اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۱
شوشان - علی حسنی‌پور:

قدرت نظامی اسرائیل را می توان از مهم ترین تکیه گاه های این رژیم غاصب دانست تا آنجا که لقب چهارمین ارتش مجهز دنیا را به خود اختصاص داده است. ارتش این رژیم در جنگ 1967، معروف به «جنگ 6 روزه اعراب و اسرائیل»، ارتش کشورهای مصر، سوریه و اردن را در هم کوبید و بخش هایی از این کشورها را اشغال کرد، در حالی که همین به اصطلاح چهارمین ارتش مجهز دنیا، در دو جنگ اخیر خود با حزب الله لبنان و حماس، با شکست مفتضحانه، جنوب لبنان و غزه را ترک کرد که نشان از قدرت نیروهای مقاومت و ضعف صهیونیست ها دارد.

شکست مقابل حزب الله در مقاومت 33 روزه

اسرائیل در 21 تیر 1385، حملات همه جانبه علیه حزب الله لبنان را آغاز کرد، اما پس از 33 روز جنگ تمام عیار، ارتش رژیم صهیونیستی در مقابل رزمندگان مقاومت حزب الله لبنان، به زانو درآمد و برای اولین بار طعم شکست را چشید. هدف از این جنگ، بازیابی هیبت و شکوه ارتش صهیونیستی، پس از فرار از جنوب لبنان در سال 2000 و از بین بردن حزب الله بود، اما با وجود زیاده روی در استفاده از وسایل نظامی با به کارگیری ده ها هزار بمب، بیش از سی هزار سرباز و ویرانی بی سابقه بر جای مانده در لبنان، به هیچ یک از اهدافی که رهبران سیاسی ـ نظامی اشغالگران قدس تعیین کرده بودند، نرسید. در این جنگ، اسرائیل در اکثر درگیری ها، شکست خورد و بهای سنگینی پرداخت که در مقایسه با جنگ های پیشین اسرائیل با اعراب غیرمعمول بود؛ به گونه ای که تعداد زیادی از سربازان اسرائیلی کشته، تانک های مشهور مرکاوا و ناوچه جنگی اش منهدم شدند و مناطق مختلف اراضی اشغالی مورد اصابت گلوله های موشک های مقاومت قرار گرفت.

مقام معظم رهبری، شکست صهیونیست ها را ذلت بار خواند و فرمود: «این یک واقعیت است که رژیم سراپا مسلح صهیونیست و مدعی شکست ناپذیری، در لبنان در جنگی نابرابر، از مشت گره شده مجاهدان مؤمن و دلاور، شکست سخت و ذلت باری خورد».

شکست در مقاومت 22 روزه غزه

در جنگ 22 روزه، رژیم صهیونیستی، ابتدا هدف اصلی خود را نابودی حماس اعلام کرد؛ اما پس از مدت کمی، تحت تأثیر مقاومت در غزه، به تدریج با عدول اهداف اولیه، از بین بردن توان موشکی حماس را هدف خود دانست. این رژیم اهداف دیگری از قبیل تلاش برای تمدید آتش بس با جنبش حماس و احیای قدرت بازدارندگی خود پس از شکست در لبنان را نیز در سر می پروراند. مهم ترین پیامد این جنگ، شکست رژیم صهیونیستی در نبردی نامتقارن و نابرابر از یک گروه کوچک چریکی بود. مقاومت اسلامی فلسطین، طی 22 روز جنگ و محاصره شدید دریایی و زمینی در مقابل رژیم صهیونیستی ثابت کرد که می تواند باز هم به پایداری ادامه دهد، اما در مقابل، رژیم صهیونیستی نتوانست به هیچ یک از اهداف از پیش تعیین شده خود در حمله به غزه برسد و این بزرگ ترین دستاورد برای ملت فلسطین است. بنابراین، آنچه در نوار غزه اتفاق افتاد پیروزی تاریخی برای مقاومت اسلامی فلسطین است. این ایستادگی موجب ارتقای جایگاه حماس و مقاومت و پایان افسانه شکست ناپذیری رژیم صهیونیستی برای بار دیگر شد. اهمیت این مقاومت به حدی است که مقام معظم رهبری آن را در تاریخ صد ساله اخیر فلسطین بی سابقه خواندند: «حماسه مقاومت فلسطین در ناکام گذاشتن رژیم صهیونیستی، درخشان ترین نقطه در تاریخ صد ساله اخیر فلسطین است».

از دست دادن حامیان منطقه ای و تکیه گاه سازش

حذف دیکتاتورهای حامی اسرائیل، به ویژه فرعون مصر از معادلات سیاسی فلسطین، در مقام حامی بزرگ اشغالگران قدس در منطقه، بر حیات رژیم صهیونیستی ضربه مهلکی وارد کرد. قیام مردم دیگر کشورهای مسلمان که سران آنها غالباً از طرف داران و حامیان این رژیم بودند، مزید بر علت شد تا نفس های غاصبان قدس به شماره بیفتد.

بیداری اسلامی همان رویدادی است که اسرائیلی ها در ادبیات خود آن را «زمستان اسلامی» دانسته اند. این موقعیت افق های روشن را در پیش روی قدرت های اسلام گرا در منطقه ایجاد کرده که در پیروزی این گروه ها در انتخابات کشورهای انقلابی نمایان شده است. به نظر می رسد گروه های ضدصهیونیست، حاکمیت منطقه را در آینده در اختیار خواهند داشت.

روز جهانی قدس و آگاهی بخشی جهانی نسبت به ظلم و جنایت اسرائیل و گسترش روحیه ضدصهیونیستی

الف) مخالفت جهانی با رژیم صهیونیستی

یکی از اعجازهای روز قدس و مقاومت اسلامی، این است که مخالفت با فجایع رژیم غاصب صهیونیستی از حالت منطقه ای خارج شده و نگرشی جهانی یافته است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به اعتراض های جهانی علیه رژیم صهیونیستی، مقاومت اسلامی را سبب بیداری وجدان جهانی خواندند و فرمودند: «اکنون وضع رژیم صهیونیستی از همیشه تاریخ سیاه خود در افکار عمومی جهان بدتر و پرسش از دلیل پیدایش آن جدی تر است. اعتراض بی سابقه و خودجوش جهانی از شرق آسیا تا امریکای لاتین علیه آن رژیم و تظاهرات مردمی در 120 کشور جهان و از جمله در اروپا و در انگلیس که خاستگاه اصلی این شجره خبیثه بود، و دفاع آنان از مقاومت اسلامی غزه و از مقاومت اسلامی لبنان در جنگ 33 روزه، نشان می دهد که یک مقاومت جهانی علیه صهیونیزم پدید آمده که در 60 سال گذشته هرگز تا این حد، جدی و حجیم نبوده است. می توان گفت مقاومت اسلامی لبنان و فلسطین توانسته است وجدان جهانی را بیدار کند».

ب) ایجاد اهرم فشار بر علیه رژیم صهیونیستی

بی تردید تعیین روز قدس سبب برطرف شدن قبح مسئله مخالفت با رژیم صهیونیستی بود. تا پیش از این رژیم صهیونیستی با صرف هزینه های هنگفت در عرصه تبلیغات، از خود در اذهان عمومی جهانیان، بتی ساخته بود که تمامی اعمال و جنایاتش مشروع نشان داده می شد و کسی را یارای مخالفت با این وجه تبلیغاتی نبود، اما تعیین روز قدس این تابو را به نحوی شکست که نه فقط آزادی خواهان جهان به طور علنی به مخالفت با این رژیم پرداختند، بلکه در اقدامی جالب توجه، قائل به ایجاد اهرم های فشاری بر ضد این رژیم شدند تا دست از جنایات خود بردارد. برای نمونه، می توان به اقدام روزنامه نگاران اردنی به تحریم کنفرانس بین المللی «فائدای» در اردن، به خاطر حضور نماینده رژیم صهیونیستی اشاره کرد یا می توان به اقدام برخی کشورهای اسلامی در تحریم شرکت هایی که با این رژیم رابطه دارند، اشاره داشت که در هشتاد و سومین نشست مسئولان دفاتر منطقه ای تحریم رژیم صهیونیستی برگزار شد.

ج) فلسطین؛ مسئله ای جهانی

تا پیش از برپایی مراسم روز جهانی قدس، مسئله فلسطین بیشتر عربی و منطقه ای بود، اما پس از اعلام روز جهانی قدس و تحریک احساسات جهانی علیه جنایات و اقدامات اسرائیل، فلسطین از مسئله ای صرفاً عربی خارج شد و جنبه ای جهانی یافت، به گونه ای که از خاورمیانه تا امریکای لاتین، ملت ها و دولت های آزاده، همواره جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده اند که این بیدارسازی جهانی و گسترش روحیه ضد صهیونیستی، از تبعات روز جهانی قدس است. در این زمینه می توان به اقدام دولت ونزوئلا در امریکای لاتین، به اخراج سفیر این رژیم از کاراکاس اشاره کرد.

مقام معظم رهبری با اشاره به جهانی شدن مسئله فلسطین فرمودند: «تظاهرات بزرگ و صمیمی مردم در قلب پایتخت های اروپایی و شهرهای امریکا، اقدام شجاعانه رؤسای چند دولت در امریکای لاتین، همه و همه نشانه آن است که دنیای غیرمسلمان نیز هنوز به دست نیروهای شرآفرین و فسادآفرین که نام قرآنی آنها شیطان است به طور کامل تسخیر نشده و هنوز میدان برای جولان حقیقت، باز است.» 

ایشان در جای دیگری فرمودند: «امروز رژیم صهیونیستی از همیشه منفورتر و ضعیف تر و منزوی تر است».

د) کم اثر شدن تبلیغات منفی

یهودیان و لابی های قدرتمند آنها در غرب به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم، همواره سعی می کردند تصویری از مظلومیت و رنج هایی را نشان دهند که به گفته آنها یهودیان در جنگ جهانی دوم (همانند قضیه هولوکاست) متحمل شده اند، بدون اینکه دراین باره مدرک یا سندی ارائه کنند. آنها پیوسته با طرح مسئله «سرزمینی بدون ملت برای ملتی بدون سرزمین» سعی می کردند توجه و نفوذ رسانه های گروهی غرب را با خود همراه سازند و تحت تأثیر قرار دهند. در همین راستا، حضرت آیت الله خامنه ای امریکا و غرب را دروغ گو خطاب کردند و فرمودند: «امروز امریکا و غرب در قضیه فلسطین و در بسیاری از قضایان دیگر صریحاً دارند دروغ می گویند.»

این رویکرد با اعلام روز جهانی قدس و آشنایی مردم جهان با مصیبت های وارده بر مردم مظلوم فلسطین تا حد زیادی رنگ و لعاب خود را از دست داد و حتی در مواردی برخی از فشارهای تبلیغاتی را در سراسر جهان، متوجه اسرائیل کرد، امری که به کاهش شدید مشروعیت پوشالی این رژیم در سطح جهان انجامید. 

مقام معظم رهبری در جای دیگری با توجه به کم اثر شدن تبلیغات منفی دشمنان اسلام، به حقانیت مبارزه مردم فلسطین اشاره و تأکید کردند: «امروز نه فقط ملت های مسلمان، که بسیاری از ملت های اروپا و امریکا حقانیت شما را از بن دندان پذیرفته اند».
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار