اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
نماینده مردم شوشتر و گتوند خواستار شد؛
وزارت گردشگری و وزارت نیرو باید به توافقات صورت گرفته در مورد سازه‌های آبی شوشتر عمل کنند و این خواسته کل مردم ایران است.
نماینده شوشتر و گتوند عمل به توافقات صورت گرفته با وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و نیرو در خصوص رسیدگی به آثار ثبت جهانی شوشتر را خواستار شد.


به گزارش شوشان، سهراب گیلانی نماینده شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت گردشگری و وزارت نیرو باید به توافقات صورت گرفته در مورد سازه‌های آبی شوشتر عمل کنند و این خواسته کل مردم ایران است.

وی افزود: تمام مردم مالک این مجموعه ثبت جهانی بوده و مطالبات به حقی در رابطه با آن دارند. بنابراین باید دقت بیشتر و شایسته‌تری به این نقطه مهم توسط مسئولان امر صورت گیرد.

وی با اشاره به عظمت تاریخی و علمی سازه‌های آبی شوشتر بیان کرد: کاری کم نظیر از لحاظ مهندسی در این خصوص در حدود بیش از 1500 پیش انجام شده است. الان علیرغم پیشرفت‌های عظیم علمی، سدهایی مانند گتوند که هزینه‌های میلیاردی در پی داشت، ساخته شد و دیدید چه مسائلی به دنبال داشت.

این عضو کمیسیون انرژِی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پشت سد گتوند ما حدود 10 میلیون تن نمک وجود دارد که سالانه حدود 1 میلیون تن از آن وارد رودخانه می‌شود، اما سازه های آبی شوشتر بدون کمترین استفاده از ابزار مکانیکی و بدون هیچ عوارضی آب را مدیریت می‌کند.

سهراب گیلانی بر لایروبی بند میزان نیز تاکید کرد و در این خصوص اذعان داشت: وقتی وزیر نیرو را به بند میزان دعوت کردیم، گفتم عملکرد این اثر مشابه سد تنظیمی گتوند است که شما هزینه‌های بسیاری برای کنترل آب در آن انجام می‌دهید، اما بند میزان بدون هیچ نیروی انسانی و ابزار مکانیکی در حال بهره‌برداری است.

وی اضافه کرد: با توجه به حضور بنده در کمیسیون انرژی، یکی از وزارت خانه‌های مرتبط با ما وزارت نیرو است، که باید برای لایروبی بند میزان که سدی ارزشمند است اعتبار بگذارد و در این خصوص مجدانه پیگیری خواهم کرد.

عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان خاطرنشان ساخت: توجه ویژه به مجموعه 13 اثر سازه‌های آبی از لحاظ میراثی لازم و از لحاظ گردشگری نیز بسیار پر اهمیت است، چرا که به عنوان بخشی از شناسنامه کشور و نه فقط شوشتر و استان خوزستان محسوب می‌شود.

سهراب گیلانی گفت: از همه کسانی که ترتیب این نشست را دادند ممنونم، چون باعث یادآوری و تذکر به تمام مسئولان مربوطه در استان و کشور برای رسیدگی به وضعیت آثار تاریخی و سازه‌های آبی خواهد شد.

گفتنی است، یازدهمین جشن سالروز ثبت جهانی سازه‌های آبی شوشتر در خانه مرعشی، پنجشنبه شب با حضور مسئولان استانی و محلی و برخی فعالان اجتماعی برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار