اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۹
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :

همان گونه که یک انسان نیاز به روان درمانی پیدا می کند یک نظام سیاسی هم در این خصوص باید از حیث ارگانیک مورد آسیب شناسی روانکاوانه قرار گیرد.

چند وقت پیش رئیس جمهور ایران نه به مانند یک معترض، منتقد و یا سرکرده ی ناراضی یک جناح، بلکه بعنوان شخص دوم مملکت، در اعتراض به رد صلاحیت نامزدهای انتخاباتی یازدهمین دوره ی مجلس شورای اسلامی سخنانی چند ایراد نمودند که خروجی آنها، بیانگر وجود یک ترومای بسیار حاد سیاسی است چون سخنان قهرآمیز ایشان حکایت از بیان یک سری نقدهای رفتاری، رویکردی و یا سازمانی نسبت به شورای نگهبان نبوده بلکه ایشان نیت خیر ، اراده ی نیل به اصلاح، رفتار صادقانه و عمل مخلصانه ی آن نهاد نظارتی را زیر سوال برده بود.

البته از نظر صاحب این نوشتار سخنان اپوزیسیون گونه ی رئیس جمهور بعنوان یک رجال سیاسی که خود بارها از طرف شورای نگهبان در طول این چهار دهه، جواز تائید صلاحیت گرفته، نمی تواند با این لحن و سویه های رادیکالی مفید باشد و ملاک و میزان بیان واقعیت های یک چنین مساله ای به این مهمی در تاریخ انقلاب اسلامی ایران باشد بلکه در حقیقت دغدغه ی اصلی ایشان ترس شدید از رویارویی با واقعیت دیگری است که او در تجربه ی سیاسی خود دارد .
آری، ترس به ابتلا ء سرنوشتی که بر سر اسلاف خویش آمده است و دقیقا، در هر مقطع از انتقال قدرت، تمام ارکان جمهوری اسلامی تحت تاثیر تالم ترومای صلاحیت قرار می گیرند که در واقع با رد صلاحیت هر نامزد مشاهده می گردد که هر حزبی، جناحی، محفلی و یا طایفه ای به ناگاه، زیر و یا بالا کشیده می شوند و آثار روانی ناشی از ضرر و مالباختگی در ادبیات و یا اعمال رجال ذینفع و ذی مدخل در درون نظام جمهوری اسلامی هویدا می گردد.

به هر حال نگارنده معتقد است که وجود مقوله ی حذف و بقاء در ارکان قدرت یا پیاده شدن از قطار انقلاب، تنها عامل اصلی روانشناختی این بحران و چالش کشدار نیست و شاید این مساله صرفا، دغدغه ی ممیز جناح های سیاسی در قوه ی اجرایی کشور باشد ولی برای دیگر بازیگر میدان تنها این خصوص مورد نمی تواند همه ی جوانب کار باشد.

بدون تردید برای طرف دیگر میدان می تواند وجود عوامل  دیگر روانشناختی از قبیل، ترس از دست دادن، عناصر سازنده  تحکیم قدرت مانند محرومیت از مواهبی چون وفاداری، استقامت، ایثار، فداکاری، جانفشانی تا سرحد هستی در هنگام جنگ با دشمنان قدار و هراس از تنها شدن در بحران نیز در میان باشد.

به هرحال چون در لابلای سخنان رئیس جمهور شنیدیم از قول آن طرف دیگر میدان  که در این دوره از مجلس کرسی ها به دیگران سپرده می شوند و جناح او را حواله به دوره ی مجلس بعدی دادند.

الغرض، وجود این پازل در سخنان ریاست جمهوری دست ما را در مورد مطالعات روانشناختی از وضعیت نظام سیاسی باز می نماید.

واقعا، ترومای صلاحیت به خاطر حذف رقیب و شریک سیاسی برای همیشه نیست .!؟
بلکه عامل احساس تنها شدن در هنگام خطر و نیاز به تدابیر دور اندیشانه جهت بسیج و نشاندن نیروی مقرب و وفادار به خود در سریر قدرت سیاسی که تصمیم گیرنده است همانا، و یا شاید مدنظر بوده باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار