اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۱۰۱۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
در بابا گرانی های لحظه ای;
شوشان / مجتبی حلالی:

یکی از سخت ترین تصمیم هایی که آنهم بصورت پنهانی و دور از چشم ریاست جمهور گرفته شد، افزایش 3 برابری تعرفه بنزین بود. این تصمیم 5 شنبه شب گرفته شد و جمعه صبح هنگامیکه ریاست محترم جمهور چشم از خواب می گشایند و گشتی در فضای مجازی می زنند، متوجه می شوند ای دل غافل، فضای مجازی پر شده از انواع انتقادها و شوخ طبعی های همیشگی مردم نسبت به این افزایش قیمت. 

طی تماسی که در واتساپ با وزیر نفت جناب آقای زنگنه برقرار می کند و موضوع را جویا می شود، ناراحتی خود را اعلام کرده و با صدای آرام و گرفته که نشان از ناراحتی و البته تازه از خواب بیدار شدن داشت؛ می گوید: جناب زنگنه، خدا خیرت دهد، حداقل مرا در جریان قرار می دادید، به هرحال من ریاست جمهور این مملکتم و اکنون آنکه باید پاسخگو باشد، بنده هستم و این تصمیم ضمن اینکه تصمیم خوبی بود، اما می بایست راجب آن نظرات خود را نیز اعلام می داشتم. اما خب چون کمک حال خزانه کشور است و به هرحال سال آخر دولت است و می تواند خزانه را پر پیمان کند طوری نیست و خودم جوابگوی مردم و رسانه ها خواهم بود.

باور بفرمایید در ماجرای افزایش قیمت بنزین نبوده ام. من هم مثل مردم عادی کشور، صبح از خواب بیدار شدم و دیدم قیمت بنزین از لیتری 1000 به 3 هزار افزایش پیدا کرده است و قهقههه. اینها سخنرانی ریاست محترم جمهور در باب افزایش قیمت بنزین بود و آن خنده های هیستریک نیز نشان از آن داشت که طوری نخواهد شد، ما مراقب اوضاع اقتصادی مملکت هستیم، لذا گرانی و تورم و مشکل معیشتی با برنامه های دقیق و کارشناسی شده رخ نخواهد داد.

خب به تبع افزایش قیمت بنزین، بازار نیز متلاطم شد، از نان و میوه گرفته، تا لوازم خانه و خودرو، از صیادی گرفته تا هرآنچه که مایحتاج یک زندگی معمولی است افزایش یافت. همه چیز بطور سرسام آور افزایش یافت. همه تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین. حتا آنانکه مصرف سوخت وسیله نقلیه شان گازوییل بود نیز بخاطر افزایش قیمت بنزین دستمزد حمل و نقل را افزایش دادند و این بواقع یالعجب دارد. آری، حال که گرانی آمده بگذار ما هم گران کنیم. 

و اما نکته ای که نگارنده پس از آن همه همهمه و سر و صدای ناشی از افزایش قیمت بنزین مورد توجه قرار داده است، رابطه افزیش قیمت بنزین و احساس اینکه 20 لیتر بنزین کویی 15 لیتر است. بدان معنا که برای 20 لیتر بنزین آزاد 60 هزار پرداخت می شود، اما به تناسب روزهای قبل آن 20 لیتر زودتر به اتمام می رسد. 

بسیاری از شهروندان معتقدند اگرچه قیمت بنزین 3 برابر شد، اما یک سود پنهان دیگر هم وجود دارد و آن این است که در بنزین یا آب قاطی است یا هوا، چراکه در مقایسه با گذشته ماندگاری بنزین کمتر شده است.

بعنوان مثال نکارنده برای 7 الی 10 روز و با توجه به میزان استفاده از خودرو 30 لیتر بنزین استفاده می کند. اکنون این 30 لیتر و با همان میزان استفاده به 5 روز کاهش یافته است.

حال می تواند ایراد فنی از خودرو باشد که به یکباره بنزین خوری پیدا کرده و یا همان نظری که بسیاری از شهروندان دارند و اینکه بنزین کمتر از آنچه در دستگاه نشان می دهد وارد باک می شود و یا اینکه به نظر برخی دیگر کیفیت بنزین بسیار پایین آمده و سوخت و سازش بسیار بیشتر شده است. این در حالی است که شتاب خودرو نیز تحت تاثیر قرار گرفته و اینها همگی پس از افزایش قیمت بنزین رخ داده است.

در اینروزهای کرونایی، بیش از آنکه تصور می شد، حال جیب مردم خراب است، گوشت از سفره ها رخت بر بسته بود، با گرانی مرغ، اینبار باید از این سفید گوشت نیز چشم پوشی کرد.

در روزهایی که مردم میان تامین هزینه های زندگی و جلوگیری از بیماری کرونا، امرار و معاش را انتخاب کرده اند، گرانی ها به شدت شرایط را سخت کرده اند و اینها همه نشات گرفته از همان گرانی بنزین است. و ای کاش اینبار واقعی به داد آن سفره هایی برسیم که بواقع خالی و خالی تر می شوند. امید است همان هایی که به یکباره قیمت ها را گران کردند و به آرامی و خنده کنان خیال مردم را راحت می کردند، جوابگوی این وضعیتی که لحظه ای رو به افزایش است باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار