اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷
با وجود اينکه اکثر نقاط استان خوزستان گرمای بالای 50 درجه را تجربه می‌کنند، مردم بخش غيزانيه با بيش از 80 روستا، همچنان از آب شرب بی بهره هستند..
با وجود اينکه اکثر نقاط استان خوزستان گرمای بالای 50 درجه را تجربه می‌کنند، مردم بخش غيزانيه با بيش از 80 روستا، همچنان از آب شرب بی بهره هستند و زندگی را برای اکثر مردم اين منطقه تا حدی غيرممکن کرده است.

بعد از کش‌و‌قوس‌هاي فراوان هنوز اين منطقه از آب شرب بي‌بهره است و مردم بخش غيزانيه سوم خرداد 99 در اعتراض به وضعيت بد آب آشاميدني اين بخش محروم و نيز اجرا نشدن طرح آبرساني به اين منطقه پرجمعيت تجمع کردند.

رئيس جمهوري در تازه‌ترين اقدام خود به وزير نيرو دستور داده است تا حل کامل و سريع مشکل آب منطقه غيزانيه اهواز را شخصا به‌صورت مستمر پيگيري کند که در نهايت تا پايان خردادماه به حل قطعي مشکل منجر شود. حجت‌الاسلام حسن روحاني در تماس تلفني با رضا اردکانيان وزير نيرو، تاکيد کرد: «برنامه‌ريزي‌ها به‌گونه‌اي باشد که در آينده شاهد بروز چنين مشکلاتي در زمينه تامين آب آشاميدني در هيچ‌نقطه‌ای از کشور به‌ويژه خوزستان نباشيم.»

مردم توان خريد تانکر را ندارند

غيزانيه که به بهشت نفتي ايران معروف است و در محاصره شرکت‌هاي نفتي و گازي و پالايشگاه‌هاي پتروشيمي قرار دارد خطوط مارپيچ لوله‌هاي نفت و گاز از روستاهاي بخش و زمين‌هاي اطراف آن مي‌گذرد اما ده‌ها روستا هنوز لوله‌کشي آب ندارد. قرار گرفتن يکي از بزرگترين کانون‌هاي ريزگرد در اطراف و مشکلات زيست محيطي ناشي از نشت نفت از لوله‌ها تنها بخشي از مشکلات ساکنان اين منطقه است اما مشکل بزرگتر آن کمبود آب شرب براي ساکنان است.

سال‌هاست که روستاهاي بخش غيزانيه با مشکل آب روبه‌رو هستند با وجود مجاورت به مرکز استان و غني‌بودن از منابع نفتي مستمر متاسفانه سالانه چندين راس دام را از دست مي‌دهند و محصول چنداني از زمين نمي‌توانند برداشت کنند. اهالي اين روستاها براي مقابله با کم‌آبي اقدام به حفر چاه مي‌کنند که بعضا حاصل اين عمل آب ناسالم و آلوده است. اهالي غيزانيه، قيمت تانکرهاي آب خصوصي را بين 100 تا 400‌هزار تومان اعلام مي‌کنند.

آنها از تشکيل مافياي آب در اين زمينه حرف مي‌زنند. پيش از اين، رسول ساکي بخشدار غيزانيه، تخلف در فروش غيرقانوني آب به اهالي را تاييد کرده بود. همه اهالي نمي‌توانند اين آب را با رقم بالا بخرند، چون براي حمل تانکر آب به تراکتور نياز است. جمال دورقي، دهيار غيزانيه در اين رابطه مي‌گويد: مشکل منطقه با تانکر آب حل نمي‌شود و بايد هرچه زودتر پروژه انتقال آب به بهره‌برداري برسد. به‌گفته او تانکرهاي آب در نهايت بتوانند به 10 خانوار يک روستا آب برسانند.

مشکل بقيه روستا همچنان لاينحل باقي مي‌ماند. او مي‌گويد: آب را از تاسيسات اطراف به روستاها مي‌رسانند و وقتي آب را پمپاژ مي‌کنند، ضعف پمپاژ باعث مي‌شود آب به همه روستاها نرسد.

به‌گفته او در پمپاژ آب گاهي اوقات حتي 10 دقيقه آب به يک خانواده نمي‌رسد. او درباره گرانفروشي تانکرهاي آب هم مي‌گويد: قبلا شبه مافيا وجود داشت که توسط راننده تانکرها و برخي متوليان تاسيسات آب تشکيل شده بود. باجگيري مي‌کردند. او مي‌گويد: «من به‌عنوان دهيار از تاسيسات مي‌خواهم که آب را به آقاي ايکس برسانند اما چون آقاي ايکس پول ندارد آب را براي آقاي ايگرگ مي‌برند.»

آبرساني با تانکر به 500 روستا

همچنين مجتبي يوسفي، نماينده اهواز در مجلس دهم بر اين باور است که مشکلات آبي خوزستان تنها در غيزانيه خلاصه نمي‌شود و متاسفانه 500 روستاي اين استان با تانکر آب‌رساني مي‌شوند، وي همچنين افزود: آب پايدار و بهداشتي يک نياز اساسي مردم براي زندگي است که متاسفانه برخي از مردم در نقاط مختلف استان پرآبي مثل خوزستان از اين نعمت برخوردار نيستند.

در غيزانيه 83 روستا با تانکر آب‌رساني مي‌شوند در حالي که هشت سد عظيم خوزستان با مخازن مختلف ذخيره آب نسبت به توليد برق در کشور هم اقدام مي‌کنند.

وي با اشاره به توليد 19‌درصد محصولات کشاورزي کشور در خوزستان يادآور مي‌شود: بخشي از مشکلات آبي موجود به‌دليل سياست‌هاي غلط در مديريت منابع آب کشور و انتقال بين بخشي آب از سرشاخه‌هاي بالادستي است که از نظر جغرافياي طبيعي آب به جلگه خوزستان سرازير مي‌شود.

اگر مسئولان و نمايندگان مجلس درد مردم را درد خودشان بدانند هرگز با وجود اين مشکلات نسبت به ساختمان‌سازي‌هاي جديد اقدام نمي‌کنند.

يوسفي با طرح اين سوال که وقتي مردم مشکل آب دارند چرا بايد ساختمان‌هاي چند 10‌ميلياردي جديد ساخته شود، مي‌گويد: اگر بنا بر کوچک‌سازي دولت گذاشته شده پس چطور مسئولان با 50‌ميليارد تومان اعتبار نسبت به ساخت يک ساختمان جديد اقدام مي‌کنند؟ آن هم در حالي که کل اعتبار موردنياز در پروژه آب‌رساني غيزانيه تنها 17‌ميليارد تومان بوده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار