اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۹
شوشان - ولی‌الله شجاع پوریان:

دکتر محمود صادقی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم، حقوقدان، استاد دانشگاه و سیاستمداری متعهد است. صادقی در سال 1341 در الیگودرز متولد شد و با تحصیل در رشته حقوق در دانشگاه‌های تهران و تربیت مدرس، سوابق حوزوی خارج فقه و اصول در حوزه علمیه قم را نیز دارد. او فرزند محمدحسین صادقی از روحانیون مبارز، انقلابی و سیاسی است و به عنوان فقیه، مجتهد و نماینده دوره اول مجلس بود؛ او علاوه بر افتخار شاگردی در محضر امام خمینی(ره) در محضر اساتید بزرگ حوزه و آیات عظام بروجردی، اراکی، نجفی مرعشی و گلپایگانی به تحصیل پرداخت.

 متاسفانه در ادوار مختلف مجلس به دلایل متعدد از جمله نظارت‌های ناصحیح و سلیقه‌ای و نگرانی نمایندگان مجلس به ویژه در پروسه بررسی تایید صلاحیت‌ها برای ادوار پیش رو، تعداد نمایندگانی که با حریت، صداقت و سلامت به رسالت واقعی خود می‌پردازند رو به کاهش بوده است. به واقع نمایندگان مجلس به تدریج و حسب تجربه دریافته‌اند اگر در برابر گلوگاه‌های فساد ایستادگی کنند، از حقوق مردم دفاع کنند، نطق‌های چالشی و نقادانه داشته باشند، دارای مواضع صریح و شفاف باشند و وارد معامله - و نه تعامل‌های سیاسی- نشوند، امکان حضور در دوره‌های بعدی را ندارند.

در چنین روزگاری، محمود صادقی درخشید و به چهره‌ای ماندگار در مسیر استیفای حقوق ملت و ایفای نقش واقعی نماینده مجلس تبدیل شده است. او گرچه پیش از مجلس دهم به عنوان شخصیتی کمتر شناخته شده توانست صلاحیت ورود به مجلس را پیدا کند، اما از همان ابتدا نشان داد در این مسیر نه ترسی از ردصلاحیت دارد و نه از مجلس برای خود جیبی دوخته است. مواضع جسورانه او در دفاع از حقوق ملت و مبارزه با فساد از گزاره‌های امیدبخش و قابل تحسین در مجلسی بود که نه تنها در راس امور نبود، بلکه در جریان بسیاری از امور مهم کشور هم نبود و تعداد زیادی از نمایندگان آن خود در منجلاب فساد و رانت، شرافت انسانی خود را از دست داده‌اند.

نام صادقی به عنوان نماینده‌ای مسلمان، انقلابی، مردمی، ضدفساد، آزادی‌خواه، صریح‌اللهجه و عاری از منفعت‌طلبی، عافیت‌طلبی، قدرت‌طلبی، ثروت‌اندوزی و به مثابه یک اصلاح‌طلب واقعی در تاریخ ایران‌ ثبت خواهد شد. صلاحیت محمود صادقی برای انتخابات مجلس یازدهم بدون داشتن پرونده مالی یا رانت‌خواهی تایید نشد! ابهامی بزرگ برای افکار عمومی و علامت سوالی که در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان قضاوت خواهند کرد که چرا معدود چهره‌های شجاع و پاک‌دست مجلس صلاحیت حضور در مجلس را پیدا نمی‌کنند؟ چنین تصمیماتی با کدام مبانی دینی و انقلابی ما سازگار است؟ آیا تشکیل مجلسی بدون حضور مطهری‌‌ها و صادقی‌ها و دیگر آزاداندیشانی که در هر دوره حذف شده‌اند، جایی برای تاثیرگذاری مجلس و ایجاد مشروعیت و مقبولیت باقی می‌گذارد؟

محکومیت اخیر محمود صادقی به 21 ماه حبس، پاداش شایسته و مناسبی به سلامت و پاک‌دستی ایشان نبود، هرچند صدور حکم علیه ایشان منطبق بر موازین قانونی و شاکیان خصوصی و مدعی‌العموم اعلام شده است، اما تقارن صدور رای با پایان مسئولیت صادقی در مجلس‌‌، اگر یک خطای استراتژیک نباشد، یک بی‌سلیقگی است که بازتاب خوبی در جامعه ندارد و این فضا را در اختیار معاندان نظام قرار می‌دهد که گویی محمود صادقی به دلیل اعلام مواضع متفاوت خود در کسوت نماینده مجلس و بر خلاف مصونیت سیاسی مستوجب چنین عقوبتی شده است. محمود صادقی فرزند این انقلاب است و چنانچه خود بارها تاکید کرده هیچ زاویه‌ای با انقلاب و رهبری ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار