اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :
دولت ترکیه بدون آن که مثل دولت چین و ایتالیا مجبور شود، تن به قرنطینه ی شهرها بدهد، بخوبی توانست با خونسردی و تدابیر از پیش تعیین شده زنجیره ی انتقال ویروس کرونا را قطع و مدیریت وضعیت پاندومیک آن را در درون حاکمیت سرزمینی خود، بدست گیرد.

البته، دولت ایران، مثل ترکیه، انگلیس، آمریکا و دیگر کشورهایی که کم و بیش با این بحران دست و پنجه نرم می کنند، راه چین و ایتالیا را نرفت، با این تفاوت، که ایران، به مانند ترکیه، هوشیار،‌ مدبر، چشم بیدار، گوش بزنگ و مبتکرانه عمل نکرد.
ایضا، در مورد مقایسه ایران با  بقیه، اکنون بسیار زود است اگر که بخواهیم قضاوت کنیم، ولی می توانیم با یک بررسی مقایسه ای و یا تطبیقی فی مابین کارکرد دولت ترکیه و ایران به داوری نشست.

به هر طریق، مجموع کارهایی که دولت ترکیه انجام داده بود، سبب گشت تا در زنجیره ی انتقال ویروس کرونا، وقفه ای صورت پذیرد بدین ترتیب توانست دور تسلسل آن را ناقص گرداند تا از این رهگذر، فرصت تجدید قوای اپیدمیک آن را قطع کند.

با این توصیف، ایران، هنوز در نقطه ی عزیمت است و کماکان طرح ابتکاری چشمگیری برای اعمال سیاست های چندگانه ی خود مبتنی بر مجاب کردن مردم به پذیرش قرنطینه ی محدود خانگی  ندارد و همچنان توقع آن دارد تا شهروندان به یک نظم خودانگیخته نیل بر پیشگیری بهداشتی برسند، بدین معنی، که از خانه بیرون نزنند مگر برای کارهای خیلی ضروری، آن هم با رعایت تمام نکات مندرج در پروتکل های بهداشتی، که انجام دقیق این خواسته، از مردم بدلایل مشکلات زیر، دور از انتظار می باشد.

1- قوه مجریه، قضائیه، و سایر ارگان های کشوری و لشکری، تاکنون نتوانستند، طرح مدونی و یا شیوه نامه های منظمی برای انجام فعالیت های حداقلی خود، از طریق تقلیل نفر، شیفت بندی، دورکاری پرسنل و یا سایبری کردن خدمات ادارات و سازمان های زیر مجموعه ی خود ارائه نمایند.

2- بسته های حمایتی دولت در خصوص کنترل فعالیت های مشاغل آزاد، اولا، بسیار ناچیز است و چنگی بدل نمی زنند و صرفا، بخاطر ابراز همدردی و خالی نبودن عریضه، اعطای شدند. دوما، تضمین کننده ی امنیت شغلی آنها نیست . سوما، مکانیزم کنترلی مناسبی در خصوص قرنطینه محدود آن مشاغل نمی تواند باشد.

3- هماهنگی قوای سه گانه با زیر مجموعه های خود در استان ها، برای تنظیم رفتار و ایجاد صدای واحد، برای مبارزه با کرونا، هنوز به صورت جدی شکل نگرفته است.

با این توصیف، کار مبارزه با کرونا خیلی مشکل و عذاب آور پیش می رود و با توجه به وضعیت نامطلوب اقتصادی دولت و عدم درک متقابل مردم از وخامت اوضاع، بدین وسیله نیاز مبرم به یک عزم ملی، صمیمیت و همیاری بی نظیری می باشد، تا ما را از گلوگاه این بحران منحوس، به سلامت عبور دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار