اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۰۹۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۵
لک لک های روی دکل مخابراتی شاه آباد دزفول به کمک نیاز دارند.
شوشان - ندا سعادتی‌نسب:

مسئولین اداره مخابرات و اداره محیط زیست دزفول  و دوستداران محیط زیست، حمایت کنند 

با آمدن فصل بهار، شاهد  از  راه رسیدن  پرندگان زیادی  به شهر و لانه سازی و تولید مثلشان هستیم.  یک نوع از  این پرندگان  لک لک ها هستند که برای آشیانه سازی و تولید مثل به اطراف دزفول می آیند. از جمله آنها  یک جفت حاجی لک لک است  که به منطقه شاه آباد دزفول آمدند و روی دکل مخابراتی آن در حال آشیانه سازی هستند ولی بعلت نامناسب بودن مکان و فروریزی آشیانه، احتمال کوچ آنها وجود دارد.

حاجی لک لک ها از گونه های کمیاب هستند که باید با حمایت  ارگانهای موردنظر و همچنین کمک دوستداران محیط زیست، از انقراض آنها جلوگیری بعمل آید.

 سالیان سال است  که  اهالی دزفول شاهد حضور و آشیانه کردن لک لک های زیادی  درشهر و  اطراف آن بوده اند ولی امروزه از آنها فقط تعداد کمی  باقی  مانده که در باغی که موسوم به باغ لک لک هاست، بر روی درختان خشکیده لانه دارند.

این باغ  با مساحت پنج هکتار در جاده روستای بن جعفر واقع شده که از ۵۰ سال پیش زیستگاه انواع لک لک ها  و دیگر پرندگان بومی است که  به مرمت، حمایت و نگهداری بیشتری نیازمند است.

 این باغ  چند سال پیش بخاطر اینکه مالک آن در خارج از کشور بسر می برد و  باغبان و آبیار آن،فوت شدند  در حال تخریب شدن بود و با پیگیری اداره محیط زیست که خواستار جلوگیری از تخریب آن بود، دوباره  به همین شکل باقی ماند ولی بنظر می رسد که هنوز نیازمند پیگیری های جدی تر و حمایت بیشتر است و نباید به حال خود رها شود. 

ساماندهی باغ لک لک ها در انتظار یک همت دیگر است.

یکی از اهالی قدیمی‌ دزفول که حدود ۵۰ سال است لک لک ها را در این شهر دیده  با لحن کلامی غم انگیز که در آن متوجه دلتنگی اش برای حاجی لک لک ها می شوی، می گوید: تا 10 سال پیش آنها در کنار اهالی در شهر زندگی می کردند.لک لک های بی آزار بر درختان، پشت بام ها و روی پایه های برق آشیانه می ساختند و آواز می خواندند.آنها به سرعت با انسان ها دوست و مردم با دیدن آنها خوشحال می شدند.

در سال هایی نه چندان دور، در باغ های مرکبات  در اطراف  شهر دزفول   لانه هایشان را روی دیوار باغ های وسیع مرکبات بنا می کردند .این پرندگان به نوعی نگهبان باغ بودند و هنگام ورود افراد با سر و صدای زیاد که از بر هم زدن منقارهایشان به وجود می آوردند، صاحب باغ را از حضور غریبه ها آگاه می کردند.

حالا از تمام آن لک لک ها در دزفول تنها  لک لک های این باغ باقی مانده اند که بر روی 12 درخت اکالیپتوس خشکیده آرام می گیرند.آنها هر سال پس از بازگشت از سفر و همزمان با نو شدن طبیعت آشیانه های قدیمی را نونوار و برای تخم گذاری تر و تمیز می کنند. 

یکی از مهمترین اقدامات حفاظتی برای لک لک‌های سفید (White Stork) مراقبت از آشیانه‌های محدود آنها است. اقدام دیگر فراهم کردن مکان‌های جدید برای آشیانه‌سازی است.

حاجی لک‌لک‌ها پرندگانی هستند که معمولا نزدیک به جوامع انسانی زندگی می‌کنند. همچنین روی درختان کهنسال، پشت بام‌ها، دکل‌های مخابرات و برق آشیانه می‌سازند و از این رو، توجه به آرامش و آسایش آنها و جلوگیری از تعارضات آنها با انسان برای حفاظت این پرندگان زیبا ضروری است.

جامعه و اداراتی مانند اداره  برق و مخابرات می‌توانند با ایمن‌سازی سیم‌های برق در آن مناطق و همچنین افزودن طبقات دست‌ساز، زمینه را برای افزایش آشیانه‌های حاجی لک‌لک‌ها فراهم کنند و به عنوان ادارات دوستدار محیط زیست به جامعه معرفی شوند....

یکی دیگر ازاین  اقدامات، ساخت دکل های مصنوعی در اطراف باغ لک لک ها و افزودن آشیانه های فعال است. 

حضو لک لک های سفید و مشاهده آشیانه های آنها  از جاذبه های گردشگری استان خوزستان است. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار