اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵
بنا بر اعلام مسئولان وضعیت شهرهایی همچون آبادان در یک ماه گذشته اصلا مناسب نیست و آمار تعداد مبتلایان در این مدت آنچنان رشد پیدا کرده و آبادان را در مرز انفجاری بیماری قرار داده است.
شوشان: بعد از گذشت ۳۹ سال، دوباره آبادان در محاصره دشمن قرار گرفت، اما این بار ویروس کرونا این شهر را در شرایط حصر قرار داده و نیازمند این است که دوباره سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا به جنگ دشمن سلامت بروند، اما کمبود امکانات و طرح‌هایی که توسط مردم نادیده گرفته می‌شود، این بار خوزستان و آبادان را در معرض زمینگیر شدن قرار داده است. 

بنا بر اعلام مسئولان وضعیت شهرهایی همچون آبادان در یک ماه گذشته (از اواسط اردیبهشت‌ماه و همزمان با شروع گرما در این استان) اصلا مناسب نیست و آمار تعداد مبتلایان در این مدت آنچنان رشد پیدا کرده و آبادان را در مرز انفجاری بیماری قرار داده است. 

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم، بازگشایی زودهنگام کسب و کارها و ادارات دولتی، حضور مردم در مراسمات ترحیم و جشن‌های عروسی و باور اشتباه «نابودی کرونا همزمان با گرم شدن هوا» در میان مردم که نقش مهمی در عدم توجه به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی داشت، این استان و شهرستان آبادان را در وضعیت قرمز قرار داده است. 

این درحالی است که از چند روز قبل وزارت بهداشت اعلام آمار‌های مرتبط با کرونا در خوزستان را ممنوع کرده بود، با این حال شکرا... سلمان‌زاده، رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان وضعیت در جنوب غربی این استان را «فوق قرمز» توصیف کرده و گفته است: علاوه بر بیماران بستری شده، حدود ۳۰۰ بیمار نیازمند بستری داریم، اما ظرفیت‌ دو بیمارستان‌ تعیین شده پر شده و بیمارستان نفت نیز در اختیار مردم قرار نگرفته است». 

همزمان کریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس یازدهم گفت که « درحال حاضر یک سوم بیماران مبتلا به کرونا خوزستانی هستند و سعید نمکی وزیر بهداشت باید با توجه به بحران شیوع کرونا، در خوزستان مستقر شود». این در شرایطی است که چندی پیش احمد مشکورنیا، رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز اعلام کرده بود: «۱۰‌درصد از تمام مبتلایان و هفت‌درصد از آمار فوتی‌های ناشی از کرونا در کشور متعلق به خوزستان است».

وي بالا رفتن آمار مبتلايان به ويروس کرونا در خوزستان را ناشي از رعايت نکردن پروتکل‌هاي بهداشتي توسط اصناف، مردم و ادارات بيان کرد. 

وي تجمع خانوادگي در منازل را نقطه آسيب به لحاظ شيوع ويروس کرونا دانست و افزود: افراد براي حضور در ادارات و ساير اماکن از ماسک و دستکش استفاده مي‌کنند اما اين پروتکل‌هاي بهداشتي را در تجمعات خانوادگي رعايت نمي‌کنند. همه اين عوامل نشان مي‌دهد که اين استان پهناور، در وضعيت مناسبي قرار ندارد و ممکن است به کانون شيوع موج دوم کرونا در کشور تبديل شود، کما اينکه در فصل زمستان استان‌هاي شمالي نظير گيلان اين وضعيت را تجربه کرده بود.

مشکل کرونا جدي نيست!

در اين شرايط غلامرضا شريعتي، استاندار خوزستان در گفت‌و‌گويي اعلام کرده است: مردم ما در ابتداي امر همكاري لازم را در بحث كرونا داشتند اما حالا ديگر خسته شده‌اند. دليل ديگر افزايش آمار در اين است كه بيماريابي ما قوي شده و به همين دليل فعلا براي خوزستان احساس نگراني نمي‌كنم، زيرا ما از لحاظ تعداد تخت ‌آي.سي.يو و تعداد ونتيلاتور كم نياورديم، پيش مي‌رويم تا ويروس را مهار كنيم. طبيعت كرونا مثل اين است كه جوهري را روي كاغذ بريزيد و اين جوهر روي كاغذ پخش خواهد شد. كرونا هم مثل همين قضيه است؛ از قم شروع شد و همين طور در حال پخش شدن است. 

اما شکرا... سلمان‌زاده، رئيس دانشکده علوم پزشکي آبادان نظر ديگري دارد و با تاکيد به بحراني‌بودن شرايط شيوع و ابتلا به کرونا در جنوب غربي خوزستان، گفت: ظرفيت بستري بيمارستان طالقاني حدود يک هفته است که تکميل شده و در حال حاضر در سطح منطقه جنوب غربي خوزستان، حدود 300 بيمار نيازمند بستري داريم که متاسفانه مسئولين وزارت نفت از در اختيار گذاشتن بيمارستان نفت تاکنون استنکاف کرده‌اند و به اين دليل، بيماران در بيمارستان‌هاي حوزه جغرافيايي دانشکده آبادان، خرمشهر و شادگان پراکنده شده‌اند و اين وضعيت براي منطقه بسيار خطرناک است. 

سلمان‌زاده همچنين با اشاره به اينکه تا ماه گذشته بيماران سرحال بيشتر داشتيم اما در روزهاي اخير بيماران ما بدحال هستند، گفت که نکته مهم افزايش بيماران بستري جوان‌تر است. او افزود: ما در گذشته اکثر بيماراني که بستري کرديم مسن يا ميانسال بودند اما در حال حاضر اکثر بيماران بستري ما از قشر جوان هستند که با حال عمومي بد مراجعه مي‌کنند و بستري مي‌شوند. 

سلمان‌زاده با تاکيد بر اينکه افزايش بيماران بدحال جوان يک هشدار بسيار جدي است، گفت که من از همه مي‌خواهم که اين تهديد را جدي بگيرند و خواهش مي‌کنم که مسئولان هرگونه رفع محدوديت را فعلا متوقف کنند، ما در آبادان در شرايط فوق قرمز هستيم و نبايد هيچ‌گونه رفع و محدوديتي در اين محدوده اجرا شود بلکه بايد شرايط به روال ماه‌هاي قبل بازگردد تا بتوانيم بيماري را کنترل کنيم.

آمار شيوع کرونا در کشور

در شرايطي نماينده اهواز در مجلس براين باور است که يک سوم بيماران مبتلا به کرونا خوزستاني هستند، که تعداد مرگ و مير روزانه در کشور مجددا سه رقمي شد. همچنين بنابر اعلام گزارش اپيدميولوژي بيماري کرونا منتشر شده از سوي وزارت بهداشت و در هفته منتهي به 23 خردادماه، روند صعودي کوويد19 در 14 استان مشاهده مي‌شود. 

همچنين طبق اعلام وزارت بهداشت و درمان از شنبه (24 خرداد) تا يکشنبه (25 خرداد) دو‌هزار و 472 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شد که 864 مورد بستري شدند. با اين حساب، مجموع بيماران کوويد 19 در کشور به 187‌هزار و 427 نفر رسيد. 

همچنين در اين مدت 107 بيمار جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان اين بيماري به 8‌هزار و 837 نفر رسيده است. 148‌هزار و 674 نفر از بيماران، بهبود يافته و 2781 نفر از بيماران مبتلا به کوويد19 نيز در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. بنا بر اعلام سخنگوي وزارت بهداشت و درمان: «استان‌هاي آذربايجان غربي، هرمزگان، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، سيستان و بلوچستان و بوشهر در وضعيت قرمز قرار دارند». 

در اين شرايط روز گذشته حميدرضا مبشري، رئيس شبکه بهداشت و درمان شهرستان رامسر، وضعيت کرونا را در رامسر طبق موارد ثبت شده در سامانه قرمز توصيف کرد. در حال حاضر سه‌هزار و 115 بيمار مشکوک به کرونا در بيمارستان‌هاي استان مازندران بستري هستند. اين درحالي است که بر اساس گزارش اعلام شده از سوي وزارت بهداشت، تغييرات صعودي مشاهده مي‌شود. 

روند ثبات با تغييرات مختصر صعودي در دو استان کرمانشاه و خراسان رضوي ديده شد. روند ثبات با تغييرات مختصر در پنج استان خوزستان، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان، چهارمحال و بختياري و گيلان مشاهده شد. 

روند صعودي يا شروع پيک در 14 استان هرمزگان، لرستان، کردستان، آذربايجان شرقي، اردبيل، خراسان شمالي، قزوين، مرکزي، يزد، البرز، همدان، مازندران، گلستان و کرمان مشاهده شد. به‌نظر مي‌رسد دو استان آذربايجان غربي و سمنان اخيرا پيک اپيدمي را تجربه کرده‌اند. 

در هشت استان زنجان، اصفهان، ايلام، بوشهر، فارس، قم، کهگيلويه و بوير احمد و تهران ناسازگاري داده‌ها اجازه تحليل درستي از وضعيت اپيدمي را نمي‌دهد.

آرمان ملی- منیره چگینی/
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار