اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
یک جامعه شناس در خصوص علل تفاوت واکنش شهروندان در مواجهه با ویروس کرونا توضیحاتی را ارائه داد.
شوشان: دکتر امیر حسین زندی اظهار داشت: با مثبت شدن تست کرونای بعضی از مسوولان و نمایندگان، جدی شدن موضوع در برنامه های صدا وسیما و مطبوعات و شبکه های اجتماعی خود را نشان داد و اینک در وضعیتی قرار داریم که همکاری و هماهنگی تمام ارکان جامعه از وزارت‌خانه ها تا ادارات محلی و تمام شهروندان را می‌طلبد.

وی افزود: اما در شرایطی که رعایت تمام شهروندان ضرورت دارد با گشتی در شهر با پدیده ای منتاقض روبه رو می شویم؛ با توجه به اینکه هنوزتحقیق علمی برای اینکه بدانیم افراد رعایت کننده و افرادی که در ظاهر توجهی به رعایت ندارند، از چه طبقه و گروه اجتماعی هستند، بسیار سخت است که بتوان تحلیل علمی و مستدلی را ارائه داد.

زندی ادامه داد: از یک سو با شهروندانی که با رعایت توصیه های بهداشتی برای موارد ضروری با ماسک و دستکش به بیرون از خانه پا گذاشته اند و در سوی دیگر با شهروندانی روبه روییم که گویی برای گردش روزانه در یک وضعیت طبیعی به خیابان آمده اند و البته با همکلام شدن با بسیاری از آنها با پاسخ‌هایی مواجه می شویم که نیاز به واکاوی بیشتردارند.

این جامعه شناس بیان کرد: به نظر می‌رسد در کنار این بیماری مسری، جامعه امروز ما از آنومی‌های گوناگون چون احساس بی‌تفاوتی اجتماعی و یا بی‌اعتمادی و ...رنج می برد و با شهروندانی مستاصل و البته بی اعتماد و منزوی روبه روهستیم  که درصورتی که همه تلاش نکنیم که از شرایط اضطراری که به صورت مستمر بر جامعه وارد می‌آید خارج شویم و جامعه به سمت سیر طبیعی حرکت کند، آینده ی روشنی در انتظارمان نخواهد بود و رفته رفته این اضطرار نهادها و ارکان حاکمیتی را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

وی گفت: در همین مدت که جامعه با این ویروس مهلک مواجه شده است، انواعی از بی‌اخلاقی ها را در جامعه مشاهده کرده ایم که هر کدام به تنهایی می‌تواند بر بی‌اعتمادی مردم بیفزاید ،عده ای با احتکار ماسک و الکل مردم را دچار آشفتگی و هراس کرده اند و داروخانه ها و مراکزی که وظیفه فروش این ابزار را داشتند از نبود و نرسیدن ماسک و الکل شاکی هستند.

زندی اضافه کرد: در این میان مردم هستند که با حسی از ناامیدی و ناامنی در یک هراس و بیم و احساس مصون نبودن از تهدیدات بیماری و فقر و.. گرفتار شده اند و این نبود امنیت و احساس خطر از جانب محیط اعتماد را از قبل کمتر و کمتر می‌کند.

این جامعه شناس اظهار داشت:  اینکه در پاسخ به چرایی رعایت نکردن بهداشت به پاسخ‌هایی چون"مگر الان سالم هستیم" یا "کرونا کجا بود، اینهم یه دروغه" و یا  "از کرونا خوب بشم، پراید جونم رو میگیره"  نشان از تاثیر فرآیندها و ساختارهای البته ناکارآمد بر خلقیات و اخلاق اجتماعی مردم دارد.

وی ادامه داد: در جامعه‌ای که وفاق تعمیم یافته وجود نداشته باشد،اخلاق لطمه می‌خورد، فرد نه به فکر سلامتی خود و نه دیگران است، دستکش نمی پوشد و اگر بپوشد به مانند چند باری که طی این سه روز بنده مشاهده کردم آنرا از پنجره ی اتومبیل به بیرون پرتاب می‌کند، یعنی نه احترام به دیگری و نه به محیط زیست.

زندی گفت: از منظر روان شناسی اجتماعی نیز بین سلامت جمعی و سلامت روانی فرد فرد جامعه ارتباط مستقیم وجود دارد و سلامت روانی افراد جامعه زمانی وجود دارد که با دیگران مشارکت داشته و به رفاه همنوعان خود علاقه مند باشند.

این جامعه شناس بیان کرد: غالبا رغبت و تعلق اجتماعی از طریق مشارکت در فعالیت های جمعی و احترام متقابل خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: از رهگذر کنش انتقادی و خرد ارتباطی،لازم است الگوی زیست اجتماعی بهتری را مشق و تمرین کنیم و با تشکیل نهادهای مدنی به دنبال دانش بیشتر، بینش ژرف تر و منش اجتماعی مطلوب‌تر باشیم.

زندی تاکید کرد: باید با سیاست گذاری درست و با اراده‌ای معطوف به عمل به رشد پایگاه اقتصادی و منزلتی شهروندان کمک کرد، با مشارکت همگانی احساس تبعیض بین شهروندان کاهش یابد، با استفاده از نخبگان به اولویت بندی مسایل جامعه پرداخت و روشی علمی صحیحی را برای رسیدن به نتیجه مثبت به کارگرفت.

این جامعه شناس اظهار داشت: ما در جهانی زندگی می‌کنیم که به زعم اولریش بک(جامعه شناس آلمانی)،جهان پرازمخاطره و یا جامعه ی ریسکی است و در چنین جامعه و جهانی باید به علوم و تخصص‌های زمانه اشراف داشته باشیم، واکنش ها و تصمیمات به  موقع باشد وبر اساس انها وضعیت خود را تغییر دهیم.

به گفته دکتر علی احسان پور سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از زمان شیوع ویروس کرونا تا کنون ۶۲ مورد مبتلا در خوزستان به ثبت رسیده که از این تعداد ۱۵ نفر فوت شده اند.

بیماری جدید کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا ۲ هفته دارد و این امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکنند و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان نبینند.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد آخر، تعداد آنها به هفت مورد رسیده‌ است؛ این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌هاست که از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود؛ این ویروس در معمولی‌ترین حالت باعث سرماخوردگی می‌شود و نشانه‌های ابتلا به آن در انسان تب، سرفه و تنگی نفس است.

کرونا مثل سایر ویروس‌های تنفسی است که در افراد دارای نقص ایمنی مانند بیماران دیابتی، دیالیزی و دارای بیماری‌های خود ایمنی می‌تواند خطرناک باشد ولی مرگ‌ و میر آن تاکنون بیشتر از سه درصد مبتلایان گزارش نشده است.
منبع: ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار