اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۹
شوشان - دکتر مسعود زالی زاده : 
هنگامی که سخن از نقد و انتقاد نسبت به کسی یا پدیده ای مطرح می شود، بسیار شنیده ایم که می گویند در نقد کردن "تنها به نیمه خالی لیوان نگاه نکنید"،"در کنار نکات منفی، نکات مثبت را هم بیان کنید"، "انصاف را رعایت کنید" و... ولی به نظر نگارنده یکی از جاهایی که برای نقد کردن نیاز به در نظر گرفتن هیچ ملاحظه ای ندارد و باید بی رحمانه به نقد آن پرداخت، مدیریت شهری و نظام تصمیم گیری در شهر اهواز است. چرا که مدیریت شهری در اهواز در تمام این سال ها هیچ گاه نتوانسته حتی خواسته های حداقلی و جزئی شهروندان را نیز برآورده کند. 

سال هاست که اهواز اسم یک کلانشهر را با خود به یدک می کشد ولی هیچ نسبتی حتی با یک شهر معمولی نیز ندارد. در این شهر با یک باران همه چیز مختل شده و رفت و آمد به سختی امکان پذیر می شود. وضعیت آب گرفتگی خیابان ها آن چنان برای شهروندان مشکل ایجاد می کند که شاید بسیاری حتی از آمدن باران نیز خوشحال نشوند. پارک ها و محیط های تفریحی شهر به گونه ای هستند که انسان از حضور در آن ها احساس لذت و شادابی نمی کند. از فضای سبز و درخت خبری نیست و برای یک تفریح ساده و حضور در یک محیط تفریحی باید مسافت زیادی طی کرد. جالب آن که بسیاری از اقداماتی که در سایر کلان شهرها به جهت عدم مزاحمت برای شهروندان در نیمه های شب انجام می شود، در اهواز در شلوغ ترین زمان ها انجام می گیرد و چه وقت هایی از افراد که به هنگام رانندگی در جاده ساحلی به همین دلیل تلف نمی شود. نمود دیگری از این شرایط را می توان شب ها مشاهده نمود که به هنگام جمع آوری زباله خیابان ها چه منظره زشت و زننده ای پیدا می کنند. 

سوال این جاست که اعضای شورای شهر و شهرداران در همه ادوار برای این شهر چه کرده اند؟چه اقدام موثری از آن ها بر جای مانده است؟ وقتی سخن از فاضلاب شهری به میان می آید بحث بودجه و ناتوانی از تامین آن مطرح می شود. اما بازهم این سوال مطرح است که اگر نمی توان فاضلاب اهواز را سامان داد، چرا اقدامی در جهت ساخت مکان های تفریحی، کاشتن درخت و توسعه فضای سبز، بهبود وضعیت جمع آوری زباله ها، زیباسازی مبلمان شهری و... صورت نگرفته است؟ 

نظام مدیریتی در شهر اهواز هم از نظر علمی ناتوان است و هم از نظر سلامت اداری با چالش های جدی روبرو است و پیچیدن نسخه هایی هم چون تزریق بودجه و امکانات در شرایط کنونی مشکلات این شهر را دو چندان خواهد کرد. وضعیت بغرنج مدیریت شهری اهواز می تواند به عنوان یک ملاک و شاخص ما را در ارزیابی نظام برنامه ریزی شهری و مهم تر از آن کارنامه ناموفق شوراهای شهر و روستا یاری کند(در نوشته های بعدی پیرامون این نکته آخر خواهم نوشت).
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار