اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۰
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول خبر داد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول با اشاره به کنترل نامحسوس بیماران سرپایی در این شهرستان، گفت: ناقلانی که قرنطینه خانگی را رعایت نکنند، به یک سال حبس محکوم می شوند.
یوسف پریدار ظهر امروز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اظهار کرد: دومین آزمایشگاه استان خوزستان پس از انجام دو هفته کار تحقیقاتی در تاریخ ۱۲ فروردین امسال در بیمارستان بزرگ دزفول راه‌اندازی شد و به رغم پیش‌بینی انجام ۸۰ تست در روز ظرفیت انجام تست در این آزمایشگاه در برخی روزها تا ۵۳۴ نمونه نیز انجام شد.

وی به فعالیت ۶ کارشناس ارشد در این آزمایشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی دزفول در زمینه بیماریابی تلاش زیادی انجام داد به گونه‌ای که گاه میزان تست‌های انجام شده در حوزه این دانشگاه از آمار تست‌های برخی استان‌ها نیز بالاتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول سرعت و شدت بیماریابی، عملکرد مسئولان و مردم و انجام رفتارهای پرمخاطره از سوی مردم را از دلایل اصلی گسترش بیماری کرونا در این شهرستان برشمرد و عنوان کرد: دیدوبازدیدهای خانوادگی و فامیلی، دورهمی و مجالسی از قبیل عروسی، ختم و تشییع از اصلی‌ترین دلایل انتقال ویروس و پیچیده شدن چرخه انتقال بیماری در دزفول هستند.

پریدار با اشاره به ابتلای ۱۰۰ نفر از کادر درمان شمال خوزستان به بیماری کرونا، تأکید کرد: کرونا به سرعت در حال گسترش است و منابع نیز به همان سرعت در حال مصرف است لذا اگر مردم موازین بهداشتی را رعایت نکنند و همچنان آمار مبتلایان افزایشی باشد، ممکن است در آینده نزدیک با کمبود امکانات و فرسایشی شدن شرایط کادر درمان مواجه شویم که این امر یک زنگ خطر است.

وی کمبود هرگونه وسایل حفاظت فردی را برای کادر درمان کذب دانست و گفت: بودجه‌های کرونا به طور مستقیم از وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی اختصاص می‌یابد. تفاهم‌نامه‌ای با اعتبار ۵۴۰ میلیارد ریال بین دانشگاه علوم پزشکی دزفول و وزارت بهداشت منعقد شده است و یک بخش از این اعتبار ۳ روز پیش دریافت شد که می‌تواند بخش زیادی از نیازها را برطرف کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص بیماران سرپایی، توضیح داد: یکسری از افراد ناقل سالم هستند به این معنا که می‌توانند ویروس را منتقل کنند اما هیچ علائمی ندارند. بیمار کرونایی فردی است که دارای علائم است و این علائم می‌تواند علائم خفیفی از قبیل سرفه، آبریزش بینی و یا علائم حادی همچون تنگی نفس و بروز مشکل در سیستم ریوی باشد.

پریدار با بیان اینکه بخش عمده‌ای از چرخه انتقال ویروس کرونا از طریق ناقلان سالم است، افزود: این افراد به دلیل رعایت نکردن موازین بهداشتی و اصول مراقبتی باعث انتقال بیماری به افراد دارای بیماری زمینه‌ای، افراد دارای سیستم ایمنی پایین و مسن و در نتیجه فوت آنها می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد مبتلایان کرونا مثبت در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در گروه سنی ۳۰ تا ۶۵ سال قرار دارند، تصریح کرد: ۸۰ درصد از افرادی که تست کرونای آنها مثبت می‌شود، نیازی به بستری شدن ندارند و کافی است در منزل قرنطینه شوند ضمن اینکه با گمان مثبت بودن تست، تمام آموزش‌ها و نکات لازم بهداشتی به افرادی که تست می‌دهند، ارائه می‌شود.

پریدار ادامه داد: بعد از اینکه تست کرونای فردی مثبت شد کارشناسان بهداشت از محل زندگی وی بازرسی می‌کنند و پس از بررسی شرایط اجتماعی، فرهنگی و فیزیکی فرد تشخیص می‌دهند که در منزل قرنطینه شود و یا اینکه برای گذراندن دوران قرنطینه باید به نقاهتگاه شهرستان انتقال یابد.

وی یادآور شد: به منظور بررسی شرایط و وضعیت افرادی که در منزل قرنطینه می‌شوند به صورت مرتب توسط کارشناسان بهداشت با آنها تماس گرفته می‌شود و بازرسی‌های لازم به منظور رعایت قرنطینه خانگی از این افراد به عمل می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در خصوص تردد ناقلان کرونا در جامعه، تأکید کرد: تردد این افراد در جامعه یک تهدید برای سلامت عمومی جامعه است لذا افراد ناقلی که باید در منزل قرنطینه شوند توسط ۳ نهاد امنیتی در شهرستان به صورت نامحسوس کنترل می‌شوند و فهرست افراد خاطی به صورت محرمانه برای این ۳ نهاد ارسال می‌شود بنابراین در صورت مشاهده تردد این افراد ابتدا توسط کلانتری با آنها تماس گرفته می‌شود و در صورت تکرار علاوه بر انتقال به نقاهتگاه، به دستگاه قضائی نیز معرفی و برای آنها تشکیل پرونده می‌شود.

پریدار با اشاره به مصوبه شورای تأمین شهرستان مبنی بر برخورد قانونی با مبتلایانی که قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، اضافه کرد: این افراد پس از بهبودی به یک سال حبس محکوم خواهند شد که پس از بهبودی حکم آنها اجرا خواهد شد.

وی در ادامه گفت: خوشه‌های اصلی کرونا در روزهای ابتدایی شیوع در حدفاصل میدان افشار خیابان ۴۵ متری، فردوسی و پیام آوران بود لذا اینکه گفته می‌شود خوشه‌های اصلی کرونا در مناطق حاشیه شهر بوده است صحیح نیست و بعد از حدود یک ماه از شیوع ویروس در دزفول، این بیماری به مناطق حاشیه‌ای رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی دزفول در پاسخ به این پرسش که «چرا بیمارستان صحرایی ویژه کرونا در دزفول راه‌اندازی نمی‌شود؟» گفت: بیمارستان صحرایی کارکرد و مبنای علمی ندارد ضمن اینکه در بیمارستان‌های نظامی فقط جراحی‌های ساده انجام می‌شود در حالی که کرونا یک بیماری ناشناخته، تنفسی و خطرناک است که به تجهیزات و تخصص‌های مختلف پزشکی نیاز دارد لذا فقط بیمارستان گنجویان برای بستری بیماران کرونایی مناسب است.

پریدار با بیان اینکه هزینه بستری و درمان بیماران کرونایی در بیمارستان بزرگ دزفول رایگان است، افزود: فقط ۵ تا ۱۰ درصد هزینه بر اساس دفترچه بیمه از فرد بیمار اخذ می‌شود ضمن اینکه هزینه درمان بیمارانی که فاقد دفترچه بیمه هستند نیز با یک قانون دیگر محاسبه و اخذ می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب نقاهتگاه شهرستان دزفول در محل اردوگاه شهید رجایی، بیان کرد: تمامی امکانات به منظور گذراندن دوره قرنطینه بیماران کرونایی در این نقاهتگاه وجود دارد و در حال حاضر ۲۸ بیمار مبتلا به کرونا در حال سپری کردن دوره قرنطینه خود در این مرکز هستند.

پریدار با اشاره به حجم بالای فعالیت‌های دانشگاه علوم پزشکی دزفول، اقدامات این دانشگاه را در حوزه وظایف خود در زمینه مدیریت بیماری کرونا از قبیل نمونه‌گیری، پیدا کردن موارد تماس با بیماران بدحال، غربالگری، تهیه داروها، ملزومات، تأمین منابع و مدیریت منابع «قابل‌قبول» ارزیابی کرد.

پریدار در پایان خواستار اهتمام مردم نسبت به رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه مجلس و تجمع از قبیل عروسی، آئین ختم و تشییع، دورهمی های فامیلی و تردد غیرضروری در سطح جامعه شد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار