اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
یکپارچه سازی شرکت های آبفا روستایی و شهری:
شوشان / میثم فروغی نیا: بر اساس مصوبه هیات دولت در نهایت تصمیم بر آن شد تا طرح یکپارچه سازی یا همان ادغام انجام شده و شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی در قالب یک شرکت تحت عنوان شرکت آب و فاضلاب هر استان را تشکیل دهند.

چارت سازمانی آنچنان که باید مشخص نیست اما بر اساس گفته های وزیر نیرو، مدیرعامل شرکت مهندسی آبفا کشور و معاونت منابع انسانی شرکت مهندسی، طرح، طرح خوب و راهگشایی است. 

اصل طرح بر پایه مدیریت منابع آب کشور بنا نهاده شده و در ادامه به سایر مشکلات مالی که بخصوص در شرکت های تمام دولتی آبفا روستایی وجود دارد خواهد پرداخت و تا حد زیادی آن را کاهش می دهد.

در حال حاضر حق فروش آب در سطح روستاها بسیار ناچیز است که البته با عدم پرداخت شرایط را برای آبفا روستایی سخت تر هم می کند و این موجب می شود تا این مجموعه بکلی چشم امید به اعتبارات دولتی داشته باشد، در غیر اینصورت در کلیه امورات خود از جمله پرداخت حقوق و مزایای کارکنان نیز خواهند ماند و این نمونه عینی است که طی سالیان اخیر همواره در رسانه ها نیز به آن پرداخته شده است.

آبفا روستایی خوزستان، درآمد ماهیانه از فروش آب بها 1 میلیارد و 500 میلیون تومان است، این در حالی است که تنها حقوق کارکنان این شرکت تا مرز 10 میلیارد می رسد. بنابراین تنها راه حل جبران این کمبود پرداخت اعتبارات از سوی دولت است، اما طی سالیان اخیر همواره شاهد تاخیرهای مکرر و چند ماهه بوده ایم که منجر به اعتصاب و تجمع از سوی کارکنان این شرکت شده است.

آبفا شهری استان و اهواز شرایط مالی نسبتا بهتری دارند، درآمد ماهیانه آنها تا مرز 10 برابر آبفا روستایی خوزستان نیز می رسد، بنابراین یکی از مهمترین اهداف طرح یکپارچه سازی یک کاسه سازی کلیه درآمدهای حاصل از فروش آب است. 

ضمن آن، دولت متعهد شده تا اعتبارات ویژه و عمرانی مناسبی نیز تخصیص دهد تا دغدغه پیشرفت فیزیکی پروژه های آبرسانی به شهرها و روستاها، حقوق و مزایای کارکنان، تعهدهای مالی به بازار و پیمانکاران، تعهدهای مالی به بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی و ... زین پس در پایین ترین سطح قرار گیرد.

شرکت آبفا روستایی خوزستان در بدترین وضعیت ممکن مالی قرار دارد، این واقعیتی است که بر کسی پوشیده نیست، حقوق نیروهای طرحی تا مرز 4 ماه عقب مانده است، حقوق آبداران و نیروهای پیمانکار تا مرز 8 ماه عقب مانده است، حق بیمه تامین اجتماعی از سال 97 پرداخت نشده، بخش عظیمی از مطالبات پیمانکاران بر زمین مانده و حق بیمه تکمیلی درمان نیز تا آن میزان پرداخت نشده که دفترچه ها فاقد اعتبار شده و هیچ گونه خدماتی از سوی طرف های قرارداد ارایه نمی شود، حال تصور کنید، حقوق دریافت نکرده اند و برای کوچکترین بیماری می بایست هزینه کنند! معادله ای که جز با تخصیص اعتبار حل نخواهد شد.

در ظاهر و در مباحث عامیانه اینگونه تصور شده که 1800 نیروی آبفا روستایی به آبفا شهری استان منتقل می شوند و آبفا شهری می بایست کلیه مطالبات برجای مانده را پرداخت کند؛ درست است، اما کلیه تاسیسات آبرسانی روستایی، ابنیه، لوله ها، مخازن، الکتروپمپ ها و هرآنچه که تا کنون در سطح روستاهای استان احداث و راه اندازی شده، به مالکیت آبفا شهری استان درخواهد آمد که ارزش چند هزار میلیاردی دارند. 

لیکن این طرح حداقل برای استان خوزستان، بواقع طرحی راهگشاست، چراکه می تواند اولیه ترین نیاز و مشکل کارکنان خدوم و جهادی آبفا روستایی را کاهش دهد و دیگر بشکل فصلی حقوق خود را دریافت نکنند.

البته انتظار می رود، مسوولین وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، دقیقا مطابق به قول هایی که داده اند و طرح را چون باغی سبز نمایان ساخته اند، عمل کرده و از هرگونه کاهش در خدمت رسانی به روستاها، ریزش و تعدیل نیرو، کاهش حقوق و ... خودداری کنند، چراکه بسیاری از کارکنان در این مجموعه استخوان خورد کرده اند و شرایط سنی شان به گونه ای است که دیگر هیچ مجالی برای تغییر شغل و یا تکاپو برای بکار گرفته شدن در شرکت یا سازمانی دیگر را ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار