اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۷۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
شوشان - نويد قائدی :
اگر خلقت انسان را مانند هرمی تصور کنيد در رأس اين هرم، عالی‌ترین هدف خلقت قرار دارد و در سطح زيرين آن می‌توان بسياری از مفاهيم و ادراكات و اعتقادات و اعمال انسان‌ها را جای داد. جهت ميل به اين مقصد متعالی بايد تمامي سطوح زيرين هرم را به طرز دقيق و زيبايي روی‌هم چيده تا بتوان به قله اخلاق كه همان رأس هرم است نزديك شد.
اين معادله هم می‌تواند ساده فرض شود هم بسيار سخت و پيچيده، اگر رمز آدميت را انسان‌ها كشف كنند طی کردن اين سير و سلوک می‌تواند مسير ساده‌ای باشد در غير اين صورت مسير سخت و نامفهوم و سنگلاخی خواهد بود. از نکات مهم اين است که انسان‌ها بعد از تصميم به حرکت بايد بتوانند در طی مسير اعمال خود را راستايی آزمايي كنند و اين راستايی آزمايی يعنی اعمال و رفتار را دست سنجيدن. سنجش اعمال و رفتار غربال می‌خواهد. در عالم خلقت نزول وحی و خلقت عقل به‌عنوان رسولان بيرونی و درونی می‌توانند انسان را به سرمنزل مقصود هدايت نمايند. عقل همان اول مخلوق عالم است كه خداوند در خلقت و اهميت وجودش و استفاده از آن توصیه‌های بسيار داشته است. پس تفكر و انجام کار‌ عقلانی در مسير حركت انسان مهم‌ترين ركن حركت خواهد بود.
 انسان بايد در طول شبانه روز چند دقيقه را به تفكر كردن بگذراند. تفكر در اعمال و رفتاری كه انجام داده و يا قصد انجام آن‌ها را دارد. اين تفكر بايد به‌دوراز تعصب و احساسات خام و غرض‌ورزی‌های عاميانه صورت گيرد. البته هر فكر و نظری بايد با ترازوی وحی يا همان حقيقت و عدالت سنجيده شود زيرا عقل محدود انسان ممكن است نتواند درستی انجام کار را تشخیص و تمييز دهد. درواقع اگر وحی را قطب‌نما و نقشه مسير هدايت انسانيت خواند اين عقل است كه ناخدا است و بايد بتواند كشتی زندگی را در مسير صحيح حركت دهد.
 بهترين زمان تفكر كردن در اوقات تنهايی و آرامش است. بعد از نماز صبح يا قبل از خواب شب يا در حين گوش دادن به يك موسيقی آرام يا در دل طبيعت از بهترين زمان‌های انديشيدن هستند. انديشيدن به عالم خلقت و دنياي پيرامون، روابط فاميل و بچه‌ها و کاره‌ای روزمره و برنامه‌های آينده و ... در خلال همين فكر كردن است كه انسان می‌تواند خود را قضاوت نمايد و به عمق اعمال و رفتار خود پی ببرد و خود را بيشتر بشناسد و درنهايت خود را اصلاح نموده و بزرگ و بزرگوار و متعالی نمايد و مسير صحيح را تشخيص دهد. يادتان باشد زندگی انسان محل تعارض انديشه‌ و احساس است و احساسات نابجا همان مسير نفوذی شياطين است كه آدمی را به بيراهه هدايت خواهد كرد.
 لذا بايد تلاش کرد در ساعاتی از شبانه‌روز حتماً زمانی را براي تفكر كردن در تمام امور زندگی و رفتاری و اخلاقی اختصاص داد تا بتوان دنيای بهتری برای خود و نزديكان خود مهيا کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار