اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
تجزیه و تحلیل حدود ۳۲ هزار از گونه های شناخته شده مهره داران که در زمین زندگی می کنند، نشان داده که نزدیک به ۲۰درصد آنها به طور قانونی یا غیرقانونی در بازارهای جهانی خرید و فروش می شوند
شوشان - جواد الهايي سحر :
آثار و عواقب سبک زندگی جهانیان كم كم خود را نشان می‌دهد. تو گویی این همان کارنامه‌ی اعمال ما در دوزخ است که چیزی را پنهان یا ثبت‌ناشده باقی نمی‌نهد. تامل‌برانگیزتر آنکه توان فناوری و قدرت مخرب آدمی در تخريب زيست كره خود ماجراهایی چون نشان نارنجی که در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت، انفجارات اتمی از هیروشیما تا چرنوبیل و از ناکازاکی تا فوکوشیما، تلاش برای دستکاری ژنتیکی محصولات و تولید تراریخته‌ها، ورود سالانه بیش از ۳۰۰ ماده شیمیایی جدید به کره زمین، زباله‌های فضایی و کثرت ماهواره‌های سرگردان در نیوار، رزمایش‌های مهیب در اقیانوس‌ها و تبعات تغییر اقلیم چه بلایی را برای ساکنان زمین  به ارمغان خواهد آورد؛ بلاهایی که نشانه‌هایش را در ظهور ویروس‌ها و بیماری‌های کشنده‌ای چون سارس، ایدز، ابولا، مرس، کرونا و ... می‌توان رهگیری کرد. بیش از یکصد سال پیش، الکسیس کارل، اکولوژیست نامدار جهان هشدار داده بود: "برای حکومت بر طبیعت، باید از قوانین آن پیروی کرد." کاش درک می‌کردیم آن هشدار و زنهارِ خردمندانه را .

بیش از دو دهه است که اکولوژیست‌ها، آدمی را از خطرات تهاجم به زیستگاه خفاش‌ها برحذر داشته و نسبت به تبعاتِ غیرقابل پیش‌بینی‌اش هشدار می‌دهند. چرا که خفاش‌ها حامل ویروس‌های زیادی هستند که برای خودشان بد نیست، اما در تماس با دیگر جانداران می‌تواند خطرآفرین شوند. مجموعه‌ی کروناویروس‌ها از آن جمله‌اند که پس از چراغانی غارها به بهانه‌ی ترویج گردشگری یا فعالیت‌های معدنی و خروج و مهاجرت ناگزیرِ خفاش‌ها به سرزمین‌هایی که به آنها تعلق نداشتند، شیوع یافتند.

در شماری از استان‌های چین رستوران‌هایی وجود دارند که غذاهایی مانند سوپ خفاش (با سرو خفاش کامل)، سوپ با بیضه‌های ببر و یا سوپ درست شده با گوشت گربه‌های زباد آسیایی عرضه می‌کنند.

مار کبرای سرخ شده، پنجه آب پز خرس، و شرابی که در تهیه آن از استخوان ببر استفاده شده نیز در فهرست غذاهای رستوران‌های گران قیمت به چشم می‌خورد.

در بازار فروش جانوران وحشی مناطق فقیرنشین، موش صحرایی، گربه، مار و بسیاری گونه های پرندگان از جمله آنهایی که با خطر انقراض نسل مواجهند، عرضه می‌شوند.

دکتر بن امبارک، از سازمان جهانی بهداشت معتقد است كه : "ما هیچوقت مانند زمان حال با گونه های حیات وحش و زیستگاه های آنان تماس نداشته‌ایم. در نتیجه شماری بیماری‌های جدید پیدا شده که مرتبط به تماس‌های تازه بین انسان‌ها و ویروس‌ها، باکتری‌ها و انگل‌هایی است که قبلا شناخته نشده بودند."

تجزیه و تحلیل حدود ۳۲ هزار از گونه های شناخته شده مهره داران که در زمین زندگی می کنند، نشان داده که نزدیک به ۲۰درصد آنها به طور قانونی یا غیرقانونی در بازارهای جهانی خرید و فروش می شوند.

این شاید برای نخستین بار باشد که مردم جهان عمیقاً دریافتند تفاوت چندانی بین فقیر و غنی و بین ابرقدرت‌های نظامی جهان و دیگر کشورها در مصونیت از نفوذ کووید ۱۹ وجود ندارد. در حقیقت، هیچ پناهگاه امنی در مقابل این خردترین ذره‌ی خطرناک اما دموکرات و عدالت‌محورِ جهان وجود ندارد؛ چه پناهگاهِ چندین لایه در کاخ سفید، چه مقر فوق سری رهبر روسیه در کرملین و یا عمارت زیرزمینی مستحکم و ضدهسته‌ای رهبر چین در قلب پکن! کرونا به همه‌ی ما ثابت کرد که بشر مغرور به توان فناورانه‌ی خویش در هزاره‌ی سوم تا چه اندازه حتی آسیب‌پذیرتر از اجداد خود در قرن‌های پیش است.

آري هم اكنون که حتی در ایالت واشنگتن آمریکا، یعنی قلب نظام سرمایه‌داری در قدرتمندترین کشور جهان، 

حالا که مردم در دورترین و به ظاهر محفوظ‌ترین قاره‌ی جهان استرالیا به فروشگاه‌ها هجوم آورده‌اند از ترس این ذره‌ی کوچک و نادیدنی؛ 

حالا که مسوولین یکی از سختکوش‌ترین و مقاوم‌ترین مردم جهان ژاپن  المپیک - بزرگ‌ترین رویداد ورزشی/اقتصادی جهان را به تعویق انداخته اند 
و حالا كه نمازهای جمعه و اماکن متبرکه را با ناخشنودی تمام بسته ايم ؛ بیشتر از هر زمان دیگری به كلام گهربار مولانا گوش كنيم كه؛
 این جهان کوه است و فعل ما ندا؛ سوی ما آید، نداها را صدا.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار