اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۳۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
شوشان - محمدسعید بهوندی :

1) ما ناچار به شکست "کرونا" هستیم. البته اگر "الکی‌خوش‌های همیشگی" بگذارند!
تهرانی‌های عزیز و رهروان شاد همیشه "شمال"، همان جمعیت دهها هزارنفری را می‌گویم که با هر تعطیلی، حتی اگر بر اثر آلودگی هوا، سیل، آتش‌سوزی، زلزله و هر بلای زمینی و سماوی باشد، فوراً باید بساط را جمع کرده و بروند جاده‌ی شمال و "جوج همیشگی" را نوش جان کنند و برگردند، اینبار نیز مثل هزاران دفعه‌ی دیگر گوششان به هیچ هشدار و فریادی بدهکار نیست. این جمعیتی که تا بوده همواره در مسیر نسیم خوشی نشسته و ساز و تنبورشان به راه بوده و دود کباب جوجشان مسیر شمال را پر کرده است، اینبار هم نمی‌خواهند و بعید است که هرگز بخواهند، کرونا را جدی بگیرند. مهمترین و موثرترین روش برای مقابله با شیوع بیماری‌هایی از این دست، رعایت شدید و مستمر بهداشت فردی، توجه جدی به هشدارهای پزشکی و تا آنجا که ممکن است؛ پرهیز از رفتن به محل‌های تجمع و عمومی و کمترین رفت و آمد به بیرون از منزل، مگر به مقدار ضرورت و وجوب بسیار است. هموطنان عزیز! "ما ناچار به شکست کرونا هستیم البته اگر الکی‌خوش‌های همیشگی بگذارند"!.

2) برای مبارزه با "کرونا"، داشتنِ"شهامت" هم واجب است!
مبارزه با انتشار فاجعه‌‌ای که ویروس کرونا هر لحظه در دنیا و کشور ما می‌آفریند، تنها در اجرای توصیه‌های پزشکی توسط مردم خلاصه نمی‌شود. هر چند این بخش مهم پیشگیری از شیوع و گسترش آن خواهد بود. امّا بخش مهم دیگر اقداماتی هست که تنها محتاج شهامت، دلسوزی و مسئولیت‌پذیری سیستم اداره کننده‌ی کشور است:
اختصاص اعتبار مالی چشمگیر برای خرید تجهیزات، ایجاد امکانات، مکانهای مورد نیاز و فراهم نمودن لجستیک قوی و کافی!
محدود کردن کار ادارات در چهار روز هفته و آنهم بصورت شیفتی، به نحوی که نیمی از کارمندان در دو روز و نیمی دیگر دو روز باقیمانده در محل کارشان حاضر شوند و تقلیل ساعت کار آنها حداکثر به ۴ ساعت در روز!
تعطیل کردن تمامی مراکزی که به نحوی باعث تجمع هموطنان می‌شود و یا فعالیّت آنها مانند؛ ورزشگاه ها و باشگاه ها و... قائم به حضور مستقیم تعدادی از مردم است.
بستن تمامی تفریحگاه ها، تفرّجگاه ها، زیارتگاه ها و مکان‌های تجمع سراسر کشور و برخورد شدید و مستمر با متمردین!
رایگان نمودن تمامی هزینه‌های بیمارستانی و کلینکی و دارویی تا بهبودی کامل، برای آنانی که برای نجات از این بیماری در بیمارستانها بستری می‌شوند!

3) کرونا را جدی‌تر بگیریم !
 کرونا واقعیت دارد. ویروس جهش یافته‌ای که بوسیله‌ی بشر سیری ناپذیر قرن بیست و یکم که ادعای انسان‌دوستی‌اش گوش فلک را کر کرده است، تاکنون جان بسیاری را گرفت. بگذریم...! بنظر می‌رسد؛ آنطوریکه می‌بایست اکثریت ملت ما هنوز خطر ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند. مبارزه با کرونا می‌تواند یک مانور سراسری و ملی هم باشد، برای ارزیابی دقیق تمامی آمادگی‌های ما؛ اعم از منابع مادی و تجهیزات و امکانات و همچنین نیروی انسانی ماهر، آموزش دیده و متعهد، عملکرد مدیریت منسجم ملی و از آن مهمتر کیفیّت و کمیّتی که آحاد مردم در تشریک مساعی و رعایت توصیه‌ها و ضوابط از خود نشان می‌دهند. در مسئله‌ای که هم‌اکنون با آن درگیر هستیم، واقعیت این است که آنطوریکه ضرورت دارد، هنوز کلیه دستگاهها با انسجام لازم و همچنین انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی با توان حداکثری بدرستی پای کار نیامدند. بنظر می‌رسد؛ موضوعی به این مهمّی که پای جان انسانها در میان‌ است، کماکان برای برخی از مدیران دستگاههای اجرایی جا نیافتاده و متاسفانه اهمیّت پیدا نکرده است. امّا به فضل پروردگار و همّت عالی ما قادریم با یک مدیریت علمی و قوی با شرکت ۸۳ میلیون ایرانی در یک مانور ملی بزودی هیولای کرونا را از پای درآوریم. 

 4) امید است زین پس راه‌مان را درست‌تر برویم!
پیش از آن حقیقتاً نمیدانم چطور بود! ولی تا یادم هست، در مملکت ما یکبار نبوده که پیش از یک اتفاق و حادثه‌ی ملی آماده بوده باشیم و همیشه چند روز و چند هفته و... از حادثه عقب بوده‌ایم. البته نمی‌گویم که تمام دنیا قادرند تمامی حوادث را دقیقاً پیش‌بینی و کنترل کنند و ما ناتوانیم. بعضی حوادث واقعا غیر‌مترقبه‌اند. ولی قبول کنیم که بعضی حوادث هم هستند، که از قبل وقوع یا حداقل انتشار وسیع، دارای علائمی‌اند. مانند؛ سیل یا همین آنفولانزا یا کرونا وامثالهم! مثلاً؛ وقتی سازمان هواشناسی کشور یا جهانی از هفته‌ها پیش وقوع یک بارندگی و سیل عظیم را در منطقه‌ای اعلام میکند، یعنی؛ میشود با آمادگی با آن مقابله نمود و خساراتش را به حداقل ممکن رساند. یا وقتی یک بیماری در دنیا، منطقه و یا کشور همسایه در حال شیوع و انتشار هست، یعنی؛ می شود با مهیا نمودن تمهیدات لازم و کافی، بسیج امکانات و نیروها و دادن اطلاعات و هشدارهای درست به مردم تا حدود بسیار زیادی آنرا کنترل و مدیریت کرد. همیشه و در همه‌ی حوادث، چه مترقبه و چه غیر آن، آگاهی‌بخشی سریع، شفاف، واقعی و باکیفیّت به مردم و دادن آموزشهای لازم و پرهیز از پنهان‌کاری و کوچک‌نمایی، به میزان بسیار زیادی می تواند به جلوگیری از شیوع آن و کم شدن خطرات، خسارات و هزینه‌های آن کمک نماید. "امید است زین پس راه‌مان را درست‌تر برویم"!.

5)  آیا "کرونا" سراسر شرّ بود؟!
دیروز دوستی بخاطر خلوتی خیابانهای شهر در اثر تاثیر روانی "ویروس کرونا" آزرده خاطر و غصه‌دار بود. گفتم فلانی اتفاقاً یکی از تاثیراتِ مثبت این ویروسِ ناخوانده همین اتفاق است. زیرا؛ متاسفانه بسیاری از ما مردم ایران بدون اینکه کار خاص یا آنچنان ضروری بیرون از منزل داشته باشیم، بارها در این گرانی سوخت، پایین بودن سطح درآمد و بالا بودن هزینه‌های رو به رشد زندگی، که فریاد و شیونمان را همه جا بلند کرده، به هر بهانه‌ای در کوچه و خیابان ها، از میلیون ها اگزوز دی‌اکسیدکربن رها نموده و هی پرسه می‌زنیم. مگر می‌شود؛ ندانیم که با برنامه‌ریزی می توان بسیاری از کارها و خریدهایمان را مثلاً؛ هفته‌ای یکبار یا نهایتاً دو بار انجام داد؟ و کرونای سراسر شرّی که بانی این خیرات هم بود: 
#بسیاری از رفت و آمدهای بی جهت یا غیرضرور ما را در خیابانها و... به حداقل رسانید!
#ما را مجبور کرد تا نشسته و کمی در مورد اهمیّت و ضرورت مدیریت زمانمان فکر کنیم!
#به بهداشت فردی بیشتر توجه نموده و به بعضی خوش و بش‌های سراسر تعارف و زائد پایان دهیم!
#به کوچه و خیابان و محله‌های ما مقداری فرصت و اکسیژن برای تنفس تزریق کرد! و...!
خدایا! به ما همّت، رغبت و انگیزه‌ای عطا کن تا هر چه سریعتر شرّ این میهمان ناخوانده را از سرمان کم کرده، ولی خیراتش را همچنان در اخلاق، رفتار و زندگی‌مان پایدار سازیم!.

6) کرونا و قضیه مسافرت های نوروزی
موضوع بسیار ساده، روشن و همه فهم است و محتاج نوشتن هیچ مقدمه و توضیحی نیست:
#درسراسر کشور امسال حداقل تا پایان فروردین‌ماه چیزی بنام مسافرت و مسافران نوروزی و هر چه به آن مربوط و مرتبط است، "نباید" وجود داشته باشد. حتی در اندازه‌ی یک خانوار در کشور!
#بسیار جای تعجب دارد که چرا تاکنون مسئولین کشور، خصوصاً دستگاههایی که با درمان، مسافرت‌ها، اسکان (آموزش و پرورش و...) و همچنین وزارت کشور و... که مستقیماً با این موضوع مرتبط بوده و مسئولیت دارند، اقدامات و دستورات اولیه را آنگونه که واجب بوده، انجام نداده‌اند. آیا باز هم از حادثه چند روز و چند هفته عقب هستیم؟! آیا باز باید در دل حادثه غرق بشویم و تلفات بدهیم تا اقداماتی بعمل آوریم؟!
#عزیزان‌مسئول تا فرصت هست، بجنبید و هشدارهای لازم را بصورت کامل و صریح و شفاف به اطلاع مردم برسانید تا خدای ناکرده در اثر بی مبالاتی و بی خیالی عده‌ای(همیشه هستند و تعدادشان هم متاسفانه کم نیست!) جاده‌ها، خیابانها، پارکها و مدارس کشور از انبوه‌شان پر نشود و بشود، آنچه نباید می‌شد! بنابراین آقایان و خانمهای مسئول هشدار شجاعانه بدهید تا هیچ خانواده‌ای برای مسافرت نوروز از هم‌اکنون هیچ برنامه‌ریزی نداشته باشد.
#ازبرخی تهرانی های عزیز نیز همه‌ی ملت می‌خواهند؛ نوروز امسال حتماً بی‌خیال "جوج شمال"! بشوند. زیرا؛ سلامتی همه‌ی ما و عبور از بحران کرونا از اوجب واجبات است!
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار