اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۰

شرکت چینی هایما در ابتدا با کمک شرکت مزدا فعالیت خود را آغاز کرد. از سال 2006 با خرید سهام این شرکت توسط شرکت فاو، شرکت هایما به خودروسازی تمام چینی بدل شد اما هنوز هم می‌توان رد پای مزدا را در تولیدات آن مشاهده کرد. وظیفه مونتاژ و عرضه خودروهای این برند چینی در بازار ایران را شرکت ایران‌خودرو خراسان بر عهده دارد. هایما s5 محصولی از برند هایما است که پس از مقبولیت هایما S7 برای رقابت با کراس‌اوورهای غربی، کره‌ای و ژاپنی روانه بازار ایران شد. در این مقاله نگاهی کوتاه به همه بخش‌های این خودرو انداخته و نقاط قوت و ضعف هر بخش را بیان می‌کنیم.

نقد و بررسی طراحی هایما S5

طراحی خارجی و داخلی هایما S5 اسپرت بوده و کاملا در ردیف حریف‌های قدرتمند آن قرار می‌گیرد. در برخورد با این خودرو شما شاهد خودرویی اسپرت و خشن خواهید بود که دارای چراغ‌هایی کشیده و خطوط بدنه برجسته و قدرتمند است. متریال به‌کاررفته در داخل این خودرو نیز دارای کیفیت قابل‌قبولی است. در داخل این کابین جا برای همه سرنشینان هست و تجربه سفری آرام و لذت‌بخش را برای شما رقم میزند.

هرچند که نمی‌توان این خودرو را در ردیف کراس‌اوورهایی نظیر هیوندای سانتافه یا دیگر محصولات کشورهای آسیایی دانست، اما هایما S5 نمونه‌ای موفق کپی‌برداری از محصولات کره‌ای است. بااین‌حال وقتی از نزدیک با این خودرو برخورد می‌کنید متوجه تفاوت فاحش میان کپی چینی و اصل ژاپنی خواهید شد. تفاوتی که در قیمت‌های این محصولات نیز کاملا واضح است. داخل هایما S5 نیز همین وضعیت را دارد. هرچند که از بیرون شما منظره‌ای زیبا و هماهنگ را می‌بینید، وقتی در داخل خودرو قرار می‌گیرید، مواد بی‌کیفیت و برخی امکانات دور از دسترس ممکن است کمی شما را آزار دهد. بااین‌حال هایما S5 ازنظر کیفیت مواد به‌کاررفته در کابین از بسیاری از خودروهای هم‌وطن خود بهتر عمل کرده است.


نقد و بررسی فنی هایما S5

Haima S5 دارای موتور 4 سیلندر با حجم 1497 سی‌سی است که قادر به تولید قدرت 161 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه و گشتاور 223 نیوتن متر در 1800 تا 4000 دور در دقیقه است. برای رسیدن این خودروی باابهت به سرعت صد 11 ثانیه زمان نیاز است. گیربکس اتوماتیک CVT این خودرو قدرت را به لاستیک‌های جلو وارد کرده و سرعت حداکثری 175 کیلومتر بر ساعت را برای آن رقم میزند. اگر در خیابان‌های شهری از هایما S5 استفاده می‌کنید، در هر 100 کیلومتر نیاز به 9.8 لیتر بنزین دارید. در مسیرهای برون‌شهری نیز 6.1 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر موردنیاز هایما S5 است. بنابراین هشت لیتر مصرف سوخت ترکیبی این خودرو است. تمام این ویژگی‌های به‌علاوه وزن بالای این خودرو باعث می‌شود که از لیست کراس‌اوورهای قوی و سریع خارج شود. نکته‌ای که شاید برای خیلی از طرفداران کراس‌اوورها و شاسی بلندها دارای اهمیت است.

نقد و بررسی ایمنی هایما S5

ایمنی هایما S5 در هیچ موسسه معتبر بین‌المللی بررسی نشده است. دریافت 5 ستاره ایمنی در موسسه چینی CN-Cap اتفاقی است که برای اکثر خودروهای ساخت این کشور می‌افتد. هایما S5 نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما امکانات ایمنی این خودرو برای رنج قیمتی تعیین‌شده قابل‌قبول است. هایما S5 دارای 6 کیسه هوای راننده، سرنشین، جانبی و پرده‌ای، توزیع نیروی ترمز، ترمز کمکی، کمک به شروع حرکت در سربالایی‌ها، کنترل پایداری و کشش، ترمز ضد قفل، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، خروج اضطراری درب عقب و باز شدن درب‌ها در هنگام تصادف، کروز کنترل، قطع خودکار سوخت در هنگام وقوع حادثه، دوربین 360 درجه، سنسور عقب و ایزوفیکس است.


نقد و بررسی امکانات رفاهی هایما S5

خودروهای چینی در میان رقبای خود دارای امکانات رفاهی بیشتری هستند. هایما S5 نیز از این قاعده مستثنا نیست. صفحه‌نمایش لمسی 7 اینچی، تنظیم صدا با سرعت، صندلی‌های جلوی برقی، سانروف، تهویه خودکار، ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشوی برقی، نمایشگر اطلاعات خودرو و... بخشی از امکانات این خودرو است.

نقد و بررسی ارزش خرید هایما S5

مونتاژ هایما S5 توسط ایران‌خودرو گرچه به‌خوبی انجام شده است اما بازهم قدرت رقابت با خودروهای وارداتی را ندارد. هایما S7، هاوال H2 و جک S5 کارکرده و چری تیگو 5 و جک S3 صفرکیلومتر از رقبای چینی هایما S5 هستند که دارای خریداران زیادی هستند. کیفیت ساخت خودروهای جک و سابقه بیشتر این خودروسازی در بازار ایران اعتماد بیشتری در میان خریداران جلب کرده است. به همین دلیل صف خریداران این خودروها طولانی‌تر از هایما S5 است. هرچند که این خودروها نیز ازجمله خودروهای مونتاژی هستند. قیمت بالای هایما S5 هم یکی دیگر از موارد کاهش طرفداران آن است.

مزایا و معایب هایما S5

خودروی هایما S5 جزء خودروهای باکیفیت چینی است که کمتر کسی از خرید آن پشیمان است. داشتن ظاهری قدرتمند و جذاب، کابین بزرگ و راحت، امکانات رفاهی و ایمنی متناسب با قیمت، طراحی هماهنگ و متناسب با اصول ارگونومی و آیرودینامیک از مزیت‌هایی است که صاحبان هایما S5 را کاملا راضی نگه می‌دارد. اما در مقابل قدرت موتور این خودرو، مصرف سوخت بالا به‌خصوص در جاده‌های برون‌شهری، کمبود امکانات کمکی راننده و قیمت تمام‌شده بالاتر از رقبای مشابه ازجمله معایبی است که شما را در خرید این خودرو کمی مردد می‌کند.

کلام آخر

هایما S5 یکی از نمونه‌های موفق مونتاژ خودروهای چینی است. البته وجود شرکت مزدا به‌عنوان صاحب اولیه شرکت تولیدکننده این خودرو و ناظر فعلی آن، در کیفیت و بازار فروش آن بی‌تاثیر نبوده است. هرچند که در طراحی داخلی و خارجی و امکانات رفاهی هایما S5 موفق بوده است اما در مورد قدرت موتور و ایمنی این خودرو می‌توان کمی بیشتر تامل کرد. همچنین افزایش قیمت خودروهای خارجی، کمبود قطعات یدکی و نبود بازار مناسب دست‌دوم از مواردی است که فقط متوجه هایما S5 نبوده و تقریبا همه خودروهای چینی را شمال می‌شود.

در یک نگاه کلی اگر به دنبال خودرویی باوقار هستید که رفیق شهری شما بوده و برای همه اعضای خانواده فضای کافی داشته باشد، هایما S5 خودرویی مناسب است. اما اگر از عاشقان سرعت و محیط‌زیست هستید و دوست دارید در جاده‌های مختلف توانایی کراس‌اوور خود را امتحان کنید بهتر است به سراغ خودروهای رقیب بروید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار