديداهای نمايندگی بايد كسانی انتخاب شوند كه: «بهترين از لحاظ ايمان، بهترين از لحاظ اخلاص و امانت، بهترين از لحاظ ديندارى و آمادگى براى حضور در ميدان ‌هاى انقلاب؛ دردشناس ‏ترين و دردمندترين نسبت به نيازهاى مردم را انتخاب كنند. اينها فرصت ‌هايى، است كه بايستى مردم عزيز ما در همه جاى كشور هوشيارانه، با بصیرت تمام تلاش كنند، پيدا كنند و با رأى خود مسجل كنند و مجلس را آن مجلسى را كه مورد نياز جامعه كنونى ماست تشكيل بدهند.»

ايشان همچنين می‌فرمايند: «بهترین کیست؟ من نسبت به شخص، هیچ‏گونه نظرى ابراز نمی‏کنم؛ اما شاخصه هایى وجود دارد. بهترین، آن کسى است که درد کشور را بفهمد، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمى باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافیگرى خودش نباشد. آفت بزرگ ما اشرافیگرى و تجمل‌‏ پرستى است؛ فلان مسئول اگر اهل تجمل و اشرافیگرى باشد، مردم را به سمت اشرافیگرى و به سمت اسراف سوق خواهد داد.» 

نكته بسيار مهمی كه قابل توجه است اين است كه يكی از عمده ‌ترين مسائل موجود در نظام‌ های سياسی كه رجال آن بر‌اساس روش‌ های انتخاب تعيين می ‌شوند،‌ بحث تبليغات جهت جلب‌نظر انتخاب‌ كنندگان است. بر همين اساس در اين‌ گونه نظام‌ ها عمدتاً كسانی كه تبليغات بيشتر، جذاب‌تر و متنوع‌تر دارند از شانس انتخاب بيشتری برخور دارند. لذا همواره كانديداهای نمايندگی بر‌اساس توان مالی خود، طيف وسيعی از روانشناسان و‌ هنرمندان را جهت انجام چنين اموری بسيج می‌ كنند و كسانی كه از تمكن مالی بيشتری برخوردار باشند از متخصصين بهتر و بيشتری در اين زمينه بهره می ‌برند و تبليغات رنگين‌ تر و گسترده ‌تری ارائه می دهند و هزينه‌های بسيار هنگفتی در اين راه خرج می ‌نمايند. 

يكی از نكاتی كه مقام معظم رهبری در رابطه با اين روش تبليغات دارند اين است كه: «مردم بايد توجه داشته باشند كه تبليغات رنگين و متنوع ملاك نيست.» 

برنامه نماينده 
يكی از تصورات اشتباهی كه در ذهن عموم مردم در رابطه با وظيفه نمايندگان مجلس می ‌باشد، اين است كه وظيفه اصلی نمايندگان، پيگيری و جذب امكانات مختلف برای حوزه انتخابی خود است. بر همين اساس يكی از راهكارهای تبليغاتی نمايندگان اين است كه وعده‌‌های مختلفی در زمينه‌ پروژه‌ های عمرانی و رفاهی به مردم منطقه خود می ‌دهند كه بسياری از اين وعده‌ها غير عملی است. در حالی كه اساساً نماينده منتخب مردم يك حوزه انتخابی است كه به عنوان نماينده افكار عمومی آن بخش از كشور،‌ در بحث قانون گذاری و نظارت بر دستگاه‌ های اجرايی ايفای نقش نمايد. 

بر اين اساس، مقام معظم رهبری در بحث انتخاب نماينده می ‌فرمايند: «وعده ‏هاى غير عملى ملاک نيست. من با خود نماينده‏ هاى محترم در دوره‏ هاى مختلف وقتى مواجه شدم، به اينها گفتم: آقايان و خانم‌ هاى نماينده! وظيفه نماينده اين نيست كه وعده عمرانى و فلان پروژه، فلان كار را در منطقه انتخابى خود به مردم بدهد؛ اينها كار اجرايى است، كار دولت است. وظيفه نماينده اين است كه بتواند قانون مورد نياز كشور را پيدا كند، آن قانون را جعل كند. وقتى قانون شد يعنى قاعده ه‏اى گذاشته می ‌شود دستگاه هاى اجرايى و قضايى مجبورند برطبق قانون عمل بكنند و عمل می‌ كنند. وعده‏ هاى غير عملى دادن، وعده‏ هاى بزرگ دادن، اينها ملاك نيست؛ بايد مردم توجه كنند؛ گاهى علامت منفى هم هست.» 

برنامه، ویژگی دیگری است که یک کاندیدا را از کاندیداهای دیگر متمایز می‌ سازد. آنچه در فضای انتخابات زیاد شنیده می ‌شود، شعار است نه برنامه. متاسفانه اکثر برنامه‌هایی هم که کاندیداها مطرح می‌کنند در سطح یک شعار باقی مانده است. بنابراین مقصود از برنامه، طرح ‌هایی است که قابلیت اجرایی داشته باشند و با قوانین بالادستی و حتی پایین‌ دستی تناقض ماهوی نداشته باشند. 

استقلال نماينده 
از آنجا كه يكی از مهم‌ ترين و اساسی‌ ترين شعارهای مردم در طول نهضت و انقلاب، بحث استقلال كشور بوده و يكی از ضعف‌ های عمده حكومت منحوس پهلوی وابستگی به قدرت ‌های بيگانه و حضور آنها در تصميم ‌گيری ‌های مهم كشور بوده است، يكی از مهم ‌ترين ويژگی ‌های نمايندگان اصلح مجلس از نظر مقام معظم رهبري، اهتمام و اعتقاد به شعارهای انقلاب و اهداف اصيل آن و به ويژه بحث استقلال و عدم وابستگی است: «تأكيد مكرر بر لزوم انتخاب نمايندگان اصلح و توجه به تدين داوطلبان نمايندگى مجلس به اين دليل صورت مى ‏گيرد كه اين ملت استقلال خود را آسان به دست نياورده است و وابستگى نيز از لااباليگرى دينى حاصل مى‏ شود. بنابراين مبادا كسانى به مجلس بروند كه گيرنده آنها منتظر فرستنده قوى آمريكا و غرب باشد و هر چه آنها بگويند، اينها به زبان ديگر در داخل مملكت تكرار كنند.» 


رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای ضمن هشدار از راهيابی عناصر خود فروخته به مجلس يادآور می‌ شوند: «در برخى تبليغات انتخاباتى شعارهايى ديده مى ‏شود كه نه فقط رنگ و بوى مذهبى ندارد، بلكه ضد مسائل انقلابى و دينى است و اين خطر است. البته ما به هوشيارى ملت مطمئن هستيم، اما اين احتمال وجود دارد كه يك كسى بتواند با تبليغات مختلف و غبارآلوده كردن فضا به مجلس راه يابد. البته ملت آگاه و رنج كشيده بيدار است و اگر مشاهده كرد كه عنصر وابسته‏اى به مجلس راه يافت، او را از مجلس نيز بيرون خواهد انداخت.» 

نماینده اصلح باید دارای روحیه جهادی باشد، نه روحیه عافیت‌طلبی. فردی که به مجلس می ‌رود امانت‌دار خواسته ‌های ده‌ها هزار شهروندی است که به او رای داده‌ اند و از آن بالاتر پاسدار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. پس عافیت‌طلبی و تنبلی در قاموس نمایندگی جایگاهی ندارد. 

نماینده اصلح باید مقبولیت لازم را برای دفاع از خواسته ‌های موکلانش داشته باشد و بی ‌محابا حق آنان را مطالبه کند. البته نباید شجاعت سیاسی را با نمایش‌های برخی نمایندگان که برای رفتن به سرخط خبرها اجرا می ‌کنند و حریف می‌طلبند، یکی دانست. 

رهبر معظم انقلاب در بیان ویژگی‌های نماینده اصلح نیز آورده‌اند: «پایبندى او به اسلام باشد، پایبندى او به عدالت باشد، پایبندى او به منافع ملى باشد، مرز او با دشمن مرز مشخصى باشد. بعضى، از دشمن رودربایستى دارند؛ بعضى، ملاحظه دشمن را مى ‏کنند. ملاحظه ‏ملت را باید کرد، ملاحظه‏ خدا را باید کرد، نه ملاحظه‏ دشمن را. دشمن، دشمن است؛ هرچه ملاحظه کنى، هرچه عقب بنشینى، او جلو مى ‏آید. اگر خاکریز شما در مقابل دشمن خاکریز مستحکمى نباشد، او نفوذ مى‏ کند. دشمنان این را مى‏ خواهند. یکى از شاخصها همین است. مردم در هرجاى کشور هستند، به این شاخص توجه کنند آن کسانى که مرزشان با دشمن و دست‏ نشاندگان دشمن مرز کم‏رنگى است، این‏ها براى ورود به مجلس اصلح نیستند. کسانى باید باشند که مرز روشنى با دشمن داشته باشند.» 

ايشان همچنين می ‌فرمايند: «ملت ایران در انتخابهاى خود توجه کند؛ کسانى با رأى ملت سر کار نیایند که در مقابل دشمنان بخواهند دست تسلیم بالا ببرند و آبروى ملت ایران را ببرند. کسانى سر کار نیایند که بخواهند با تملق‌ گوئى به غرب، به دولتهاى غربى، به دولتهاى زورگو و مستکبر، به خیال خودشان بخواهند براى خودشان موقعیتى در سطح بین‌المللى دست و پا کنند. اینها براى ملت ایران ارزشى ندارد. کسانى سر کار نیایند که دشمنان ملت ایران طمع بورزند که به وسیله‌ آنها بتوانند صفوف ملت را از هم جدا کنند، مردم را از دینشان، از اصولشان، از ارزشهاى انقلابى‌شان دور کنند. ملت باید آگاه باشد. اگر کسانى بر سر کار بیایند که در مراکز گوناگون سیاسى یا اقتصادى به جاى اینکه به فکر ادامه‌ راه امام و ارزشها و اصول ترسیم شده‌ به وسیله‌ امام باشند، به فکر به دست آوردن دل فلان قدرت غربى و فلان مستکبر بین‌المللى باشند، براى ملت ایران مصیبت خواهد بود. این آگاهى براى ملت لازم است.» 

توانمندی علمی
يكی از نكات مد‌نظر انتخاب‌ كنندگان بحث تخصص نمايندگان منتخب و توانايی علمی و عملی آنها در نوع مسئوليتی كه برعهده‌ می ‌گيرند،‌ می ‌باشد. اما نكته‌ای كه حضرت امام‌ خمینی(ره) نيز همواره بر آن تأكيد داشتند بحث تعهد در كنار تخصص بود. لذا مقام معظم رهبرى نيز در يكی از سخنران ‌های خود با اشاره به برخى تبليغات در مورد اصالت دادن به تخصص داوطلبان نمايندگى تصريح می‌ كنند: «تخصص نيز امرى لازم است و ما امروز متخصص كم نداريم، اما ملت هوشيار ايران بايد دقت كند كه در ميان همين متخصصان، متدين‌ها را انتخاب كند؛ زيرا دين و تدين مانع وابستگى مى ‏شود و اگر ديندارى نباشد وابستگى آسان مى ‏شود.» 

یکی دیگر از ویژگی‌ های کاندیدای خوب، نسبت شعارها و وعده‌هایش با واقعیت است. خیلی از کاندیداها نه از سر عدم صداقت، بلکه به خاطر میل بیش از حد به پیشرفت و کم تجربگی وعده‌هایی می‌دهند که نه خودشان، بلکه هفت نسل بعد از خودشان هم توان و امکان اجرای آن را ندارند. تکیه بر این وعده‌ها از یک طرف منجر به ناامیدی می‌شود و از طرف دیگر اعتماد عمومی نسبت به صداقت نمایندگان را خدشه‌ دار می‌کند.

به امید انتخاب نمایندگانی اصلح و به امید مجلس تراز انقلاب اسلامی و به امید ایرانی سربلند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار