اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
شوشان - سرمقاله  واشنگتن پست :
اهمیت علم در حیات بشر، شاید هیچ روزی همچون امروز برجسته نبوده است. امروز علم برای توقف ترکتازی ویروس مرگبار جدیدی به نام کرونا با تمام توان وارد میدان شده و سخت به چالش افتاده است. هم اکنون گروههای کثیری از محققان خلاق، ثابت قدم و استوار و خستگی ناپذیر دست به کار شده اند بر روی بیشتر از ۱۴۰ واکسن و روش درمان کار می کنند. این تحقیقات پزشکی در ماوراء محدوده شرکتها و مرزهای کشورها در دست انجام است. پیتر مداوار پزشک و نویسنده انگلیسی و دارنده مشترک جایزه نوبل پزشکی در سال ۱۹۶۰میلادی، ویروس را «قطعه ای از یک خبر بد پیچیده شده در زرورق پروتئین» نامیده بود. او در این باره در مطلبی درسال ۱۹۸۳ نوشت: «هیچ ویروسی خوب نیست». امروز هم کلید حل معمای متوقف ساختن کرونا که دنیا را زیرپا گذاشته است، در این باور است که هیچ ویروسی به خودی خود تکثیر پیدا نمی کند. ویروس برای تکثیر شدن باید به بدن یک سلول زنده هجوم بیاورد. تنها امید به ممانعت از حمله ویروس به یک سلول زنده و متوقف کردن ماشین تکثیر آن؛ استفاده از دارو، تزریق واکسن و سایر درمان هاست. پیچیدگی علم در همین موضوع است، نه آن «تغییر دهنده بازی» که ترامپ برای درمان کرونا از آن نام می برد. 

ترامپ می گوید که داروی درمان بیماری مالاریا به نام "هیدروکسیکلروکین" روش درمان کرونا هم هست. اما شفابخشی این دارو برای بیماری کرونا هنوز به اثبات نرسیده است. بطور سنتی کشف یک واکسن و تِست کردن و تولید آن سالها زمان می برد. واکسنی که برای درمان بیماری "ایبولا" که در کشور کنگو اپیدمی شده بود ده سال وقت صرف کرد تا کشف و تولید بشود. در مورد کشف واکسن کرونا؛ هیچکدام از این موانع برطرف نشده است. البته در این زمینه، علم ـغتزخوبی داشته است. چین کل ژِنوم  ویروس را بسرعت با ترتیب و توالی خاص آن مرتب کرده و آن را با کشورهای دیگر به اشتراک گذارده است. (ژنوم؛ همهٔ مادهٔ ژنتیکی یک سلول است و در اصل محتوای ژنتیکی سلول است که شامل "دی ‌ان ‌ای" هسته و میتوکندری است.) 

همزمان در کشورهای مختلف دنیا در سطح دولتی و شرکتها؛ تحقیقات جدید مقدماتی بر پایه اطلاعات جمع آوری شده از منابع باز شروع شده است. اما چه چیزی ممکن است ما را نجات دهد؟ بیشتر از ۷۰ واکسن در دست تحقیق قرار گرفته اند. 

از سال ۲۰۱۷ یک همکاری بین المللی با همراهی بخش دولتی و بخش خصوصی در کشور نروژ آغاز به کار کرده است با نام «ائتلاف برای نوآوری ها برای آمادگی در قبال اپیدمی». این ائتلاف برخی از پروژه های تحقیقاتی را تامین اعتبار می کند. یکی از این پروژه ها، توسط موسسه  "مدرنا آو کمبریج" و "مرکز تحقیقات واکسن انستیتو ملی آلرژی و بیماری های عفونی" راه اندازی شده است. این پروژه دارد سعی می کند در تحقیقاتش از یک ماده ژنتیکی سنتز (ترکیب) شده موسوم به «آران ای مسنجر» استفاده کند. این ماده به بدن کمک می کند ویروس را حین ورود به بدن شناسایی کند و به آن حمله کند. در حالیکه تا به حال روش تثبیت شده این بوده است که با حمله ویروس به سلول، بدن با استفاده از پاتوژن های ضعیف شده یا ذرات پروتئین ویروس حقیقی، آن را هدف قرار می داد. در این روش؛ آنچه که اهمیت دارد دسترسی به تسلسل کل ژنوم است. تحقیقات دیگری هم برای تولید واکسن کرونا در دست انجام است. پایه این تحقیقات بر آن است که کشف کند آیا امکان دارد مواد ژنتیکی را دستکاری کرد تا بتوان با روشی جدید یک واکسن موثر تولید کرد یا نه. دو شرکت در حال حاضر دارند در این زمینه آزمایش می کنند. در این تحقیقات یک قطعه ریز رمز ژنتیکی برداشته می شود و با یک ویروس بی ضرر در هم آمیخته می شود با این هدف که بدن تحریک شود پادتن هایی تولید کند که ویروس را بعد از حمله به سلول تعقبیش کند. 

روش کلی دیگر تولید داروهای ضد ویروس و سایر روشهای درمانی است به نحوی که این داروها و درمانها با مراحل هجوم ویروس به سلول و عفونی ساختن آن و بعد تکثیر ویروس تداخل پیدا کند. برخی دانشمندان به دنبال آن هستند که دریابند داروهای موجود یا واکسنهایی که برای درمان سایر بیماریها مورد استفاده قرار می گیرند و ایمنی شان آزمایش شده است، آیا امکان دارد تغییر کاربری داده شوند و برای ویروس کرونا هم مورد استفاده قرار بگیرند یا نه. 

روش دیگر؛ تولید دارو و روش های درمانی کاملا جدید است. مانند استفاده از پلاسمای بیماران بهبود یافته. از این پلاسما پادتن های حفاظتی مورد نیاز تولید می شود و این پادتن ها برای از بین بردن ویروس در بدن سودمند است. علم، حقیقتی است که امروز جهان با تمام وجود به اهمیت ذاتی آن در حیات بشر ایمان آورده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار