اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
صیادان غیرمجاز به این صورت از این روش استفاده می‌کنند که تور خود در جایی از دریا ثابت کرده تا ماهی‌ها به صید بیفتند. اگر دریا طوفانی باشد آنها مجبور به بازگشت به ساحل هستند، اما تور ثابت شده در محل می‌ماند و ماهیانی که به تور می افتند، می‌میرند و بلااستفاده می‌شوند.

شوشان: صیادان خوزستانی بعد از رفع نسبی محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا که منجر به کاهش چشمگیر صید و به خطر افتادن معیشت‌شان شده بود، حالا با مشکلی دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند که علاوه بر ابعاد اقتصادی، خسارت‌های محیط‌زیستی هم به دنبال دارد. 

صیادان در استان‌هایی که صید و صیادی یکی از راه‌های اصلی تامین معیشت شهروندان است، همواره نسبت به فعالیت صیادان غیرمجاز گلایه داشته‌اند. 

به فراخور هر استان انواعی از صید غیرمجاز از صید ترال گرفته تا استفاده از شوکر معمول است که ذخایر دریایی را به شدت تهدید می‌کند. در خوزستان از چند سال پیش روشی با عنوان «صید لنگری»  به کار گرفته می‌شود که به اذعان صیادان این منطقه نان صیادان مجاز را آجر کرده است.

ناخدا مصطفی محمدیان نژاد، از صیادان خوزستانی با گلایه از رواج این نوع صید در خوزستان می‌گوید: صیادان غیرمجاز به این صورت از این روش استفاده می‌کنند که تور خود در جایی از دریا ثابت کرده تا ماهی‌ها به صید بیفتند. اگر دریا طوفانی باشد آنها مجبور به بازگشت به ساحل هستند، اما تور ثابت شده در محل می‌ماند و ماهیانی که به تور می افتند، می‌میرند و بلااستفاده می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: این نوع صید تبعات زیست محیطی زیادی دارد و علاوه بر این بر کار صیادان تاثیرات منفی می‌گذارد، آنقدر که می‌توان گفت هر تور لنگری نان ۲۰ صیاد را می‌برد. صیادان غیرمجاز که اقدام به چنین کاری می‌کنند حتی دریا را روی صیادان دیگر می‌بندند و به این صورت جایی را برای خود قرق می‌کنند.

معیشت صیادان به خطر افتاده است

غلامرضا دهقانی (رئیس اتحادیه صیادی خوزستان) درباره این روش غیرمجاز صید می‌گوید: چند سالی است که روش صید لنگری در خوزستان باب شده است و از آنجا که این نوع صید مستلزم تملک قسمتی از دریاست، عملا مشکلات زیادی ایجاد کرده است.

او توضیح می‌دهد: آب‌های خوزستان محدود است و اگر قرار باشد قسمت‌هایی از آن به تملک در بیاید، عملا صیادان دچار مشکلات زیادی می‌شوند. البته صیادان غیرمجازی که این نوع صید را انجام می‌دهند گاه به عمق دریا می‌روند و اقدام به صید می‌کنند.

رئیس اتحادیه صیادی خوزستان با تاکید بر اینکه صیادان غیرمجاز معیشت صیادان را به خطر انداخته‌اند، بیان می‌کند: سال گذشته در چند نوبت و به صورت موقتی مانور‌هایی برای برخورد با صیادان غیرمجاز و روش صید لنگری برگزار شد. مدتی این صید کم شد، اما دوباره شاهد فعالیت غیرقانونی این صیادان بودیم.

او می‌گوید: صیادان در خوزستان در ماه‌های اخیر با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بوده‌اند. شیوع کرونا باعث کاهش تقاضای ماهی و کاهش صید شد و اکنون که به صورت نسبی برخی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برداشته شده، خواهان رفع مشکلات جامعه صیادان هستیم.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار