اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۳
یک کارشناس ارشد مهندسی معماری عنوان کرد:
یک کارشناس ارشد مهندسی معماری معتقد است که بسیاری از دلایلی که باعث جذب گردشگر به منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) می‌شد در جنگ از بین رفت و در سال‌های پس از جنگ مورد لطف و عنایت مسئولان برای بازسازی و احیا قرار نگرفت؛ به همین دلیل انگیزه‌ای برای مسافرت‌های تفریحی و گردشگری و سرمایه‌گذاری برای مردم سایر شهرها و حتی سایر کشورها به این دو شهر باقی نمانده است.

شوشان: حامد نوروزی اظهار داشت: رودخانه کارون بزرگ‌ترین رودخانه کشور به لحاظ طول و عرض است و در کنار عمق مناسبی که دارد می‌تواند در توسعه گردشگری خوزستان بسیار تأثیرگذار باشد که این رودخانه به لحاظ گردشگری آبی پتانسیل بالایی دارد، از جمله سواحل کارون می‌تواند در جذب گردشگر بسیار مفید باشد.

وی افزود: برای جذب گردشگر باید فضا‌ها و بسترهای مناسب تفریحی و ورزشی از جمله افزایش فضای سبز شهر، ایجاد آلاچیق‌ها و رستوران‌ها، هم‌چنین راه‌اندازی و گسترش ورزش‌های آبی از جمله اسکی روی آب، شنا و قایقرانی بر روی رودخانه کارون صورت گیرد.

وی افزود: در بخش گردشگری دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که صدور مجوز برای فعالیت در این بخش را طولانی کرده است که باید این قوانین دست و پاگیر برطرف شود. سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری کارون می‌تواند در ایجاد اشتغال و کسب درآمد برای مردم بومی منطقه بسیار موثر باشد و یکی از ویژگی‌های صنعت گردشگری این است که در این صنعت برخلاف سایر صنعت‌ها نیاز به نیروی تخصصی نیست و مردم بومی می‌تواند به‌راحتی به کسب درآمد بپردازند. رودخانه‌ها، نخلستان‌های بکر، بناهای تاریخی، مساجد مهم، موزه‌های جنگ، یادمان‌های شلمچه و والفجر 8 و نزدیکی به تالاب بین‌المللی شادگان را می‌توان به عنوان برخی از پتانسیل‌های موجود این منطقه عنوان کرد.

کارشناس ارشد مهندسی معماری بیان کرد: رودخانه‌های اروند و بهمن‌شیر در آبادان و کارون در خرمشهر نیز می‌تواند موجب رونق گردشگری آبی در منطقه شود. طبیعت بکر و سراسر پوشیده از نخلستان مینوشهر نیز این جزیره را به اکوسیستم مناسبی برای زیست پرندگان مهاجر تبدیل کرده است، البته بسیاری از دلایلی که باعث جذب گردشگر به منطقه آزاد اروند (آبادان و خرمشهر) می‌شد در جنگ از بین رفت و در سال‌های پس از جنگ مورد لطف و عنایت مسئولان برای بازسازی و احیا قرار نگرفت؛ به همین دلیل انگیزه‌ای برای مسافرت‌های تفریحی و گردشگری و سرمایه‌گذاری برای مردم سایر شهرها و حتی سایر کشورها به این دو شهر باقی نمانده است.

وی ادامه داد: درحال حاضر شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل داشتن محرومیت‌ها و نارسایی‌های فراوان، تنها به لطف حماسه‌آفرینی هشت ساله فرزندان ایران زمین، امید به حفظ نقش گردشگرپذیر بودن خود دارد و در غیر این صورت کسی رغبتی برای سفر به این دو شهر را ندارد، زیرا زمانی که این دو شهر زیر بمباران‌های جنگ، شکوه و زیبایی خود را از دست می‌دادند سایر شهرهای ایران پله‌های ترقی را یکی پس از دیگری طی می‌کردند، در حالی که شهرهای آبادان و خرمشهر در حال عقب‌گرد بودند و این عقب‌گرد تا به امروز ادامه دارد، به‌طوری که چندین هتل بین‌المللی بزرگ آبادان، اسکله‌های تفریحی و قایقرانی، مراکز تفریحی، بازارهای سنتی فروش لوازم لوکس خارجی و آبزیان هنوز بازسازی نشده‌اند.

حامد نوروزی تصریح کرد: اکنون از شهرها و استان‌های اطراف هم گردشگر و مسافر به شهرهای آبادان و خرمشهر سفر می‌کنند اما به علت نبود اماکن اقامتی مناسب و ارزان قیمت، شب‌ها در این شهرها نمی‌مانند و باز‌می‌گردند که این اتفاق نمی‌تواند برای شهرهای آبادان و خرمشهر درآمدزایی داشته باشد و مزیت قابل توجهی همانند عایدات مالی و توسعه‌ای به حساب آید. رستوران‌های سنتی کنار رودخانه‌های این دو شهر رونق گذشته را ندارد و باید شهرداری‌های این دو شهر برای احیای این اماکن توجه جدی داشته باشند و امکانات مناسب در این اماکن تهیه کنند تا مردم این شهرها و شهرهای دیگر خاطرات به یادمانی و شب‌های خاطره‌انگیز کارون و اروند را دوباره احیا کنند.

وی عنوان کرد: برخی پروژه‌هایی را که می‌توان به مدد منطقه آزاد اروند با استفاده از پتانسیل رودخانه کارون انجام داد شامل ایجاد فضای سبز شهری در کنار ساحل، ایجاد پارک آبی، ایجاد بسترهای مناسب برای قایقرانی، جت‌اسکی و سایر ورزش‌های آبی، ایجاد پارک‌های سرباز و سرپوشیده در حاشیه کارون با امکان هدایت آب این رودخانه به داخل پارک، ایجاد آلاچیق و مکان‌هایی جهت استفاده خانواده‌ها، توجه بیشتر به مبلمان شهری و توجه به آب و هوای منطقه و ایجاد فرصت‌های مناسب جهت برگزاری مسابقات کشوری در آن است.

کارشناس ارشد مهندسی معماری خاطرنشان‌ کرد: از سوی دیگر با توجه به زمینه‌هایی که منطقه آزاد اروند دارد باید ابتدا به رفع مشکلات این منطقه پرداخت و سپس سعی را بر آن داشت تا با احداث برخی پروژه‌ها هرچه بیشتر به رونق شهر کمک کرد. این مشکلات حاشیه رودخانه که باید به آن‌ها رسیدگی شود نیز شامل نبود نور کافی در حاشیه رودخانه در هنگام شب، نبود نیمکت‌های کافی و آلاچیق جهت استفاده عموم، نبود مکان تفریحی در کنار رودخانه مثل پارک یا هر فضای مناسب دیگر، نبود ایمنی کافی (نرده‌های کنار رودخانه) برای خانواده‌هایی که فرزند خردسال دارند، نبود سطل‌های جمع‌آوری کافی زباله در مکان‌های مورد استفاده خانواده‌ها، نبود چای‌خانه و رستوران در حاشیه رودخانه و وجود مراکز عرضه قلیان در مکان‌های عمومی حاشیه رودخانه است.

وی تاکید کرد: با توجه به مسایل ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت که پروژه‌های بسیاری می‌توان با کمک رودخانه کارون و در حاشیه این رودخانه انجام داد تا هرچه بیشتر موجب جذب گردشگران داخلی و خارجی شده و موجبات رونق و توسعه شهر را فراهم آورد، زیرا تا زمانی که ناهنجاری‌هایی در این سطح در منطقه مشاهده شود، دیگر رغبتی برای استقبال گردشگران و سرمایه‌گذاران نخواهد ماند.

نوروزی یادآور شد: هرچند در این چندماه اخیر منطقه آزاد اروند تلاش‌های بسیاری جهت برطرف کردن برخی از این مشکلات صورت گرفته است، اما به نظر می‌رسد مشکلات منطقه آزاد اروند فراتر از این مباحث است و مردم این منطقه به مساعدت و همیاری تمام مسئولین استانی و کشوری نیازمند است. عبور رودخانه کارون از منطقه آزاد اروند یکی از بزرگترین مواهب این منطقه است که می‌توان با یاری مسئولان، بستر رونق شهر و حتی اشتغال جوانان این شهر را به دنبال آورد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار