اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
شوشان - ملک محمد مکوندی:
 
ویروس کرونا به صورت یک اپیدمی ، دنیا را فرا گرفته است این ویروس علاوه بر جان انسانها ،به نان آنها هم رحم نکرده و اقتصاد دنیا را تحت تاثیر قرار داده و دچار یک سر در گمی نموده است.

سردر گمی اقتصادی ناشی از کرونا، در اقتصاد ایران هم بروز کرده و مجموعه شاخص های اقتصادی ، اعم از تولید ناخالص داخلی ،تولید ناخالص ملی ،نرخ اشتغال و افزایش بیکاری ،تورم، رکود ،نقدینگی نرخ رشد اقتصادی ، نرخ سرمایه گذاری، سیستم عرضه و تقاضا ،فعالیت واحدهای تولیدی و خدماتی را تحت تاثیر قرار داده است. 

اقتصادی که تازه خود را با تحریمها وفق میداد، گرفتار تبعات شیوع این ویروس گردید.

در این شرایط، یک کرونا مانده و دنیایی از دغدغه ها و تصمیم گیریها که بالاخره جان مهمتر است یا نان ؟

انتخاب هر کدام از این دو مقوله دارای پیامدهای خاص خود است.

اگر در اوضاع فعلی اقتصادی  جان را انتخاب کنند یعنی تمام تلاش خودرا در جهت کنترل ویروس بکار برند باید منتظر  پیامد های ناگوار ان باشیم کرونا در این شرایط به اشتغال،تولید و بعد از ان به تورم حمله ور میشود، بیکاری به اوج میرسد و مراکز تولیدی و خدماتی که دست به عصا می روند و نیم بند فعالیت می کنند، بطور کامل از بین خواهند رفت شرایط اقتصادی پسا کرونا طوری در حال رقم خوردن است که حتی کشورهای توسعه یافته را هم نگران کرده است.

براساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس ،اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹حتی بدون توجه به مشکل ویروس کرونا با کسری بودجه مواجه خواهد شد

این مرکز اظهار نمود اقتصاد ایران  با کاهش شدید درآمدها مواجه شده است و این در حالی است که هزینه ها نمی توانند متناسب با آن، کاهش یابند.

کرونا، مشکل کسری بودجه سال ۱۳۹۹ را بشدت تشدید خواهد کرد.

دولت با افزایش هزینه ها از جمله افزایش هزینه های بخش سلامت و درمان با شیوع ویروس کرونا و هزینه های حمایتی برای فاصله گذاری اجتماعی، مواجه است، ناچار است به منظور جبران زیان های ناشی از فاصله گذاری اجتماعی بر فعالیتهای اقتصادی، و به تبع آن کاهش زیان های رفاهی خانوارها، هزینه های حمایتی خود را افزایش دهد.

تصویب بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی وهزینه کردن آن،  برداشت یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی در راستای سیاستهای حمایتی دولت است  
ازطرفی دولت، با کاهش درآمد مواجه است.

در بهترین شرایط قیمت نفت برای سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ الی ۳۰ دلار به ازای هر بشکه تخمین زده میشود،این به معنای نصف شدن در امدهای نفتی ایران در سال ۹۹ نسبت به سال۹۸ است‌. دراین روند در امد مالیاتی دولت هم بشدت کاهش می یابد، چرا که اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۹ با رکود مواجه خواهد بود، افت تقاضای ناشی از ویروس کرونا، سبب کم شدن تولید و در نتیجه کاهش درآمدهای مالیاتی دولت میگردد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار