اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲

پمپ لجن کش

پمپ های لجن کش از جمله  موتور پمپ های مستغرق سانتریفیوژ هستند که با توجه به نوع الکتروموتور خود در دو دسته لجن کش سه فاز و لجن کش تک فاز قرار می گیرند. این پمپ ها بر اساس نیاز مصرف کننده در جنس های مختلفی از بدنه و پروانه ارائه می شوند. از انواع این جنس ها می توان به استیل، چدن و برنز اشاره کرد. از مهم ترین کاربردهای پمپ لجن کش تخلیه چاه آب، حوضچه ها، رودخانه ها، مخزن استخرها و ... هستند. همچنین انتقال و پمپاژ فاضلاب صنعتی و خانگی و دیگر سیالات دارای ذرات معلق و جامد نیز از دیگر کاربردهای پمپ لجن کش است. این پمپ ها را می توانید با آب، آب و رطوبت، روغن، بیرینگ، سنسورهای حرارتی مجهز کنید که استفاده از هر کدام به شرایط کار پمپ بستگی خواهد داشت.

از دسته بندی های مختلف لجن کش ها بر مبنای شرایط نصب و کار می توان به دو صورت اصلی اشاره کرد:

لجن کش شناور

لجن کش های شناور درجه حفاظتی معادل IP68 را دارا هستند. بطوری که کاملا در سیالات غوطه ور می شوند. این ویژگی موجب خنک شدن موتور در حین عبور سیال از اطراف الکتروموتور می شود و با این عمل جریان موتور را کاهش پیدا کرده و طول عمر و راندمان دستگاه را افزایش می دهد.

توجه داشته باشید که باید الکترو موتور در آب غوطه ور و این الکتروپمپ ها تمام بدنه باشد زیرا در غیر این صورت موتور خنک نشده و احتمال آسیب به عایق موتور بالا می رود و در برخی موارد موجب سوختن موتور می شود.

لجن کش عمودی

این نوع لجن کش بر خلاف لجن کش شناور، الکترو موتور خارج از سیال قرار دارد و بر اساس ارتفاع مورد نظر قابل تنظیم است و پمپ در داخل سیال قرار می گیرد.  می توان این دو قطعه را به وسیله کوپلینگ به هم متصل کرد. به این صورت می توان الکتروموتور را در صورت نیاز به راحتی از آن جدا کرد. این نوع پمپ را در اصطلاح با عنوان پمپ خشک نیز می شناسند.

پمپ کف کش

پمپ کف کش نیز یکی از انواع دستگاه هایی است که با مدرنیزه شدن کارخانه ها و صنایع، وارد بازار شده اند. مهم ترین کاربرد پمپ های کف کش همان لجن کشی است. این پمپ املاحی مانند لجن ها، گل و لای، شن و پسماندهای ریز را از آب خارج کرده و در اصطلاح آن را کف کشی می کند.

پمپ های کف کش را هم از نظر کارکرد و هم از نظر ظاهری تقسیم بندی می کنند. پمپ های کف کش از لحاظ کارکرد به دو دسته رو آب و آب از بغل و از لحاظ ظاهری نیز به دو دسته پروانه نیمه باز و پروانه بسته آنها را تقسیم بندی می کنند.

پمپ کف کش را همچنین با عنوان الکتروپمپ های لجن کش نیز می شناسند زیرا موتورهای الکتریکی پروانه های پمپ را به حرکت در می آورند.

پمپ کف کش درون خود یک موتور الکتریکی دارد. این موتور الکتریکی، انرژی لازم برای جابجا کردن آب های آلوده را با به حرکت درآوردن پمپ ایجاد می کند. توجه به این نکته ضروری است که بدانید عمده فشار لجن خروجی از چرخش پروانه ها ناشی می شود. همچنین بسیاری از افراد از پمپ کف کش در زمینه چاه بازکنی و برای رسوب زدایی چاه استفاده می کنند.

برای اینکه آب به داخل موتور نفوذ نکند، از آب بندی مکانیکی استفاده می شود. جالبه است بدانید جنس پمپ کف کش به نوع کاربرد آن بستگی دارد. برای مثال پمپ کف کش می تواند از چدن، استیل و مواد پلیمری ساخته شده باشد. از چدن داکتیل نیز برای ساخت درپوش، از آلیاژ آلومینیوم برای ساخت پروانه و از فولاد ضد زنگ ۳۰۳ برای ساخت شفت و پیچ ها استفاده می شود. همه ی این مواد موجب می شوند تا پمپ لجن کش یا کف کش در مقابل خوردگی مقاومت داشته باشد.

بوستر پمپ

از بوستر پمپ ها برای افزایش فشار سیال، شارژ کپسول های سیال و جا به جایی سیال با فشار بالا استفاده می کنند. بوستر پمپ ها انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی دریافت می کنند و سیالات دیگر که در حال عبور از آن است خواه مایع باشند یا گاز، انتقال می دهد. با این کار انرژی سیال بعد از خارج شدن از بوستر پمپ افزایش میابد.

می توان کار بوستر پمپ ها را شبیه به کمپرسور گاز دانست. این پمپ از مکانیزم ساده فشرده سازی استفاده می کند. علاوه بر این می توان بوستر پمپ ها را در قالب دو مرحله ای و سه مرحله ای نیز یافت. از این پمپ معمولا در ساختمان هایی که آب فشار کافی و لازم برای رسیدن به طبقات را ندارد، استفاده می کنند. همچنین برای ساختمان هایی که شلوغ تر هستند و مصرف آب بیشتری دارند از بوستر پمپ های دارای دو تا چهار پمپ استفاده می شود. بآ

 

در زمان مصرف آب پایین، تنها بخشی از ظرفیت الکتروپمپ‌ ها و در زمان مصرف آب بالا، از تمامی ظرفیت آن استفاده می ‌شود.

اجزاء و قطعات تشکیل دهنده بوستر پمپ عبارتند از:

شاسی، بخش مکش، بخش دهش، پرشر سوئیچ، کوپلینگ، مجموعه الکتروپمپ‌ ها، تابلو برق و کنترل، لرزه‌ گیر، شیر تخلیه، منبع تحت فشار، پمپ، منبع دیافراگمی، اتصالات اصلی و فرعی، کلکتور‌های ورودی و خروجی

در برخی بوستر پمپ ‌ها از الکتروموتور به‌ عنوان موتور محرک پمپ استفاده می کنند. این الکتروپمپ‌ ها بطور موازی بر روی یک شاسی اصلی قرار می‌ گیرند و به این صورت، تمامی الکتروپمپ ‌های یک بوستر پمپ را تشکیل می ‌دهند.

بوستر پمپ‌ها را می توان بر اساس تعداد پمپ و کنترل فشار، به دسته ‌های زیر تقسیم کرد:

بوستر پمپ تک پمپه، بوستر پمپ با الکترو پمپ پیشرو و بوستر پمپ بدون الکترو پمپ پیشرو.

و همچنین بوستر پمپ‌ ها را می توان بر اساس کارایی نیز به دسته های زیر تقسیم بندی کرد:

بوستر پمپ آب رسانی، بوستر پمپ آتش ‌نشانی، بوستر پمپ دور ثابت، بوستر پمپ دور متغیر، بوستر پمپ سانتریفیوژ، بوستر پمپ چرخ ‌دنده ‌ای و بوستر پمپ رفت و برگشتی نیز از انواع دیگر بوستر پمپ ‌ها هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار