اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کارنامه آنان که نیستند
آن‌چه نام علی ساری را بر سر زبان‌ها انداخت، وقتی بود که رییس سازمان محیط زیست دولت یازدهم، در حاشیه یک سفر استانی در اسفندماه سال 95 در جلسه شورای اداری استان خوزستان حاضر شد و ساری باوجود آنکه به عنوان نماینده‌ای اصلاح‌طلب، حامی دولت محسوب می‌شد، حاضر نشد وضعیت ناگوار زیست‌محیطی حوزه انتخابیه و مردمی که از آنها نمایندگی می‌کرد را فدای مسائل جناحی کند
شوشان : 
علی ساری، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است. ساری البته در دور نخست انتخابات مجلس دهم جایی بالاتر از رتبه ششم در این حوزه انتخابیه به دست نیاورد اما در ادامه و پس از تداوم حمایت لیست ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان موسوم به «لیست امید» موفق شد با کسب رای همشهریانش راهی پارلمان شود و جالب آنکه هنوز چندی از حضورش در مجلس دهم در مقام وکیل اهوازی‌ها و دیگر مردم این حوزه انتخابیه بزرگ نگذشته بود که عملا به مهم‌ترین نمایندگان مردم این منطقه جنگ‌زده و کم‌برخوردار تبدیل شد.
 
علی ساری که متولد 1355 در شهر رفیع از توابع شهرستان دشت آزادگان است، سال 59 همزمان با حمله رژیم بعث، ناچار شد به‌همراه خانواده خانه و کاشانه خود را ترک گفته و در شهرک بلال که مخصوص آوارگان جنگ بود، ساکن شود. در سال 75، زمانی که 20 ساله بود به عنوان یکی از رتبه‌های برتر راهی دانشگاه صنعتی اصفهان شد و پس از 4 سال تحصیل در رشته مهندسی برق قدرت، موفق به پذیرش در دانشگاه امیرکبیر تهران در مقطع کارشناسی ارشد در ادامه برای گذراندن یک دوره تحصیلی راهی ایتالیا شد و با بازگشت به کشور، علاوه بر مدیریت بر بخش‌های مختلف صنعتی ازجمله نیروگاه پتروشیمی فجر، مشغول تدریس در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور شد.
 
طرح‌ها و پیشنهادها
 نام علی ساری البته در این چهار سال کمتر به عنوان طراح اصلی طرح‌های پارلمانی در رسانه‌ها منتشر شده اما همراهی او با اغلب طرح‌های اصلاح‌طلبانه و اقدامات و پیشنهادهایی که ازسوی فراکسیون امید روی میز هیات رییسه مجلس قرار گرفت، جایگاه او را به عنوان نماینده‌ای مردمی و البته خواهان اصلاحات اساسی در ساختارها و عملکردهای بخش‌های مختلف حاکمیتی تثبیت کرده است.
 
نطق‌ها و تذکرها
 ساری نیز همچون دیگر نمایندگان مجلس در دوران 4‌ساله حضورش در پارلمان، بارها از فرصت ایراد نطق و تذکر بنابر وظایف قانونی خود استفاده کرد و در این راستا با اتکا به اصول تغییرناپذیر خود مبنی بر پیگیری مطالبات موکلانش، به بیان مسائل و مصائب پایان‌ناپذیر مردم مناطق محروم استان خوزستان پرداخت.


نطق آتشين در روز استيضاح وزير اقتصاد و نطق سيل ٩٨
 
پیگیری و نظارت
 با این همه اما آن‌چه نام علی ساری را بر سر زبان‌ها انداخت، وقتی بود که رییس سازمان محیط زیست دولت یازدهم، در حاشیه یک سفر استانی در اسفندماه سال 95 در جلسه شورای اداری استان خوزستان حاضر شد و ساری با وجود آنکه به عنوان نماینده‌ای اصلاح‌طلب، حامی دولت محسوب می‌شد، حاضر نشد وضعیت ناگوار زیست‌محیطی حوزه انتخابیه و مردمی که از آنها نمایندگی می‌کرد را فدای مسائل جناحی کند. چنان‌چه در میان سخنان ابتکار، در مخالفت با سخنان معصومه ابتکار، رییس سازمان محیط زیست که گفته بود، تالاب‌های خوزستان در حال آبگیری هستند و مردم مشغول ماهیگیری در آن هستند، با صدای بلند ضمن اعتراض به این ادعاهای ابتکار از جای برخاست و با فریاد اظهار کرد : «چرا دروغ می‌گویی؟ کجای هور آب دارد که ما نمی‌بینیم؟! کجا مردم خوزستان در حال ماهیگیری در تالاب‌ها و هورها هستند؟»
این جنجال سیاسی البته در ادامه با پادرمیانی حاضران در همان نشست پایان یافت اما از آن پس، نگاه‌ها به این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم تغییر کرد و او تبدیل شد به نماینده‌ای که حاضر نمی‌شود به‌ دلایل جناحی، از حقوق مردم چشم‌پوشی کند. جالب آنکه این نخستین‌بار نبود که ساری اقدام به قطع سخنان یک مقام ارشد دولتی به‌دلیل دفاع از حقوق مردم حوزه انتخابیه‌ اش می‌کرد. چنان‌که آذرماه 95 یعنی چندماه پیش از غائله ساری و ابتکار در جلسه شورای ‌اداری، هنگامی که حسن روحانی رییس‌جمهوری به‌منظور ارایه لایحه بودجه سال 96 کل‌کشور به صحن علنی مجلس آمده بود، ساری به‌ همراه تعدادی از نمایندگان خوزستان امروز در جریان تقدیم لایحه بودجه 96 کل‌کشور در مجلس، سخنان رییس‌جمهوری را قطع کرد؛ آن هم در اعتراض به آن‌چه به عنوان طرح انتقال آب معروف شده بود. اقدامی که در ادامه منجر به ایجاد تشنج در صحن شد و در نهایت با تذکر علی لاریجانی رییس مجلس، فضا دوباره آرام شد تا رییس‌جمهوری سخنان خود را از سر گیرد.
در این میان اما یک مقطع حساس دیگر نیز بار دیگر نام علی ساری را سر زبان‌ها انداخت. زمانی که تعدادی از کارگران هفت‌تپه به‌دعوت مجلس شورای اسلامی از محل سکونت‌شان در مناطق جنوبی کشور راهی پایتخت شده و در میانه راه توسط نیروهای امنیتی از ادامه این سفر بازماندند. ساری اما از آن‌جا که خود را متعهد به پیگیری حقوق بر زمین مانده اقشار ضعیف جامعه می‌دانست، حاضر به سکوت در این رابطه نشد و با پیگیری موضوع، به‌نحوی عمل کرد که در نهایت هم مشکل آن چند کارگری که با برخوردهای امنیتی مواجه شده بودند، مرتفع شد و هم سفر نیمه‌کاره آنها به «خانه ملت» به مقصود رسید.

تحقيق و تفحص از بودجه ريزگردها
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار