اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
شوشان - محسن فرهادی باجولی :
کرونا به ما درس های زیادی آموخت، آموخت همه سربازهایمان را در یک جنگ و پشت یک خاکریز نچینیم و همه داراییمان را روی یک اسب شرط بندی نکنیم. ما در حوزه صنایع دفاعی جایگاه قابل دفاعی داریم و بر کسی هم پوشیده نیست. اما واقعیت این است جنگ بیولوژیکی را جدی نگرفته بودیم، نمیدانستیم یک ویروسی که نمی توان دید می تواند اینقدر بلا به روزمان بیاورد، دست پاچه شده ایم و هیچکداممان نمیدانیم باید چه کنیم و اگر توصیه های سازمان جهانی بهداشت نبود و یک دست شستن و دست به چشم و بینی نزدن و نهایتا یک قرنطینه خانگی نبود، کجای کار بودیم خدا می داند...

بپذیریم بلد نیستیم چگونه با این بحران برخورد کنیم وگرنه نحوه برخوردمان با قم که اینگونه نبود، بلد نیستیم وگرنه اینقدر اصرار نمیکردیم قرنطینه خانگی ولی بعد از دو هفته گذشته از بحران اعلام کنیم روال کار ادارات به حالت عادی برگردد و همه چیز را عادی نشان دهیم آن هم وقتی مجلسین ما تعطیلند، بلد نیستیم حالا که این بلا نازل شده صدا و سیمایمان چطور باید تولید محتوا کند وگرنه گزارشگرش با ذوق و شوق نمیرفت جلوی مردم و از کسی که خدا پدر و مادرش را بیامرزد هم دستکش پوشیده و هم ماسک و بهداشت فردی را رعایت کرده بپرسد؛« خیلی جدی گرفتی ها!؟»، بلد نیستیم وگرنه اینگونه بیشرمانه با ذوقی سر زده و ناشی از نافهمی نمی آمدید سلفی گونه بگویید «من هم کرونایی شدم»، یا بپذیرید بلد نیستید یا روزی اعتراف خواهید کرد بلد نبودید، ما مردم بدبخت هم که شاهد.

از صدر اسلام تا پیش از کرونا هیچ امام جمعه ای در هیچ جنگی حاضر نشد نماز جمعه و جماعت را برگزار نکند، اگر بنا بر هر دلیل و به هر واسطه ای به کسی می گفتی نباید حرم بروی، نماز مسجد را تعطیل کنید و نماز جماعت برای مدتی نامشخص در هیچ کجای یک کشور اسلامی برگزار نمی شود، باورش سخت و به زبان آوردنش هم خنده دار بود، اما حالا...ای کرونا چه که نکردی...!

کی چون کنون؛ اِپیدمیولوژیست ها را جدی گرفتیم و کجا میدانستیم این دانشیست که به مطالعه نحوه انتشار بیماری ها و عوامل بیماری‌زا، توزیع بیماری‌ها در زمان‌ها، مکان‌ها، نژادها یا فرهنگ‌های خاص یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد، می پردازد و تحقیق می کند. اصلا دانسته یا ندانسته برایمان مهم نبود. اما حالا از ترس کرونا؛ کافیست یک اِپیدمیولوژیست یک ساعت بنشیند و برایمان حرف بزند، مگر خسته می شویم؟

پسا کرونا چه می شود نمیدانم اما کرونا مرزی در تاریخ خواهد شد که همه چیز را به ما قبل و ما بعد خود تقسیم خواهد کرد...
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار