اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۰
شوشان - جواد الهایی‌سحر:

پروژه هاي مرگبار انتقال آب اینبار بسیار هوشمندانه و با برنامه و استفاده از سکون کشور ناشی از شیوع کرونا طرح های انتقال آب را با پشتوانه مصوبه شورای عالی آب وارد کار شدند. 

انجام پروژه هاي جهنمي انتقال آب از حوضه زاگرس با وجود مشكلاتي همچون ؛

تأثیر فقر اقتصادي  بر محیط زیست در دو سطح خرد و کلان در خوزستان  در سطح خرد کشاورزان فقیر، استفاده غیر اصولی و فزاینده از مراتع ،جنگلها،حیات وحش و …جنگل تراشی ،تغییرکاربری عرصه های منابع طبیعی برای فعالیتهای سوداگرانه، و در سطح كلان انتقال بي وقفه آب از حوضه كارون و فروش منابع به صورت خام ارتقاء سرانه مصرف آب در خوزستان و كشور (٥ برابر مصرف اتحاديه اروپا)

گزارش های نگران کننده آلودگی های زیست محیطی که همراه با موج سرطان در شهرهای بزرگ استان  بسیار شده است.

عدم توجه به ازدياد نسل هاي ايرانيان در خوزستان ، سیل مهاجرت ها از استان ، تبديل شدن جوامع محلي مولّد به جوامع آسیب‌پذیر و شکننده به علت انتقال آب به مقصد كوير ، ناکامی مديران كشوري  درایجاد تغییراساسی در وابستگی به منابع تجدید ناپذیر درشیوه های جدیدتولید و مهم تر از همه بر حسب مراکز پژوهشی به ویژه دانشگاه‌های ییل و کلمبیا در امریکا، مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس و مرکز تحقیقات اتحادیه اروپا داشتن ۹ مولفه فروپاشي ((اثرات بر سلامت، کیفیت هوا، آب و بهداشت، منابع آب، کشاورزی، جنگل، شیلات، تنوع زیستی و زیستگاه‌ها و اقلیم و انرژی)) كه همه اين مولفه ها در جلگه خوزستان در خطر تهديد و تخريب هستند.

با این انتقال آب بدون درنظر گرفتن حقآبه گیران حوضه مبدا محیط‌‌‌ زیست می‌تواند در همین چندسال اینده  به فروپاشی برگشت‌ناپذیر اکوسیستم در خوزستان بیانجامد.

راهکار؛

بايد نظام پايش را در استان خوزستان  طراحي و راه اندازي کنيم تا اين نظام به مسئولان هشدار دهد که در چه حوزه هايي بيشتر ضرر مي کنيم خطر کجاست و... همچنين چيدمان طراحي توسعه را متناسب با توانمندي بوم شناسي سرزمين مورد ارزيابي و بازيابي قرار دهيم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار