اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۷
پيكر آيت‌الله اميني، دوشنبه در حرم حضرت معصومه(س) به خاك سپرده مي‌شود؛
ابراهيم اميني مشي اعتدالي خود را حفظ كرد، او فقيهي سياستمدار بود و از جمله روحانيون نزديك به آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام به شمار مي‌رفت.
شوشان: «افراد را به ‌دليل اختلاف‌نظر ضدولايت فقيه معرفي نكنيد و نبايد افراد را به صرف اختلافات جزيي با ولي‌فقيه طرد كرد»، اين بخشي از اظهارات مردي است كه روز گذشته و در 95 سالگي بر اثر بيماري جان به جان آفرين تسليم كرد. 

اين اظهارات آيت‌الله ابراهيم اميني نوزدهم دي‌ماه 88 از تريبون نمازجمعه قم بيان شد و اتفاقا از سوي تندروها كه آن روزها به حمايت از رييس‌جمهوري وقت ايران مشغول بودند، تحمل نشد تا جايي كه اين افراد آيت‌الله اميني را كه سال‌ها كنار بنيانگذار و رهبري جمهوري اسلامي حضور داشت و در سمت‌هاي حساسي نيز به فعاليت پرداخته بود، با شعار «مرگ بر ضد ولايت فقيه» بدرقه كردند. 

آيت‌الله اميني در آن جلسه از «آزادي عمل مطلق» آن افراد و «حرمت‌شكني نماز جمعه» انتقاد كرد و فعالان سياسي جمهوري اسلامي نيز پس از آن هر يك به نوبه خود به انتقاد از اقدامات صورت گرفته در جريان نمازجمعه سال 88 در قم پرداختند.

به‌رغم چنين اقداماتي، ابراهيم اميني مشي اعتدالي خود را حفظ كرد. او فقيهي سياستمدار بود و از جمله روحانيون نزديك به آيت‌الله اكبر هاشمي‌رفسنجاني، رييس فقيد مجمع تشخيص مصلحت نظام به شمار مي‌رفت. او در جريان پنجمين انتخابات مجلس خبرگان رهبري نيز در فهرست انتخاباتي «خبرگان مردم» كه به ياران هاشمي اختصاص داشت، قرار گرفت و با يك ميليون و 904 هزار و 524 راي مردم تهران به عنوان نفر نهم اين حوزه انتخابيه راهي خبرگان رهبري شد.

نزديكي او به هاشمي‌رفسنجاني آنقدر بود كه بعد از وفات آيت‌الله هاشمي در پيامي متفاوت بنويسد: «خبر درگذشت و فقدانت را به من دادند.

خدا مي‌داند آنچنان اين مصيبت اندوهبار، جانكاه، ناگوار و دردآور بود كه ساعت‌ها گريستم؛ زيرا برادري بصير، سنگ صبوري مدبر، همسنگري صميمي و يار و رفيقي 60 ساله را از دست داده‌ام... 

خداحافظ رفيق بي‌بديل روزهاي سخت و بحراني ايران! سلام مرا به امام و رفقاي شهيدمان برسان. دور نيست آن زمان كه من نيز به شما ملحق شوم.» همين اقدامات و موضع‌گيري‌هاي سياسي اميني بود كه سبب شد با اعلام خبر درگذشت و البته خاكسپاري‌اش آن هم به‌ صورت خصوصي و نه عمومي، به ‌دليل شيوع ويروس كرونا در ايران، در حرم حضرت معصومه(س) در قم، فعالان سياسي و مسوولان جمهوري اسلامي به تعريف و تمجيد از جايگاه و فعاليت‌هايش
 بپردازند.  

حسن روحاني، رييس‌جمهوري در پيام تسليت خود درباره آيت‌الله اميني مي‌نويسد: «اين فقيه انقلابي و يار ديرين امام و انقلاب با روش و منش اعتدالي و وحدت‌بخش، در عمر پربركت خود علاوه بر تاليفات ارزشمند، مسووليت‌هاي سياسي و اجتماعي مهمي را عهده‌دار شدند و كارنامه ارزشمند و پرافتخاري برجاي گذاشتند.»

اسحاق جهانگيري نيز در پيام تسليت خود «حق‌گويي و صداقت در گفتار و اعتدال و اخلاص در عمل» را از ويژگي‌هاي آيت‌الله اميني برشمرد.سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه نيز در پيام تسليت خود تاكيد كرده كه آيت‌الله اميني «از هيچ تلاش علمي و عملي در دفاع از اصل مترقي ولايت فقيه دريغ نكرده» است. 

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي نيز در پيامي جداگانه ضايعه درگذشت آيت‌الله اميني را سخت توصيف و تاكيد كرده كه «همه ‌جا و همه ‌وقت در موضع عالمي ديني و شخصيتي انقلابي و مردمي ظاهر شدند و همه‌ وزن وزين خود را در حوادث اين ساليان در كفه‌ حق و حقيقت و دفاع از آرمان‌هاي اسلام و انقلاب نهادند.»

احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان و صادق آملي‌لاريجاني، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در پيام‌هايي جداگانه درگذشت آيت‌الله اميني را به رهبري، شاگردان، خانواده و تمامي دوستداران آيت‌الله ابراهيم اميني تسليت گفته‌اند. 

سرلشكر باقري، رييس ستادكل نيروهاي مسلح نيز در پيامي جداگانه با اشاره به فعاليت‌هاي آيت‌الله اميني براي مقابله با رژيم گذشته نوشته است:«اين عالم رباني يكي از عالمان توانمند در صحنه مبارزات انقلاب اسلامي و ايفاگر نقش‌هاي موثر در همراهي با معمار كبير انقلاب اسلامي و مبارزه با رژيم پليد پهلوي بود كه همواره حركت در مسير آرمان‌هاي انقلاب و نظام را در انديشه و عمل مجاهدانه و خالصانه خود جست‌وجو مي‌كرد.»
منبع: اعتماد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار