اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۸
شوشان - عبدالرحمن نیک سرشت :

کرونا، رام شدنی است
تمدن هایی که توانستند از طریق رام کردن حیوانات وحشی به اهلی سازی آنها اقدام نمایند، در نتیجه چرخه ی تولید ثروت خود را سروسامان بخشیدند و از این رهگذر ماندگاری هر چه بیشتری در تاریخ و تمدن بشری داشتند.

الغرض، نوآوری‌های ایرانیان در اهلی کردن جانوران و گیاهان را می توان در نوشتاری از آقای حسن سالاری تحت عنوان «نخستین برجای‌ مانده‌های انسان اندیشمند(Homo sapiens) دید که در طی 100 هزار سال پیش مطرح گردید، بدرستی به این مساله در آفریقا، شرق و غرب جهان به خصوص در خاورمیانه اشاره نمود.

البته، هدف این نوشتار، صرفا، بیان تاریخ تمدن ها نیست، بلکه اشاره به جنبه های نامحسوس بهره مندی نظام جمهوری اسلامی ایران از مزایای چند پیشه ی ناشی از دانش رام کردن کرونا ویروس است، که امروز بوضوح می بینیم، بطور ناخودگاه، به طرف اتخاذ راهبردهای استراتژیک تبدیل تهدید به فرصت به شرح زیر سوق داده می شود.

1- وزارت بهداشت، با سه راهبرد استراتژیک، می تواند به یک نهاد چند پیشه تبدیل شود که بدون تردید با یک مدیریت واحد، قادر خواهد بود که مزایای اقتصادی، اجتماعی، امنیتی و بخش سلامت را کسب نماید.

2- شرکت های دانش بنیان می توانند در این میدان چند وجهی (اقتصاد، امنیت و سلامت) در پدیداری دولت رفاه، از بابت خدمات دهی های ابتکاری و خلاقانه ی خود نقش پذیری اجتماعی و سیاسی بیشتری را از خود نشان دهند.

3- وزارت دفاع در ماموریت جدید، نقش قبلی خود را ارتقاء بخشیده و می تواند قابلیت های فراجتماعی آن وزراتخانه را باز تعریف نماید .


علت فقدان ابتکار عمل ایالات متحده آمریکا در مبارزه با کرونا ویروس چیست!؟
هر چند ایالات متحده برای خود یک ابرقدرتی است که در مسایل نظامی، اقتصادی ، فرهنگی و فنی جزو  نیرومندترین کشور جهان بشمار می رود، اما بدلایل زیر نسبت به دیگر کشورهای در حال توسعه در مبارزه با  کرونا، عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

1- وجود تفکرات تبعیض گرای چند وجهی، که ریشه در تاریخ برتری نژادی آمریکا دارد یعنی همان چیزی که، «مارتین اسکورسیزی» کارگردان آمریکایی در سال 2002، واقعیت آن را در فیلم دار و دسته های نیویورکی به  پرده ی سینما آورد.

 2- هر چند آمریکا، بقول ترامپ و طرفداران خود شیفته اش، "سرزمین امکانات نامحدود” است، اما به همان میزان، ضعف‌های پنهان بسیاری دارد که در هنگامه ی بحرانها، هرکدام شان چون هیولایی(گودزیلا وار) سر از شکاف ها برمی دارند. 

3- شبکه ی تامین اجتماعی آمریکا، دارای ضعف های مزمن است بطوری که بخش بزرگی از جامعه ی آمریکا، که حدود ۲۸ میلیون نفر هستند، از بیمه های درمانی محروم هستند.

4- وجود بیش از دوازده میلیون نفر مهاجر غیر قانونی بدون آدرس و مدارک تشخیص هویت، که در آمریکا سکونت داشته و از ترس ترامپ و طرفداران تبعیض گرایش، راغب به شناسایی نیستند که برای نجات جان خود آفتابی بشوند و کد درمان بهداشتی بگیرند.

5- وجود مشاغل آزاد زنجیره ای مرتبط به هم که با قرنطینه سازی نظام پرداخت دستمزدها در آنها از بین می رود و با طولانی شدن هر چه بیشتر مدت زمان بحران،  سطح زندگی بسیاری از شهروندان آمریکایی به مخاطره می افتد. 

6- وجود ضعف های بنیادین در ساختار بیمه‌های اجتماعی ایالات متحده آمریکا، که به گزارش خبرگزاری آلمان، در پی بحران کرونا ویروس، تنها در سه هفته ی گذشته، بیش از ۱۶ میلیون آمریکایی شغل خود را از دست دادند. پر مسلم است که این تعداد جمعیت را، تنها نمی شود با موعظه در قرنطینه ی داراز مدت خانگی نگه داشت. چون اگر از ابتلاء به کرونا جان سالم بدر برند، اما بدون شک از گرسنگی خواهند مرد.

7- برخوداری از نظام گسترش یافته ی ملیتاریستی در سراسر جهان و مشکلات موجود بر سر راه مصون سازی نیروهای نظامی آمریکا، از انتقال کرونا ویروس در پایگاه های نظامی برون مرزی، که این خود یک دردسر بزرگی را روایت می نماید.

ضرورت گسترش حوزه ی ماموریت سفیران سلامت در استان خوزستان
این گونه به نظر می رسد که آقای دکتر شریعتی نگرانی عمیقی از عدم رعایت طرح هوشمند سازی فاصله گذاری های فیزیکی-اجتماعی  را در استان خوزستان دارد.

بنابراین، بهتر است که خوزستانی ها از تجربه ی موفق گیلانی ها در مبارزه با کرونا ویروس، بهره گیرند.

اوایل هفته، یعنی تاریخ هفدهم فروردین سال  جاری، ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان از 
فعالیت ۳۵۰ هزار سفیر سلامت و۱۲۰۰ بهورز، در پیشبرد طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا ویروس در سطح استان گیلان خبر داد.

دکتر ارسلان سالاری، ریاست دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطر نشان نمود؛ با بسیج ملی در گیلان، با همکاری فرماندهی سپاه و بسیج استان توانسته ایم که این  طرح را در رشت و سایر شهرستان ها، بطور مطلوب اجرایی نمائیم.


برای حل بحران ها در خورستان/ دولت یا شریعتی را تغییر دهد یا دست او را برای عزل و نصب ها، باز بگذارد
انضباط ناپذیری شاخصه ی جوامع توده ای فرمان گریز است، که از جمله استان خوزستان، متاسفانه کم و بیش، به این سمت و سوی نیز میل می نماید.

به هر حال از مجموعه سخنان دکتر شریعتی در مقابله با بحران ها، بویژه در مبارزه با کرونا ویروس این گونه استنباط می شود که تنبلی و ناکارآمدی بعضی از دست اندر کاران محلی و منطقه ای مانع اصلی بر سر راه حل بحران هاست.

به هر تقدیر، همانطور که به عینه می بینیم، همه ی مقامات اعم از دولتی و لشکری بطور فراجناحی از روحانی گرفته تا وزاری کابینه و دیگران، نظرشان در مورد کارکرد دکتر شریعتی مثبت اعلام شده است.

با این توصیف، این سوال برای هر ناظر بی طرفی پیش می آید، که اشکال کار در حل بحران های خوزستان در کجاست.!؟

1- آیا، صرف کارآمدی شخص شریعتی، عامل اصلی برای کار گرفتن از مدیران دولتی به تنهایی کفایت نمی کند.!؟

2- آیا، مدیران دولتی، به این خاطر از شریعتی حسابی نمی برند، چون عدم رضایت و یا ناخرسندی شریعتی از کارکرد آنها هیچ تاثیری در سرنوشت و پایداری شغلی شان ندارد.!؟

3- آیا، مدیران دولتی در خوزستان بطور کلی تنبل و ناکارآمد هستند و ظرفیت و توانایی مدیریتی چشمگیری ندارند.!؟

الغرض، اگر فرض اول درست باشد، پس دولت روحانی باید شریعتی را با تمام شایستگی اش تغییر دهد و استاندار دیگری بر سرکار بیاورد که بتواند از  مدیران فعلی کار بکشد و چنانچه فرض دوم و یا سوم را بپذیرند، پس شایسته است جهت حل بحران های گوناگون در خوزستان، اختیارات ویژه ای به شریعتی تفویض نمایند، که بتواند در سطح محلی و منطقه ای چنانچه هر مدیری با او هماهنگ نبود عزل نماید و شاید با این اقدام همه مدیران حساب کار دستشان بیایید.

ناگفته نماند، که  فراموش نباید کرد، خوزستان استانی بشدت اقتصادی، امنیتی و از همه مهمتر خط مقدم جبهه ی مقاومت است.


فاصله گذاری فیزیکی و توانمندی های هوشمند انفورماتیک
روحانی هم به مانند  ترامپ علاقمند به قرنطینه ی مدل چینی نبود ولی ایشان برعکس ترامپ هوشمندانه سراغ راه و حل های تبادل کالاهای اینترنتی نرفت.
زیرا ترامپ، خیلی مدبرانه از شرکت های آمازون، مک دونالد و سایرین که سابقه ی خوبی در توزیع کالای اینترنتی داشتند بطور علنی کمک خواستند تا از این رهگذر به شکل انفورماتیک، هوشمندانه کاری کند تا بخش کثیری از افراد جامعه، مجبور نشوند بخاطر خرید روزانه از خانه بیرون بیایند.

از قضا، امروز کلیپی دیدم که بعضی از همین شرکت ها در آمریکا، فروش کالای خود را بطور هوشمندانه در صف های اتومبیلی بدون رو در رویی  با مشتریان توزیع می کردند و شاید بعدها هم شاهد تجمعات اتومبیلی مثل دیدن سینما و یا ارکسترهای موسیقی در آمریکا باشیم و یا ابتکارات آنها را در اجرای روش های انفورماتیک دیگر که خیلی پیشرفته تر عملیاتی شوند و از این طریق نیز بتوانند مشکل فاصله گذاری های فیزیکی-اجتماعی را بخوبی حل نمایند.

به هرحال، در کشور ما مسأله ی اصلی این است، که آیا منظور از فاصله گذاری های فیزیکی-اجتماعی هوشمند در واقع چیست.!؟

آیا مردم باید هوشمندانه خود دست به کار شوند و مبتکرانه این طرح ها را عملیاتی کنند، یا این که روحانی و دولتش مثل ترامپ و کابینه اش، هوشمندانه کاری کنند تا این مهم برآورده گردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار