اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان:
رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان گفت: بالغ‌بر دو میلیون هکتار مرتع در خوزستان وجود دارد و اصلاح طرح‌های مرتع‌داری قدیم با ورود پروژه کشت گیاهان دارویی در دست اقدام است.
حاجی عالی محمدی اظهار کرد: در منابع طبیعی پنج وظیفه سازمانی حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری را داریم که در هر حوزه شاخص اصلی آن حفاظت از ظرفیت‌های موجود منابع طبیعی و بعد حرکت به سمت احیای منطقه است.

وی با اشاره به اینکه یکی از مقوله‌های مهم مدیریت مراتع است، افزود: مرتع‌داری، علم و هنر اداره کردن اکوسیستم‌های مرتع است که از یک طرف بهره‌برداری بهینه برای تولید علوفه و محصولات فرعی انجام شود و از طرفی برای استفاده بهره‌برداران روستایی و عشایری از این منابع (با حفظ آب، خاک و گاهی برای آیندگان و جلوگیری از تخریب آن) مفید است.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان خبر داد: در خوزستان دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار مرتع داریم که بهترین متولیان حفاظت و بهره‌برداری خود مردم هستند.

عالی محمدی در ادامه گفت: برای اجرایی شدن اهداف سازمانی نظارت‌های لازم را در راستای رعایت اصول مرتع‌داری و جلوگیری از تخریب مرتع استان داریم.

وی با اشاره به اینکه اولین گام ممیزی است، یادآور شد: برای ایجاد زمینه مشارکت مردم بر اساس قوانین در هر عرصه و پلاک ابتدا باید بهره‌برداران اصولی را شناسایی کنیم.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان افزود: در حقیقت مجموعه اقدام‌های را برای شناسایی بهره‌برداران ذی‌حق انجام خواهد شد و در گام بعدی برای مدیریت مراتع نیز صدور پروانه چرای دام را انجام می‌دهیم.

عالی محمدی با اشاره به اینکه بعد از صدور پروانه نیز طرح‌های «مرتع‌داری» را خاص افراد مرتع‌دار اجرا می‌کنیم، گفت: طرح‌ها بر اساس کتابچه (نگارش آن بر اساس توان سرزمینی، نوع پوشش گیاهی و شرایط اقلیمی انجام شده است) برای هر پلاک در مناطق مرتعی تدوین و در کمیته فنی تصویب می‌شود و در نهایت در قالب قرارداد با مجریان و بهره‌برداران ۳۰ ساله (کمتر یا بیشتر) در قالب «مرتع‌داری» واگذار می‌کنیم.

وی اضافه کرد: طرح‌های مرتع‌داری را با پروژه‌های مختلف از جمله قرق، بوته کاری و بذرپاشی در عرصه‌های منابع طبیعی از طریق تسهیلات صندوق توسعه انجام می‌دهیم.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه طرح‌های «مرتع‌داری» برای رفع مشکلات این حوزه تدوین شده است، بیان کرد: یکی از مشکلات موجود تعداد بالای دام‌هاست که بیش از توان مرتع چرای خود را دارند؛ وقتی تعداد بهره‌برداران بیش از توان سرزمینی باشد آن وقت چرای بیشتر دام‌ها منجر به تخریب مرتع و خاک می‌شود.

عالی محمدی با تأکید بر اینکه باید تعادل به دام و طبیعت به وجود آید، ادامه داد: برنامه‌ریزی مثلثی برای انسان، دام و طبیعت بهترین برنامه در دستور کار است که در قالب پروژه‌های مرتع‌داری و مرتع کاری به یک تعداد مشخص دام و دامدار بهینه برسیم تا تعادلی بین ظرفیت مراتع و بهره‌برداران ایجاد شود.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان افزود: معمولاً طرح‌های مرتع‌داری درآمد کمی دارند و باید برای اقتصادی شدن آن اقدامی انجام دهیم. بنابراین برای قبل، حین و بعد از بهره‌برداری از مرتع برنامه مشارکت گرفتن از مردم را داریم.

وی با اشاره به اینکه «توسعه پایدار» زمانی تضمین می‌شود که با مشارکت مردم انجام شود، عنوان کرد: یکی از پروژه‌هایی که از سال قبل شروع شده اقتصادی کردن مراتع با تکیه بر تولید گیاهان دارویی است.

عالی محمدی ادامه داد: مراتع دشتی و قشلاقی، مناطق کوهستانی و ناحیه رویشی میان‌بند خوزستان انواع گونه‌های دارویی را دارند که برای آنها پروژه‌های مرتع‌داری خوبی را طراحی کردیم تا کمکی برای اقتصاد خانواده عشایری و روستایی باشد.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان خبر داد: اصلاح طرح‌های مرتع‌داری قدیم با ورود پروژه کشت گیاهان دارویی و همچنین تهیه طرح‌های مرتع‌داری جدید برای ممیزی‌های فاقد طرح دو کار مهم در دست اقدام خوزستان است.

وی با اشاره به اینکه با بوته کاری، کپه کاری و قُرق به احیا و افزایش علوفه طرح‌های مرتع‌داری کمک می‌کنیم، بیان کرد: در ۹ شهرستان، ۱۱ حوزه و ۱۳ سامان عرفی (طرح مرتع‌داری) پروژه‌های بوته کاری قُرق و بذرکاری را با اعتبار سه و نیم میلیارد تومان انجام دادیم.

عالی محمدی با اشاره به اینکه در انتخاب عرصه و گونه از مشارکت مردم استفاده می‌کنیم، یادآور شد: برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری امسال، مساحت سه هزار و ۵۷۲ هکتار پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به مدیریت چرای دام در عرصه‌ها و کنترل کوچ عشایر در قالب پروژه‌های مختلف گفت: استفاده از مراتع هرکدام فصلی دارد، یعنی استفاده از مراتع قشلاقی، میان‌بند و کوهستانی خوزستان هر کدام زمان خاص خود را دارند.

وی با اشاره به اینکه مراتع قشلاقی خوزستان از یک دی‌ماه تا ۱۰ فروردین‌ماه ۱۰۰ روز فصل چرای دام دارند، بیان کرد: ولی امسال کوچ عشایر به خاطر شیوع ویروس کرونا به تأخیر افتاده است.

رئیس اداره مراتع اداره کل منابع طبیعی خوزستان در پایان به نظارت اکیپ‌های مختلف بر رعایت ظرفیت‌های مرتع و چرای دام بر اساس اصول علمی مرتع‌داری اشاره کرد و یادآور شد: افراد پروانه دار تا زمانی که طرحی برای مرتع خود ارائه نداده باشند باید عوارض سالیانه پروانه را پرداخت کنند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار